Hej.

Jag och min sambo bor i BR lägenhet. Det är jag som står på lånen och står som ägare. Min sambo är skriven på den här adressen. Jag arbetar i Norge och skattar där och sambon jobbar i Sverige.

Nu är det dags för en badrumsrenovering och jag förstår att jag inte kan göra ROT-avdrag men min fråga är då kan min Sambo göra avdrag fast att hon inte står som ägare på BR-lägenheten.

Tackar på förhand
 
Myndiga lagfarna ägare (fysiska personer) kan få ROT-avdrag. Kunden måste alltså stå som ägare/delägare på lagfarten för fastigheten, eller som innehavare av bostadsrätt, tomträtt.
 
Från Skatteverket:

"Grundregeln för husarbete är att du ska bo i bostaden där arbetet utförs eller ha den som fritidsbostad.

För att du ska få skattereduktion för ROT-arbete krävs dessutom att du äger bostaden (småhus, bostadsrätt, eller ägarlägenhet) där ROT-arbetet utförs."

Ska jag tolka det så är svaret nej då det enbart är ägarna som kan få tillgodoräkna sig ROT.

Mer info finns här.
 
Tackar för svaren. Då är det som jag misstänkte. Får se hur jag ska lösa detta.
 
Ge bort 1% av lägenheten till sambon?
 
D
Ja, och 1% till till de vuxna barnen som har inkomst om badrummet blir dyrt... ;)
 
Har du lån på lägenheten? Du kan inte dra av räntan i så fall. Om inte sambon står på en del av lånet. Ett tips bara:)
Har du varit i Norge länge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.