Vi saknar ca 2 meter golvsockel efter att jag tagit bort en 70-tals garderob. Hur i herrans namn ska jag nu hitta en sådan? Jag har googlat, men inte hittat något bättre än att låta en firma tillverka en ny hyvel för att få fram precis samma mönster. Ni kan tänka er vad meterpriset blir på en sådan lösning...

Bättre förslag?
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan åka till brädgården där de sågar och hyvlar själva och höra om de kan plocka ihop stål så att det passar din profil. Har du tur kan de det annars kostar ett stål ca en tusenlapp tror jag och sedan tillkommer virket plus ev avgift för hyvlingen. Jag tror inte att det behöver bli så dyrt men om du bara ska ha 2 m list kanske inte det lönar sig. Fördelen med eget stål är att om du behöver mer lister, vilket ju ofta är fallet, har du redan ett stål för just din profil.

Det finns en del firmor som saluför "gamla" lister men dessa kanske du redan har koll på?

Lycka till!
 
Det kanske går att foga ihop av två-tre olika profiler. Det syns ju inte när det är målat? Blir det lite skillnad är det nog mest du som ser det. :)
 
Det är inte så att det sitter sådan list på nåt annat mindre synligt ställe. I vårt hus sitter till exempel golvlisterna och taklisterna kvar inne i de platsbyggda garderoberna från 50-talet och det satt även bakom köket som byggdes i slutet på 30-talet på ovanvåningen, tyvärr sitter inte listerna kvar utanför garderoberna för där har de bytt! :D Kanske det finns nåt ställe du inte tänkt på att titta på.
 
Har själv 20-talshus med gamla foder och socklar. Jag har beställt en rejäl laddning av liknande profiler som de jag har sedan gammalt. Exakt lika blev dock för dyrt, så det fick bli vad hyvleriet kunde pussla ihop av befintliga stål. Behöver jag byta någonstanns så byter jag i hela rummet. Då blir det gamla socklar kvar att komplettera med i andra rum. Innan jag beställde mer socklar så gjorde jag någon gång som Sophie redan föreslagit och snodde från något mindre synligt ställe. Till och med kattvindarna hade sockel i mitt hus.

Jag har även gjort några korta bitar list med handöverfräs tidigare. Jag lånade ihop så mycket profilstål jag överhuvudtaget kunde, sedan var det bara att börja laborera.
 
Många bra idéer! Jag har bett Veckebo om en liten provbit för att se om det är samma. Annars blir det till att ta hjälp av "min" duktiga snickare och se vad hon kan göra.
 
Är det ´´bara´´ den övre biten av listen du behöver?
Hur hög är listen?
Jag har några stål som är väldigt lika men det är svårt att se på bilden om storleken är rätt.
 
Nej, den är inte tvådelad, så jag behöver hela. Den är ca 17 cm hög och drygt 2 cm tjock.
 
Om du vill kan du ta en bild där man ser listen i profil så kan jag jämföra med stålet
 
Nu har jag fått listen ifrån Veckebo och den är perfekt. Tack för hjälpen!

Nästa problem är att den är 170 mm hög och går inte in i min geringssåg. Vad göra? Köpa en dyr Nobex verkar lite overkill för det här. Andra förslag?
 
Kul att listen passade. Japansåg/dragsåg vinkelhake och eller smygvinkel om allt inte är vinkelrätt vilket det inte brukar vara i äldre hus samt rasp kan uträtta storverk om man bara skall göra ett fåtal geringar/kap
 
Håller med stomneby. Japansågen får alltid rycka ut vid specialkapning och är ett av mina favoritverktyg. Som komplement till rasp gör ju även morakniven ofta under då profiler skall sammanfogas på gammalt vis i innerhörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.