Gör Husqvarna bra spisar? Tänkte köpa en vanlig glashällspis (6040 W). Finns det bättre märken för samma pengar?
 
Finns det verkligen ingen som har erfarenhet av spisar från husqvarna? Vilka spismärken är bäst?
 
Hej
jag har själv inte haft någon Husqvarna, men däremot har grannen helt nya spis, kyl, frys & disk från Husqvarna. de verkar väldigt bra !!
om jag får välja så blir det Husqvarna för min del.
det känns rustikt & bra.
 
Vad jag vet så ska Husqvarnas inbyggnadsugnar vara bra i alla fall! Min mammas granne jobbar som försäljare av vitvaror på en känd kedja och hon rekommenderade just Husqvarnas inbyggnadsugn Reginett Chili åt oss, och vi litar mycket på hennes omdömme.
 
Vi har själva vitvaror från Husqvarna. Vi är nöjad, men egentligen inte så mycket mer.

Det vi irriterar oss mest på om glashällen är touchkontrollpanelen (usch vilket ord, får kramp i fingrarna bara av att skriva ordet...) Den är inte praktisk.
Minsta lite fett eller vätska på det området gör kontrollen obrukbar. Visst, det går att torka av, men när du måste stänga av spisen snabbt har du oftast inte trasan i närheten.

Nästa spis jag köper ska definitivt ha en frontpanel under hällen i stället för touchkontroll.
 
Hur löser man avstängningen med touchkontroll om något har kokat över rejält undrar novisvidspis? :-/
 
Så vida du inte har en induktionsspis eller till och med en gasspis, det vill säja en spis som svalnar i samma ögonblick som du stänger av plattan, är det väl mer troligt att du först drar bort kastrullen från spisen, när det kokat över. Sedan kan du i lugn och ro hämta en trasa och torka av spisen och knäppa av plattan med touchkontrollen. :)

Där emot tycker jag att det är svårt att få ren hällen efteråt. Även om jag använder rakbladsskrapa och speciellt polermedel.
 
Ja det låter ju självklart. jag är själv dock van vid att stänga avspisen först och torka sen men det kanske är en vanesak.. :-/

Vissa hällar är svårare att hålla snygga än andra har jag märkt..dessto blankare dessto svårare är min uppfattning. Helst ska det vara lite "skrovel" och ojämnheter i hällen.
 
BoByggarn skrev:
Det vi irriterar oss mest på om glashällen är touchkontrollpanelen (usch vilket ord, får kramp i fingrarna bara av att skriva ordet...) Den är inte praktisk.
Minsta lite fett eller vätska på det området gör kontrollen obrukbar. Visst, det går att torka av, men när du måste stänga av spisen snabbt har du oftast inte trasan i närheten.
Går det inte att låsa hällen med låsknappen då? Eller gäller det bara vid avstängt läge?
 
Adagan skrev:
Går det inte att låsa hällen med låsknappen då? Eller gäller det bara vid avstängt läge?
Aha, glömde spy lite galla över lås-knappen!

Tanken med den är säkert bra, men för att slå av/på låset krävs det 2-personers fattning. Civilingenjörsutbildning räcker inte till för att förstå hur det är tänkt att fungera i praktiken. Så låsfunktionen använder vi aldrig (utom när den slår till automatiskt)

Så här är det:

Får du översvämning på hällen och vätskan rinner in på touchkontrollområdet, så kortsluts detta. Hällen stängs automatiskt av. Samtidigt börjar den pipa, ett något stressigt pipande dessutom) Detta kan du inte stänga av innan hällen är avtorkad. Ibland händer det även att hällen utan mitt godkännande låser sig. Ohc då måste vi ta till "2-personershandgreppet"

Är kontrollen bara lite allmänt "flottig", som lät händer efter ett tag när du håller på med en lite större middag, så fungerer plötsligt inte kontrollerna längre. Du kan ge dig på att det sker precis när du håller på med en trickig sås, där det hänger på sekunderna.
 
När det kokar över? Har du ingen automax på hällen som förhindrar överkokning ???
Automax skall ju se till att det inte kokar över.
 
Jag har idag köpt en HQ-spis. Elgiganten hade rea på spisar så vi fick ett väldigt bra pris.
 
Adagan skrev:
När det kokar över? Har du ingen automax på hällen som förhindrar överkokning ???
Automax skall ju se till att det inte kokar över.

Automax, vad är det?
 
BoByggarn skrev:
Automax, vad är det?
Jag har för att göra det rätt, saxat följande från HQ:s hemsida:
AutoMax.

Med AutoMax minskar risken för överkok. Välj direkt det värmeläge du önskar
(läge 1: smältning, 2-5: kokning, 6-8: stekning).
Sedan sköter hällen sig själv och du slipper att hålla uppsikt över plattan. Beroende på vilket läge du valt, kopplas full effekt (läge 9) in under en viss tid och därefter sänks värmen till det läge du valt.

 
Automax hindrar inte överkok, den kanske minskar som dom påstår i reklamen. Allt beror på vilken värme du själv väljer att ställa in.

Du vet ju själv hur svårt det är att få mjölk att sjuda/koka - tills dess du vänder ryggen till spisen, då är överkoket ett faktum. Här finns det ingen möjlighet för någon automatik att ingripa i tid.


Dessutom, har du ingen riktigt effektiv spisfläkt räcker det med att vanligt fettstänk lägger sig över touchkontrollen så är en obrukbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.