Upptäckte att värmepumpen aldrig blev klar med VVB-laddningen, utan körde 20 minuter varje timme hela dygnet.

Jag har förutom VVB en elementslinga och en golvslinga med egen cp.

Efter lite detektivarbete står det klart att när VXV står i VVB-läge drar cirkulationspumpen för golvet vatten baklänges från elementslingan, genom golvshunten vidare genom golvet och tillbaka till elementen via returen.

Detta har till följd att returvattnet från VVB blandas med kallt vatten från golv och element med påföjd att VP aldrig orkar upp i förinställd VVB-temp (54C).

Ställer jag ner shunten eller stänger av cp för golvet så upphör cirkulationen och problemet försvinner. Problemet uppträder nu när det är kallt eftersom golvshunten öppnar mer än normalt.

Tillfälligt har jag nu höjt kompressorvarvtalet (Nibe 1150-15) under laddning och sänkt VVB-temp för att laddningen skall gå klart på rimlig tid, men det känns inte som rätt lösning.

Hur skall man göra? Backventiler i elementslingan, eller vad?

Edit: Skall förtydligas att ALLA returer (golv, element, VVB, VP) i princip sitter ihop på samma ställe, det sker alltså en blandning där. Det är alltså inte som på bilden nedan där det verkar finnas en distans mellan värme- och VVB-returen.
 
  • 1150.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej du Har du kollat att inte växelventilen läcker ut värme när den gör vv.
 
Redigerat:
Ja, ventilen har läckt tidigare och är utbytt förra året. Nu verkar den vara tät.

Det är dock tydligt att det cirkulerar baklänges i elementen under VV-laddning, returrören är varmare än framledningsrören. Vid vanlig värmeproduktion fungerar allt normalt.
 
Hej Det verkar skumt.Tycker det verkar som den släpper igenom men det ser du om returen ligger högre än normalt.Nu för tiden mäter jag alltid längden på ventilen när jag byter för den är ju inställd (längd) på fabriken och kvaliten är väll inte den bästa.Har du provat att lufta vvb.
 
Läckande VXV förklarar dock inte backcirkulationen i elementen. Tidigare när VXV läckte cirkulerade det på rätt håll.

Eftersom problemet försvinner om jag stänger av cp för golvet, så är jag nu inne på att sätta ett relä som använder styrsignalen för VXV för att stänga av pumpen under VV-laddning.

(En elektroingenjörs lösning på ett rörmokeriproblem..)
 
Hej okej sorry om jag inte riktigt förstod vad du menade.Så om den gör värme och cpn går så fungerar allt som normalt rätt?Så när den gör varmvatten och stänger för värme då får du bakcirkulation rätt.Lite för tidigt på morgonen men jag får inte riktigt ihop det med att den gör vv 20min varje timme.Har du kommit på varför den gör vv så ofta?
 
växelventil skrev:
Hej okej sorry om jag inte riktigt förstod vad du menade.Så om den gör värme och cpn går så fungerar allt som normalt rätt?Så när den gör varmvatten och stänger för värme då får du bakcirkulation rätt.
Ja, precis så.

växelventil skrev:
Har du kommit på varför den gör vv så ofta?
Värmepumpen är inställd att producera VV max 20 minuter varje timme. Vanligen hinner den inte gå klart på 20 minuter (350 liter VVB) utan behöver köra ytterligare ett pass.

Problemet nu när det är kallt ute är att shunten till golvvärmen öppnar lite mer än vanligt. Detta innebär att backcirkulationen blir värre och att VP inte orkar få upp VVB till 54C eftersom det blandas in avkylt vatten från backcirkulationen. Därmed gör den ett nytt försök under 20 minuter nästa timme.

Problemet blir sedan självförstärkande genom att all VVB-laddning (med VP på 40% varvtal enl rek från Nibe) gör att det blir mindre värmeproduktion och huset blir allt kallare, dvs shunten öppnar mer och mer.

Igår drog jag igång några brasor i kaminerna och fick upp temperaturen i huset från 20 till 23 grader. Shunten till golvet stängde då nästan helt (inomhusgivare) och VVB laddades snabbt färdigt.
 
Hej ja det var det jag funderade över att när den gör vv och inte hinner klart så släpper den ut lite mer värme till framledningstempen så den påverkar framledningen och känner av och shuntar ner.Det blir lite upp och ner det där för det blir ju lite mer tryck på ventilen så det tar lite mer tid för ventilen när den växlar.Om du provar att dra i armen på ventilen så känner du att man får ta i lite mer än normalt.Iden att styra cpn är inte så tokig och man kan även sätta en trycklegeringsventil på returen så du får konstant flöde.
 
Ok! Det får nog bli relä på pumpen tillsvidare.

Tack för hjälpen!!
 
Nu löser du ju symptomen genom relästyrning av GV-pumpen, och det funkar ju fint. Annars kan du fixa rotorsaken genom att se till inkopplingen av rad och GV-returerna vid VP. Dessa får inte dela någon gemensam rörsträcka med VP och VVB-returens sammankoppling, då verkar den rörbiten som en klassisk shuntledning så att blandning kan ske trots att växelventilen är bomtät och det skenbart ser ut som att värmekretsarna är "isolerade".

Beroende på hur bökigt rörmokeriet ser ut hos dig kanske reläet trots allt är permanent lösning på problemet, ev finns det på GV-shunten en del justermöjligheter, men de hjälper knappast i ditt fall om du inte har CP separat även för radiatorslingan.
 
Håller med helt och hållet.

Det är ganska så trångt att dra om rören, men skall nog gå. Jag får ta hit rörmokaren när uppvärmningssäsongen är över. Jag trycker dit ett relä tillsvidare.
 
Lägger upp en liten bild på det synnerliga enkla pumpstyrningshacket mha ett industrirelä från ELFA för under hundralappen.

Stryrsignalen till VXV drar reläet och stänger av cirkualtionspumpen under varmvattenladdningen.
 
  • IMG_1343.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall väl avsluta tråden med att jag nu äntligen kommit till skott och monterat styrningen, vilken fungerar alldeles utmärkt. Alla problem med VVB-laddningen är som bortblåsta!

Screen Shot 2012-09-15 at 2.43.42 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.