Låter konstigt.
Bankerna kan vara lite motsträviga om det inte finns bygglov på tomten så att det är osäkert om man verkligen får lov att bygga ett hus på tomten. Finns det en detaljplan som säger att tomten ska bebyggas med ett småhus så borde det inte vara något problem men finns det ett bygglov på tomten så blir det ännu lättare.
 
Samma sak hände oss på den tiden vi tillhörde SEB:s slavskara. De menade att vi inte skulle få lån till en tomt om vi skulle bygga hus, däremot skulle vi "kanske få" köpa stället om vi hade rucklet på 15 kvm där som sommarstuga. Banken strulade och vi missade affären.

Tomten kostade 700000. Det var en fantastisk tomt på 7000 kvm med 270 grader havsutsikt i högt läge. De som köpte byggde ett hus för 1,5 miljoner och har nu en värdering på 4,7 miljoner. Tack SEB än en gång. :'(

Lisa, byt bank.
 
Det är väl klart att vi gjorde. Men innan SEB strulat klart hade säljaren tröttnat och sålt till en annan spekulant - det fanns många på den listan.
 
Vi köpte tomt för två månader sedan och det var inga problem att låna till tomten.

Vi fick klartecken både från Nordea och Handelsbanken. Det är möjligt att det underlättade att det fanns en bostadsrätt med i bilden som skulle säljas snarast, men den var definitivt ingen säkerhet vid lånet. Eftersom alla våra pengar var låsta i bostadsrätten så fick vi t.o.m. låna till en del av handpenningen.
 
O nej, Visst är det fint där, men den här tomten har andra fördelar som mer än väl kompenserar...
Det känns bara trist att tänka på att vi tappade säkert fem år på processen...så lång tid tog det innan vi hittade hit.
Något nytt från Nordea?
Vi gick till Föreningssparbanken och de är otroligt bra i jämförelse. Testa där också. ;)
 
Jag bytte nyligen från SEB till Föreningssparbanken.
Trots att jag varit kund hos SEB i c:a 7 år, tidigare lånat till bostadsrätt genom dem, har tillsammans med sambo en god inkomst lät SEB riktigt tveksamma bara för att vi bygger lösvirkeshus. Föreningssparbanken var det inga problem med, fast de tog en hiskelig ränt på direktivet (7%).
Förstår faktiskt inte vad SEB håller på med. Hade det inte varit för det bemötandet hade jag nog stannat kvar som en god och trogen kund. De kanske borde se över sitt CRM. ;)

mvh
David
 
Vi har också bytt bank!! Aldrig mera SEB!! Vi blev behandlade som barnungar när vi ansökte om vårat kreditiv. Vi hade letatr tomt i över 2 år och räknat och räknat. Vi har också 2 hyfsade inkomster och en bostadsrätt som var värderad till 3,3 milj. Vi hade lån på 1,7 och önskade byggkreditiv på något mer, men icke... Min sambo blev kallad "lille vän", det blir så mycket dyrare än man tänkt sig - ni kanske vill plantera rosenbuskar osv, osv!!! Gissa om vi bytte snabbt till Nordbanken. De fixade ett besked inom 1 dag och vi har hyfsad ränta på kreditivet. vi får väl se var vi hamnar kreditivet läggs om till lån, men defenitivt inte SEB!!
 
Det verkar vara väldigt olika hur man blir bemött på bankernas olika kontor. Vi har inte fått någonting extra på Nordea fast vi varit kunder där jättelänge. SEB har däremot gett oss mycket bättre villkor så vi har bytt bank. Att de dessutom ger 85% bottenlån betyder mycket för oss som måste ta topplån.
 
Hej,

Vi hade inga problem att få ett lånelöfte på 2,3 milj av SEB trots att vi inte ens hade en tomt ännu. Vi hade en på gång och om vi skulle få den, så skulle vi få loss pengar att köpa tomten för och sedan lämna in produktionskostnad mm.

//Maria :)
 
Det är skillnad på folk och folk..... ;)

Nä, jag tror på fullaste allvar att SEB hade en klar intern policy att göra sig av med alla besvärliga, kassabesökande, checkskrivande och bankomatbesökande kundjävlar för att satsa på företagare och företag istället.

Efter ett tag fick man tänka om, speciellt när lågkonjunkturen började synas i konkursstatistiken för företag.

De skickade faktiskt något smörigt "Vi saknar dig-brev" för ett tag sedan...jag ska väl inte gå in på detaljer men slutförvaringen av det dokumentet blev reningsverket.

Uppenbarligen gick inte debet och kredit ihop utan privatkunderna, som i strid ström har hoppat från SEB de sista åren. Man kanske har ändrat lite stil nu...eller försöker iallafall.
 
Vi har precis köpt en styckad sommarstugetomt som är obebyggd. När jag var i kontakt med bankerna, Östgöta Enskilda och FSB, så var det INGA problem att låna till tomten, snarare tvärtom, båda ville ha tomtlånet för att på så sätt "få in en fot" hos oss som kund. Nu ligger tomten inom detaljplanerat område, det kanske spelar in, men jag vet inte? Vi har en bostadsrätt som vi kommer bo kvar i under hela byggtiden, så banken kommer dela upp pantsättningen i både bostadsrätten och den obebyggda tomten.
 
Vi hade inga problem att få låna (från Nordea) till tomt i icke detaljplanerat område. De verkade rätt angelägna om att få låna ut pengar, ville väl att vi skulle låna till huset hos dem oxå. Kan tillägga att vi inte ska bygga förrän om två-tre år, och att vi inte har varken bostadsrätt eller sparpengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.