Tänkte på artikeln på siten om trasiga VP osv lite.
Jag upplever det som att det är en sak som folk brukar vara duktiga på att anlita yrkesfolk till när det ska installeras men tydligen så var visst felaktiga hemmapul ett stort problem.

Hur ser det ut i era hemtrakter, yrkesfolk som lekmän kan svara.
 
jag installerar luftvärmepumpar, och stöter ofta på pumpar som folk själva satt upp, där dom inte har en susning om hur det ska göras, och såklart gör fel, och fattar inte att dom har gjort fel, precis som med elinstallationer. det krävs ju kylcertifikat för att jobba med detta, och det är inte en slump för det är lätt att göra fel, och man kan även göra fel på många olika sätt. däremot anser jag att kunskap väger tyngre än certifikat och behörighet, men vanligt folk har inte tillgång till kvävgastub, absolutvacuummeter och 2-stegs vacuumpump.

sen är alla dessa kinespumpar ett elände, folk köper en punp för 5 lax och tror att den ska funka lika bra som en för 20, befängt!
kinesprylarna är såklart rena skräpet och ger inte nån vidare besparing.
lite knepigt att dom har valt en bild på en Mitsubishi Electric i artikeln om krånglande pumpar, då ME och Toshiba leder marknaden, och just ME har nog haft minst reklamationer av alla.
 
Redigerat:
electrocuted skrev:
jag installerar luftvärmepumpar, och stöter ofta på pumpar som folk själva satt upp, där dom inte har en susning om hur det ska göras, och såklart gör fel, och fattar inte att dom har gjort fel, precis som med elinstallationer. det krävs ju kylcertifikat för att jobba med detta, och det är inte en slump för det är lätt att göra fel, och man kan även göra fel på många olika sätt. däremot anser jag att kunskap väger tyngre än certifikat och behörighet, men vanligt folk har inte tillgång till kvävgastub, absolutvacuummeter och 2-stegs vacuumpump.

sen är alla dessa kinespumpar ett elände, folk köper en punp för 5 lax och tror att den ska funka lika bra som en för 20, befängt!
kinesprylarna är såklart rena skräpet och ger inte nån vidare besparing.
lite knepigt att dom har valt en bild på en Mitsubishi Electric i artikeln om krånglande pumpar, då ME och Toshiba leder marknaden, och just ME har nog haft minst reklamationer av alla.
Vadå vacuum sug?? blåser bara ut rören med lite gas sen är det färdigt att starta :Dd^_^b


Har tillgång till allt som behövs för att sätta upp pumpar genom min bror.
 
Göran.W
Man ska inte såga kina pumpar helt tycker jag.
Köpte en kines för otroliga 3488 kr som värmer mitt garge.
Efter första vintern var den betald och nu har den gått klander fritt i 4 år och 4 månader.
Har själv satt ut den och en panasonic pump.
Den panasonic pumpen jag inte själv satte upp utan en certifierad kyl montör är ute delen byt 2 ggr sen den sattes upp för 5 år sen
 
Mina bästa investeringar har varit just "kina-pumpar", dvs billiga sådana med on/off-funktion.

Den förra för 3500:- höll i fem år och nu satte jag upp en Zimbro från Jula med snabbkopplingar.
Hade Panasonic Inverter där jag bodde innan och den rasade med jämna mellanrum, hela tiden frekvensomformaren i utedelen som la av och det är kanske inte så konstigt då det satt oskyddade kretskort under plåtkapslingen.
On/Off-pumpar har ett relä i utedelen så där är inte speciellt mycket som kan rasa.

/Kent
 
De värmepumpar som skadeanmäls är oftast av de dyrare modellerna och några år gamla efter att garantitiden om ca 2 år gått ut. De billigaste Kina-pumparna kommer förmodligen inte med i statistiken eftersom det inte är mödan värt att skadeanmäla mht självrisker, åldersavdrag och i vissa fall hemmapulade modifieringar/förbättringar. De kraftigt ökande elpriserna sedan omkring 2005 har säkert fått många att investera i t.ex. luftvärmepumpar om de har direkt-el innan.

Luftvärmepumparna har en känslig teknik för nordiska förhållanden med isbildning inuti plus numera oftast avancerad elektronik i utedelen som samtidigt slimmas ner och är egentligen tänkta för A/C. Kräver regelbunden tillsyn om ens det hjälper. Inte så konstigt att skadeanmälningarna ökar. Som tur är börjar det konstrueras luftvärmepumpar särskilt optimerade för värme och för både kallt och fuktigt klimat.
 
Att folk gör fel beror nog dels på att de inte ens orkar titta i instruktionerna, och dels att de inte är särskilt bra skrivna.

Jag har svårt att se vad man kan göra fel om instruktionen är vettigt skriven - säger jag som installerat en Zibro själv för två år sen, genom att låna vacuumpump av en kompis till en kompis.

Det svåra är väl att motivera sig att skaffa ett seriöst vägg/markfäste... Inomhusdelen sitter snyggt monterad men utomhusdelen står fortfarande fastsatt med spännband på en bänk... ;)
 
Vi har inte installerat vår NIBE själva. Trots detta så har vi bytt ut den helt en gång och fått lagat den en gång på 11 år... Men det är förmodligen kvalitet som vilken billig kina-skit som helst.
 
jkarlberg skrev:
Vadå vacuum sug?? blåser bara ut rören med lite gas sen är det färdigt att starta :Dd^_^b


Har tillgång till allt som behövs för att sätta upp pumpar genom min bror.
slapp inställning som hör hemma i mindre nogräknade länder....q(;^;)p
men om det var ett skämt så är du förlåten ;)
 
Redigerat:
Installerade en Panasonic LLVP själv, fick hjälp med vakuumpump och koning första gången, har sedan lånat vid behov.

Bytte utedel och fläkten i innedelen själv. Allt material gick på garanti, inget tjafs.

Den stora 15 kW NIBEn som till senare dimensionerade och installerade jag också själv, förutom rörmokeriet. En hel del krångel, men mycket bra support från NIBE, måste jag säga.
 
Finnas gasen redan i utedelen på dessa?
Jag trodde man vacumpumpade och sen tankade över gas från tub, men det verkar inte stämma baserat på era beskrivningar.
 
Gasen finns i utedelen. Man vakuumpumpar rören, kollar att det inte läcker, och släpper på gasen.

Vid demontering kör man först tillbaka gasen till utedelen genom att stänga den ena ventilen och sedan köra kompressorn en stund, varpå man stänger den andra ventilen.
 
På luftvärmepumpar brukar gasen finnas förfylld i utedelen så att man vakuumpumpar och sedan öppnar ett par kranar. Eller som mindre nogräknade ibland gör. Öppnar kranen så att rören fylls med gas och sedan snabbt drar åt tätningarna.
 
När det gäller luft-vatten är det däremot mer vanligt att man använder vattnet från tanken som bärare mellan inne och utedelen, så därför räcker det med "vanlig" vvs och elkunskap för den installationen.
 
Läser med intresse om hur svårt det verkar vara... Är själv av uppfattningen att saker ofta inte är så svåra när man väl tar tag i dem själv!

Skall montera ner vår L/L-pump (huset skall rivas) och kommer troligen i framtiden att sälja den. Men under byggtiden tänkte jag värma upp byggbarack/husvagn med den.
Den skall således bara flyttas en bit. Från gamla byggnaden kan jag nästan riva allt runt den utan att koppla isär en enda slang, men kanske blir svårare när jag ska montera in den på en byggbarack.

Hur gör man detta enklast? El är inga problem, utan det är rör/slang-biten som jag funderar över.
 
  • utedel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • innedel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.