Låter troligt, nu efter motionen av AMV100 så fungerar det mycket bättre, dock inte helt perfekt. Men nu är det inte akut längre. Tack för hjälpen.
 
Nu har det blivit akut. Samma sympton som innan. Värme för vattnet men inte för elementen. Har försökt att motionera AMV100 samt skruva ner termostaten för vattnet.

Har gjort en liten video som går att titta på där jag visar hur det ser ut.

Tar tacksamt emot tips.
 
Ja, vad ska man säga. Hade en VVS kille här i em/kväll. Men han blev inte klokare, han trodde på att jag hade dåligt flöde in. Men det håller inte riktigt, då skulle jag inte kunna värma något varmvatten. Tror mer att han gav upp.

Så nu har jag lite frågor.

Om axeln är trasig på cirkulationspumpen. (cirkulationspumpen snurrar) skulle returen för fjärrvärmen ändå vara kall?

Min teori är att det kan vara stopp i antingen radiatorkretsen eller fjärrvärmkretsen (radiator växlingen)

Händer det att en värmeväxlingssida går sönder beckar igen?

Följande fakta nu
In temp fjärr 73 C ut 24 C flöde mindre än 15 liter per timme
Båda cirkulationsmotorerna snurrar. styrventilen för elementen )AMV100 är öppen och man hör att det rinner vatten igenom den men frågan är hur mycket. Fjärrvärme returen från värmeväxlaren varmvatten är ca 30, fjärrvärme returen för elementen är ca 20 c.
Tryck i kompressionskärlet ca 1,3 bar. Elementen är luftade. Det kommer vatten ur elementen när man försöker lufta dem. (även om jag tycker att trycket är lägre än innan)

VVS killen sa att man kunde byta styrventilen och cirkulationspumpen som ett första steg.

Eller så byter man hela... Känns inte sådär jättekul.
 
D
Har du läckage vid shunt-ventilen, eller varför en glassburk under den?

Det vanligaste är nog cirkulationsproblem i radiatorsystemet. Ny pump och spola igenom växlarna bakvägen skulle kunna hjälpa. Det som talar emot detta fel är att det låter om röret och ljudskillnaden när du pressar piggen på ventilen. Det tyder ju på att du har cirkulation.

Temperaturerna på fjärrvärmen låter också lite skumma. 73C in nu när det är smällkallt är orimligt, brukar oftast vara över 100 grader. Det kan ju antingen bero på dålig cirkulation eller att växlaren inte känner något värmebehov. Har du kontrollerat fjärrvärmetemperaturerna när du tappar varmvatten? Har du cirkulationspump även för primärsidan, eller vad är det för pump som är nere till vänster på växlaren?

Tänk på att stänga ventilerna för fjärrvärmen när du arbetar med centralen, ifall du gör något misstag och skruvar på fel sida. Det är kraftigt övertryck, mycket varmt och stor kapacitet på fjärrvärmesidan.
 
Tack för kommentarerna.

Nej jag har inte något läckage. Hade den när jag öppnade vid kranen för fjärrvärmen. Varmt och högt tryck var det när jag provade att öppna kranen med ventil borta.

Nu har ljudet i rören försvunnit, men borde inte det tyda på att trycket är högt men flödet litet och det uppstår vibrationer? Vilket skulle tyda på dåligt flöde i fjärrvärme delen?

När jag tappar varmvatten sjunker temperaturen direkt. Verkar som jag inte får ut så mycket effekt.

Cirkulationspumpen till vänster är för varmvattnet. Och den är bytt för tre år sedan.

Cirkulationspumpen för elementen är inte bytt och är 15 år.

En tanke som jag har är att det är dåligt flöde/stopp i radiatorerna kombinerat med dåligt flöde från fjärrvärmen. När det inte är så kallt så funkar det. När sedan grannar tar ut effekt och jag vill ha varmt så räcker det inte till. Det som talar lite emot det är att igår när vi minskade flödet på varmvatten sidan med värmetermostaten så ökade inte värmen till elementen alls utan var konstant ca 28 C ut. Varmvatten kan jag få upp till ca 60 C.

Kan en variant vara att jag tömmer hela radiatorsystemet och fyller på det igen.

Kontakta föreningen så får de mäta verifiera att jag tillräckligt kräm in.

Funkar inte det, börja med att byta cirkulationspump för elementen.

Sedan ventilen

Blås rent fjärrvärmedelen i värmeväxlaren
Blås rent varmvatten och radiatordelen i värmeväxlaren

Köp ny värmväxlaren

Eller andra förslag.

Nu har jag pratat med föreningens värmeansvarig och han lovade att komma förbi imorgon och skruva upp trycket till max hos mig. Om problemet kvarstår bör problemet vara i värmeväxlaren.
 
Redigerat:
Så var värmeproblemet löst. Jag hade för dåligt tryck in så jag kunde inte ta ut mer än ca 1KW, vilket inte räcker när det är så kallt som det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.