Hej

Kommer inom snart skaffa en ny vedanläggning. I början var jag inställd på att ha förådsberedare i acktanken, en tanke som jag helt har övergett. Funderade ett tag mellan slingor och TVA men har nu bestämt mig för att det nog blir TVA. Jag har kollat runt på en rad olika modeller:
- Nibe Tappman
- Värmebaronen Akva varm
- CTC Aquaheat 25
- Baxi vxb 33

Nibe och VB har jag övergett då de verkar sakna termostatventil vilket så vitt jag förstår kan orsaka problem med skiktingen i tanken eftersom det kan uppstå en självcirkulation (rätt, fel???).
Är nu inne på Baxis som många verkar vara nöjd med. Sneglar dock lite på CTC Aquaheat 25. Är det någon som har erfarenhet av den? Är den ett alternativ till Baxi? Den är ju c:a 2000:- billigare... (se t.ex: http://www.maniarmatur.se/sv/product/13701/CTC-AQUAHEAT?data-p-property_96=property__value_429)
Vad gör Baxin värd sina extra pengar?

En annan fundering är att ett argument som återkommande framförs i valet av varmvattenberedning är att TVA är mycket dyrare än slingor. Är det verkligen SÅ mycket dyrare. Jag menar, två 15 m slingor kostar på rinkabyrör i runda slängar 7000:-
Baxis TVA c:a 9000:- och CTC c:a 7000:-, har jag missat något? är det något som tillkommer (förutom lite extra rördragning) som gör att det blir ännu mycket dyrare?

Påverkar TVA hur man skall koppla tankarna (paralellt eller seriellt)?

Jag är extremt tacksam för all feedback som kan ges! Många av er vet hur nära psykosen man ibland är i denna djungel av valmöjligheter och alternativ:p
 
Baxi´n blir dyrare än dom 9.000:- du skriver.
Den är inte riktigt så komplett som dom ger sken av i sin reklam. q(;^;)p
 
Någon aning om vad det är som ytterligare måste till för att den skall bli komplett och vad kompletteringen kan tänkas kosta?
 
Det handlar inte om att det kan orsaka problem med skiktningen utan att den elimineras pga att vattnet pumpas runt och blandas om i tanken.

Sen ska du INTE ha flera tankar om du bygger en ny anläggning.
 
Okej, det låter ju inget vidare...Men då borde ju iaf Baxis modell vara ett säkrare kort(?). Ingen som har erfarenheter eller något i övrigt att säga om CTC:s modell. Verkar ju lik Baxis TVA i fråga om Hur den är byggd.
 
Har inte de bästa modellerna varvtalsstyrd pump så att man bara använder så högt flöde som man behöver? Trodde att man vid normal förbrukning i praktiken får ett ganska lågt flöde och behåller därigenom skiktningen?

Matss skrev:
...skiktningen utan att den elimineras pga att vattnet pumpas runt och blandas om i tanken...
 
Har själv Nibe Tappman och har inga större problem med skiktningen men de hade säkert blivit bättre med exempelvis Baxis. Om de är värt pengarna är väl upp til var och en.
 
Tack för de svar som kommi hittills!
Dock ingen som har erfarenheter av CTC:s TVA? Hade vart intressant att höra. De flesta verkar vara nöjda med Baxis TVA med undantag av att de som micke_t skriver inte levererar en komplett TVA i förhållande till vad deras marknadsföring utlovar. Fler som tycker så?
 
Har en Aquaheat 50, är ganska nöjd. Kör pumpen på ettan men tycker ändå returen från tva:n är lite hög 35-40 grader med 85-90 grader in. Lite slö på att reglera, visserligen ingen större risk att bli skållad eller för kallvattenchock i duschen men det fungerar bäst vid längre tappningar av vatten, typ tonårsduschningar och bad.
Passformen på plåtkapslingen är sådär, och rören överensstämmer inte riktigt med hålen i plåten om man ska va petig, fick dessutom täta en av kopplingarna på värmeväxlaren.
Vid tappningar fortplantar sig ljudet av pumpen i tva:n ut på en av radiatorstammarna så det är möjligt att jag hade kopplat in den med slang om jag gjort om det idag.
Med pumpen på 1:an ger den fingerljummet vatten ner till 50-55 grader från acktanken.
Ska sägas att jag inte har någon erfarenhet av nåǵon annan tva, så vet inte riktigt hur den står sig; föredrar den dock framför slingor i tanken och framförallt förrådsberedare, suveränt att ha varmvatten 20 min efter att man tänt när ackumulatorn är nere på 30 grader.
I vårt fall stod det mellan paws tva och denna, då paws (som svesol säljer) kostar c:a 3 gånger så mycket från tyskland så blev det denna.
 
Baxin ligger under 20 grader, det ökar eldningsintervallet med några dagar bra nog sommartid vid rimlig tankstorlek.
 
DAndersson skrev:
Har en Aquaheat 50, är ganska nöjd. Kör pumpen på ettan men tycker ändå returen från tva:n är lite hög 35-40 grader med 85-90 grader in.
Vet att ETA har en varvtalsreglerad TVA.
 
Har nyligen byggt om en nibe tappman med lyckat resultat.
Installerade en termostat likt som på baxis tva det sänkte returtemp rätt mycket sedan installerade jag även elventil som normalt är stängd på retur till tank för att förhindra självcirkulation som annars var ett problem.
Styrningen till ventilen tog jag från flödesvakten som startar pumpen så när pumpen startar öppnar ventilen.
Även denna åtgärd förbättrade tvan rätt mycket.
Dock har jag inte mätt några temperaturer noggrant på denna men en returtemp (mellan tummen och pekfingret) på 25-30°C.

Finns det någon fabriksbyggd tva helt stoppar flöde från tank när inte vatten tappas?
Detta kan annars bli ett bekymmer har flera bekanta där detta inträffar.
 
Fick pm om hur jag byggt om tänkte att det var bättre om jag postade här så kan flera som har samma problem få hjälp.
Termostaten jag använde var en sån här http://se.varme.danfoss.com/xxTypex/10381_MNU17496438_SIT60.html + denna http://se.varme.danfoss.com/xxTypex/10421_MNU17496365_SIT60.html.
Själva termostaten satte jag på tillopp från tank och tempgivaren på utgående vatten.
Denna termostat går att reglera mellan 25°C och 65°C därmed så går det att reglera vatten temp på ett effektivt sätt.. eg en total ripp off av baxi.
Elventilen jag använde var en liknande denna http://www.ventim.se/sv/magnetventiler/magnetventil-vm-8630.php
Som jag satte på retur till tank.

Om det är några oklarheter om hur man skall installera termostaten så kolla på baxis tva så blir det nog klart för de flesta hur man skall göra.
http://www.baxi.se/includes/show_im...ilder%5Cvxb%5F33%5Futan%5Fk%E5pa%5Fwebb%2Ejpg
 
kricken, snyggt gjort. Ungefär hur mycket fick Du blada för prylarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.