Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Nja, jag tror inte det, faktiskt.

KA kliver in på bygget och ropar "Stoppa bygget med en gång!!!"
Byggjobbarna kikar på byggherren, som säger "Nej då, fortsätt ni, inget problem."

Vad tror du KA har för befogenheter att stoppa?
Kan ha gå och hämta sin AK4 från bilen?

Han kan avträda sitt uppdrag, han kan lämna en ej godkänd kontrollplan efter sig, så huset riskerar att inte få slutbevis. Men stoppa bygget mot byggherrens vilja tror jag inte han kan.
Jag förstår att när man sitter där på en höj/ sänkbar kontorsstol och vid ett dito skrivbord kan man säkert ha den inställningen som du och den aktuelle KA-n har, dvs ingen handlingskraft och kan/ vågar inte agera när det blir skarpt läge.

Mesen till KA hade alla dar i veckan kunnat stoppat bygget, hur svårt kan det vara. Behövs det så får man väl peka med hela handen.
Klart som fan att han måste ha byggherren med sig.

KA skulle ha tagit med sig sin fakta och byggherre till kommunen och visat var bygget var på väg. Då hade bygget varit stoppat i tid.

Nu och många andra gånger är det mesar till KA utan någon praktisk erfarenhet, utan hamnar på bygget för ofta utan långkalsonger vid lite kyligt väder.

Visst fungerar det med AK4 men jag tvivlar på att mesen avlossat annat en knallpulverpicka, så utanpåliggande vuxenblöja hade nog varit att föredra för att skrämma med.
Då hade alla fattat :D och lämnat bygget.

Jag har aldrig hävdat att någon kvalitetsansvarig ska stoppa något bygge utan byggherrens samtycke Micke. Men om denne vill så kan .....................;)
 
Men...var det inte så att det inte finns någon kvalitetsansvarig längre utan att det är en kontrollansvarig???? Jag tycker mig ha hört något om det.
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Att döma den kvalitetsansvarige så hårt tycker jag är lite konstigt, med tanke på det som sagts om bygget och hur det gick till, och hur lite som kom fram om just den kvalitetsansvarige och just det faktum att det kommit fram att han ändå bestämt avrådde paret från att gå vidare. Byggaren började ju själv bygget innan han ens fått jobbet, och när det väl var igång kanske paret blundade och hoppades, den kvalitetsansvarige kanske bara blivit överkörd.
Det är väl klart att kvalitetsansvarig ska ha mängder med kritik i det här fallet. Han har ju enligt egen utsago sett problemet från början. Är det så att sockelhöjden diffade på 80 cm så var ju han medveten om det t.e.x.

Kvalitesansvariges avrådande var inte så pass tydligt så han borde verkligen bli av med alla möjliga KA-ansvar i framtiden.
Hans agerande ledde istället till underhållningsprogrammet "byggfuskarna".
Bedrövligt.

Blir man överkörd som KA har man definitivt skaffat sig fel jobb. Kanske ska han pröva att sitta på någon kommunstol istället. Likvärdig stöpning på båda arbetsuppgifterna :D.
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Men...var det inte så att det inte finns någon kvalitetsansvarig längre utan att det är en kontrollansvarig???? Jag tycker mig ha hört något om det.
Man har bytt namnet med iom nya plan & bygglagen.
Det var kanske vettigt, då en kvalitetsansvarig inte kontrollerade kvalitet i någon större utsträckning, utan mer fanns för att utöva myndighetskontrollen över byggnationerna.

Iom med nya PBL har lagtexten om kontrollansvarig även ändrats lite. Bl.a. har det blivit ett rent lagkrav att KA måste besöka byggplatsen minst en gång.
Förhoppningsvis kommer man åt KA's som Älvsbyhus KA Jens, som tidigare var KA för flera hundra hus per år, spridda över hela landet. Dvs en ren omöjlighet att vare sig vara med på byggsamråden eller besöka byggena på mer än en bråkdel av alla hus.
 
Redigerat:
Mikael_L
Thomas Lundquist skrev:
Jag har aldrig hävdat att någon kvalitetsansvarig ska stoppa något bygge utan byggherrens samtycke Micke. Men om denne vill så kan .....................;)
Men bra då. Vi är överens.
Vi kommer troligen aldrig få veta hur påstridig KA var gentemot byggherren och hur tjurskallig byggherren var tillbaka. :)
 
Jag vill ändå veta med det man fått reda på i programmet om alla turer fram och tillbaka samt varningar från KA osv osv vem som har det yttersta ansvaret att ett bygge inte fortgår i den stil det då redan har börjat i.
Sen om man tittar lite i länken till bloggen som kom tidigare i tråden så börjar man ju fundera ännu mer över det här med försäkringar och vems ansvar som är vad....vem fan vill försäkra huset?
 
Thomas Lundquist skrev:
Det är väl klart att kvalitetsansvarig ska ha mängder med kritik i det här fallet. Han har ju enligt egen utsago sett problemet från början. Är det så att sockelhöjden diffade på 80 cm så var ju han medveten om det t.e.x.

Kvalitesansvariges avrådande var inte så pass tydligt så han borde verkligen bli av med alla möjliga KA-ansvar i framtiden.
Hans agerande ledde istället till underhållningsprogrammet "byggfuskarna".
Bedrövligt.

Blir man överkörd som KA har man definitivt skaffat sig fel jobb. Kanske ska han pröva att sitta på någon kommunstol istället. Likvärdig stöpning på båda arbetsuppgifterna :D.
Jag kan inte låta bli att undra varifrån du får all din information om detta, som t.ex. hur tydlig KA faktiskt var, och vad han de facto sagt och gjort!?
 
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Men bra då. Vi är överens.
Vi kommer troligen aldrig få veta hur påstridig KA var gentemot byggherren och hur tjurskallig byggherren var tillbaka. :)
Han var uppenbarligen en okunnig mes som lät detta bygge fortsätta.
Hade byggherren vägrat lyssna på KA-s tänk hade KA aldrig varit med i programmet och avsagt sig uppdraget för länge sedan.

Jag blir milt sagt förbannad att inte fler kritiserar kommuner, byggingenjörers och konsulters ansvar innan bygget har gått för långt.
 
Ytterst ansvarig i alla byggen är alltid byggherren, dvs den som låter uppföra huset. Tyvärr, ska man väl tillägga i många fall, därför att de flesta som låter bygga sig ett hus inte är så insatta i vad det innebär, man bygger sig ju kanske bara hus en gång i livet.
Det är många som tycker att ansvaret borde flyttas över till t.ex. entreprenören (byggföretaget), eller att kommunen skulle ta ett större ansvar, men så är det inte.
 
Thomas Lundquist skrev:
Han var uppenbarligen en okunnig mes som lät detta bygge fortsätta.
Hade byggherren vägrat lyssna på KA-s tänk hade KA aldrig varit med i programmet och avsagt sig uppdraget för länge sedan.

Jag blir milt sagt förbannad att inte fler kritiserar kommuner, byggingenjörers och konsulters ansvar innan bygget har gått för långt.
Jag håller med men de flesta i konsulterande ställning har alltid en förmåga att komma undan sitt ansvar genom att skjuta det vidare på någon annan.....och så klart är det ju alltid enklast att lämpa över det hela på hantverkaren/hantverkarna för det är ju de som står för det fysiska i det hela, vare sig de gör 100% rätt eller en massa generalfel.
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Jag kan inte låta bli att undra varifrån du får all din information om detta, som t.ex. hur tydlig KA faktiskt var, och vad han de facto sagt och gjort!?
Troligtvis för att jag suger åt mig den information jag behöver i ett helt tv-program.
Du kanske bara har tittat på "reklamsnutten" ;)
 
b8q skrev:
Ytterst ansvarig i alla byggen är alltid byggherren, dvs den som låter uppföra huset. Tyvärr, ska man väl tillägga i många fall, därför att de flesta som låter bygga sig ett hus inte är så insatta i vad det innebär, man bygger sig ju kanske bara hus en gång i livet.
Det är många som tycker att ansvaret borde flyttas över till t.ex. entreprenören (byggföretaget), eller att kommunen skulle ta ett större ansvar, men så är det inte.
Men det finns ju projektledare som man kan ta hjälp av, dessa brukar ju hjälpa med allt, myndigheter, entrepenörer, möten, ekonomi osv osv osv, det borde ju vara värt att anlita hjälp med tanke på vad det kan kosta annars.
 
Glufsglufs skrev:
Men det finns ju projektledare som man kan ta hjälp av, dessa brukar ju hjälpa med allt, myndigheter, entrepenörer, möten, ekonomi osv osv osv, det borde ju vara värt att anlita hjälp med tanke på vad det kan kosta annars.
Av någon anledning är det inte så vanligt här i Sverige. I många andra länder anlitar man projektledare som finns på plats och koordinerar arbetet plus tar ansvar för de bitar som avtalats. På samma sätt anlitas jurist när en stor affär görs. Vi har ju tom ett i mina ögon urbota korkat system vid fastighetsförsäljning att ha en "säljare" avlönad av säljande part men i teorin objektiv för att tillgodose båda parters intresse. I mina ögon kanske den tydligaste bilden hur vi i vårat land har bilden av att representation i affärer skall främst föras av en själv eller åtminstone så få parter som möjligt. I andra länder är det en självklarhet att båda köpare och säljare kan ha sina experter som letar hus respektive letar köpare och sedan sköter förhandlingar mm
 
Thomas Lundquist
b8q skrev:
Ytterst ansvarig i alla byggen är alltid byggherren, dvs den som låter uppföra huset. Tyvärr, ska man väl tillägga i många fall, därför att de flesta som låter bygga sig ett hus inte är så insatta i vad det innebär, man bygger sig ju kanske bara hus en gång i livet.
Det är många som tycker att ansvaret borde flyttas över till t.ex. entreprenören (byggföretaget), eller att kommunen skulle ta ett större ansvar, men så är det inte.
Jag tycker att byggherren ska ha det yttersta ansvaret. Att vara byggherre kan vara allt i från gäststuga till typ globen och lite till:).

När det gäller privata byggherrar så lägger vissa kommuner ingen tid alls för att hjälpa konsumenten trots ett absurt arvode.

Det som behövs är att privata byggherrar ska kunna få professionell hjälp.
Hur den hjälpen ska se ut kan man diskutera men en riktig ledhund behövs under resan, det är ju uppenbart.
Frågan är om dessa ledhundar finns idag?

MEN, få är villiga att betala för detta så underhållningsprogrammen kommer att fortsätta sin succé.
 
kinglolle skrev:
Av någon anledning är det inte så vanligt här i Sverige. I många andra länder anlitar man projektledare som finns på plats och koordinerar arbetet plus tar ansvar för de bitar som avtalats. På samma sätt anlitas jurist när en stor affär görs. Vi har ju tom ett i mina ögon urbota korkat system vid fastighetsförsäljning att ha en "säljare" avlönad av säljande part men i teorin objektiv för att tillgodose båda parters intresse. I mina ögon kanske den tydligaste bilden hur vi i vårat land har bilden av att representation i affärer skall främst föras av en själv eller åtminstone så få parter som möjligt. I andra länder är det en självklarhet att båda köpare och säljare kan ha sina experter som letar hus respektive letar köpare och sedan sköter förhandlingar mm
Nä...jag har också upptäckt det. Från tex att ha gått på större projekt som stamrenoveringar eller nybyggen av lgh så har man varit van med en projketledare som för byggherens talan och förstår vad hantverkarna också pysslar med samt vad avvikelser osv innebär, alltså en part som byggherren står för men ändå är hjälplig för hantverksföretagen. Att detta i princip var obefintligt sen hos okunniga lekmän gjorde mig mest förvånad, speciellt när det handlar om projekt som kostar 100 tusentals kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.