Idén är säkert korkad då jag googlat och sökt för att se om någon annan hade gjort det redan, men har inte hittat något sådant. Jag har en furutrappa ner till källaren som jag vill renovera och att kosta på stepkit för tusentals kronor för en källartrapp känns sådär. Började klura lite på om plastfolie med trälook kan vara något?

Blev lite inspirerad av denna tråd:
http://www.minhembio.com/Dum-Dan/8989

På bilderna ser det riktigt bra ut ju och jag började lura på om man kan klä in sättsteg + nos (värmepistol o smälter folien över trappnosen och låter den gå in under steget).

Det jag är lur på är om det kanske blir för halt. Eller om man verkligen tappar all träkänsla? Å andra sidan har jag laminatgolv ovanför, så träkänsla hit eller dit... någon som har testat detta? Eller har provat plastfolien med trälook överlag och kan ge utlåtande om hur den känns i yta/struktur?
 
Det håller inte att gå på.
Älskar produkten, perfekt att förnya gamla IKEA-möbler med, har klätt ena dotterns skrivbort med kullersten och andra dotterns lådor under sängen med svartvita mönstrade, passade på att klä in några gamla konservburkar till pennställ också. Tidigare har jag satt grön marmor på en MOPPE minibyrå och använt träfolien du länkade till som golv i ett gammalt dockskåp.

Men som slityta i en trappa hålelr det inte många dagar. Vill du testa, så gör det, men nån värmepistol för trappnosen behövs inte, det räcker bra att klämma till, har funkat fint för mig på skarpa hörn, betydligt skarpare än vad du har på trappan.

De trämönstrade brukar ha lite struktur, men inte alla, kolla i din färgaffär där de säljer dem som metervara. Köp en halvmeter och testa på lite småprylar, det är jättekul material att jobba med.
 
A
Måla trappen i någon snygg färg, det kommer du inte ångra.

Plastfolie låter ju hemskt och lär inte hålla länge.
 
Alright, tackar för input.
Som sagt, har inte sett eller hört någon göra det, men det ser onekligen otroligt identiskt ut med riktigt trä på de möbler jag sett som varit inklädda i folien.
 
Det finns ju gummimattor som ser ut som träimitation som ser riktigt bra ut. Har sett "notad teak" på båtar flera ggr som sett riktigt fint ut...
 
Slipa, oljebetsa och sen en klarlack över det. Kan få både ek och valnötslook. Har en furutrappa som betsats med Herdins Oljebets "Mörk Ek", och sen lackats med en matt alkydlack...ser ut som oljad valnöt ungefär och har en bra slityta
 
8 månader är väl inte så länge?
 
För ett golv klätt med självhäftande plast, jo det tycker jag är ganska länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.