I år kommer vi påbörja bygget av vårt hus i lättbetong men jag är lite osäker på om jag ska isolera invändigt mot ytterväggarna eller bara utvändigt. Helst isolerar jag invändigt för jag tänkte regla upp 45-70mm för att enkelt dra fram rören och sedan isolera. Vilket är bäst?
Vilken typ av isolering är bäst?
 
Jag skulle tveklöst isolera på utsidan om jag överhuvudtaget skulle isolera extra. Kylan/värmen kommer utifrån och där tycker jag då att isoleringen skall sitta. Lättbetongen i sig isolerar om jag förstått saken rätt, mycket bra. För elinstallationen spårar man enkelt i blocken och murar igen. Så har jag i alla fall uppfattat att man gör. Sedan är ju frågan vad du tänkt för fasad. Bygger man i sten tycker jag det skall både kännas och märkas. Klappar man på väggen inne skall man känna att det är sten och inte en gipskartong. Skall man kunna utnyttja den "tunga stommen" kan det inte vara rätt att isolera på insidan.
 
  • Gilla
Deamon333
  • Laddar…
Grundregeln är alltid att isolera på kalla sidan. Dessutom kommer du få en mycket bättre effekt av lättbetongens värmetröghet om isoleringen sitter utanför.

Sen är det ju väldigt enkelt att fräsa spår i lättbetong.

Tror inte du får ngt direkt problem om du ÄVEN isolerar med ~45mm invändigt, men personligen tycker jag poängerna med ett stenhus försvinner om du isolerar både innanför och utanför.
 
Tanken från början var att regla upp 45 mm invändigt för att enkelt dra alla rör, men eftersom det blir en hel del tomma väggytor tänkte jag att det kan vara en god idé att lägga isolering däri innan man stänger igen.

Lättbetongblocken är 365 mm djupa så de isolerar bra i sig, undrar bara om gör något om man skulle isolera lite till invändigt. Om jag isolerar med eps eller glasull behöver jag sätta upp ångspärr då innan jag sätter upp gipsen? Eller behövs det inte till någon av dem?
 
Isolerar du "lite till" invändigt så gör det varken till eller från, men arbetsinsatsen blir densamma som om du isolerat mycket till. Huvudregeln som påpekats tidigare, är att man inte ska isolera invändigt, och det av många anledningar. Det finns tabeller som anger hur djupt man får spåra lod- resp. vågrätt utan att göra nya hållfasthetsberäkningar.
VVS ska du helst inte dra i ytterväggar, utan antingen i plattan, eller i undertaket. Ett centralt placerat schakt är bra att ha i ett tvåplanshus.
 
Att spåra i lättbetongen är inte ett alternativ då jag vill sätta LB-regla/isolera/rördragning 45mm-OSB-gips. Att hänga tunga grejer som är fästa i lättbetong är inte så bra enligt många så därför vill jag göra det lätt för mig genom att köra på denna variant. Då kan jag hänga hyllor och TV'n på väggen utan att plugga överallt.
Om sedan VVS'aren och elektrikern vill dra rör i undertaket så är det inga problem.

Jag vill dessutom testa ett Home Automation-system där jag kan styra ljus och ljud från fjärrkontroller så alla dessa rör måste kunna dras på ett enkelt sätt och då är spårning i lättbetong inte ett bra alternativ.

Eller tänker jag helt fel?
 
Ja, jag är rädd att du tänker fel, eller åtminstone gör det svårare och kostsammare än nödvändigt.
Att spåra för flexrör som du ska ha till belysning, video, audio, tele är inga som helst problem. Markera var du vill förlägga flexrören, och hyr sedan en såg/fräs med dubbla klingor. Hål för dosor fixar man lätt med en hålsåg. Fyll igen med murbruk eller tunnfogslim och näta (glasfibernät modell grövre går bra om du ska spackla senare).

Förstår inte riktigt varför det skulle vara svårt eller tidskrävande att sätta plugg, men på något sätt enklare och bättre att regla hela huset.
De flesta som tycker sig ha besvär med att fästa tunga saker i lättbetong gör helt enkelt fel. De använder antingen betongplugg, eller lättbetongplugg som är för korta. Smidigast är att använda lättbetongskruv, typ Essve. Då skruvar man lika lätt som i diverse träbaserade skivor.
 
Om detta är ett permanenthus i Sverige skulle jag ändå överväga extra isolering utvändigt. 365mm lättbetong motsvarar väl endast ca 120mm mineralull (iaf med de lambdavärden jag har för mig om, 0,12 resp. 0,039). Bättre än mitt gamla hus, men om man bygger nytt är väl runt 300mm mineralull standard?
 
  • Gilla
Husetiberget
  • Laddar…
Enligt energiberäkningen så skulle snittet på mina yttervägger ha ett U-värde runt 0.28, det är väl inte så dåligt?
Jag vill ju inte ha ett passivhus med U-värden under 0.11.

Det jag lärt mig om lättbetong är att det "andas" så att det kan släppa ut fukten som kommer in/finns i huset. Om jag skulle isolera med ett tätare material som eps på utsidan så kan fukten i väggarna inte avdunsta utåt och då isolerar det ju sämre.
Tänker jag fel igen eller är det lite hugget som stucket med isoleringen?
 
0.28 - Vad hade du tänkt att ha för uppvärmningsmetod?

Tveksam om du klarar Boverkets energikrav (55 kWh/kvm) med så "dåliga" U-värden...
 
AXS
Sätter man gips utanpå lättbetongen på insidan eller putsas det?
 
Puts direkt på lättbetongen.
 
Tänkte ha bergvärme och enligt energiberäkningen uppfylls kraven.
 
Jag har nog tänkt om gällande isoleringen. Jag skippar invändig uppregling mm och spårar istället i väggen och putsar upp alla väggar. Har insett att jag nog sparar både tid och pengar på det. Eftersom jag ändå hade tänkt ha sänkt innertak kan jag dra alla rör ovanför innertaken. Ska passa på att isolera utvändigt istället.

Tack alla ni som visat var skåpet ska stå d^_^b


En sista fråga bara. Om jag ska ha golvvärme och faktiskt vill ha varma golv, kommer inte för mycket isolering utvändigt leda till att huset blir så pass varmt att golvvärmen inte kommer att användas?
 
  • Gilla
flaxie
  • Laddar…
Hur blev det till sist? Isolerade du utvändigt? Vilket fabrikat och storlek byggde du ytterväggarna av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.