Thomas Lundquist
Det intressanta är att Janne "byggexpert" i programmet kritiserade kommunen och kvalitetsansvarige. När jag kritiserade kommunen i en annan tråd vart det ett j-a liv. Den kritiken får en minut i programmet men borde få mer tid, men underhållningsvärdet sjunker väl om det inte handlar om att jaga byggklåpare.

Att dom inte hänger ut den kvalitetsansvarige som en mes är en gåta. Han kunde och borde stoppat bygget själv om han nu insåg vilket håll det barkade åt. Bedrövligt att mesen ska få stå där och leka hjälte.
Kommunen ska ha sig en skopa dom med, att påstå att dom inte vill vara i vägen för byggstart och därför "slarva" på jobbet för det är ju ren nonsens. Det älskar att fördröja byggstarter pga att allt ska vara inskickat innan bl.a. Pappersexercis är deras våta dröm.

Att dom sedan lägger en tredjedel av programmet bygghöjden är en gåta.

Sedan är det en klåpare återigen från utlandet som med stor sannolikhet haft outbildad arbetskraft från öst som byggt huset. Det verkar gå en djungeltrumma i Europa att i Sverige bor det lättblåst folk så där är det rena guldgruvan.

Kommunen (som ska ha kompetensen) kunde skött sitt jobb, men framför allt är det kvalitetsansvarige som inte skötte sitt jobb. Dom ska ju finnas där för att hjälpa konsumenten. Bedrövligt.

Men det var helt klart en klåpare som nu jagats iväg tillfälligt från landet. Bra.
 
thomasx skrev:
Mja, jag vet inte vad man ska säga. En sak är numera helt säker, i alla fall för mig. Man kan inte lita på vare sig Timell eller Ekdal, efter några av deras inslag i fuskbyggarna och ekdals andra program är mitt förtroende för dom lika med noll. Att folk blir lurade av byggare händer tyvärr också, och jag tvivlar inte på att detta stackars paret blivit ordentligt blåsta. Men vad som var sant och inte i tv-programmet, det får vi nog aldrig veta.

Och som någon nämnde, det såg ut som huset låg i "rimligt" höjd på den övre delen, hade man sänkt huset 80cm hade ju den del som i alla fall såg ut som den skulle sticka ut en bit över mark, landat ganska precis i höjd med backen, och det hade ju inte blivit så bra, så man undrar hur det var tänkt egentligen, eller om det schaktats fel någonstans.

Jag hörde/läste någonstans (i programmet?) att den kvalitetsansvarige efter samrådet bestämt uppmanat paret att bryta med entreprenören då han noterat flera oroväckande omständigheter. När man blir bedragen är det så klart bedragaren som är skyldig till bedrägeriet. Men ibland måste man nog faktiskt fundera lite över sitt eget agerande också, och i detta fallet undrar jag om inte det fanns lite väl många indikationer och varningar både tidigt och under projektets gång. Alla försäkringsbolag vägrade försäkring eftersom "han" inte var kreditvärdig. Hade dom alltså inte ens kollat upp hans kreditvärdighet innan dom gav honom närmare 2 mille?
Håller med, sådan här journalistik (om man nu kan kalla det så) kan man inte lita på för fem öre. Det är ju bara att tänka på hur mycket pengar de lägger ner på varje program, innan de ens har börjat att filma... Eller ännu värre de har gjort större delen programmet och sedan kommer de fram att de kanske inte har 100 vattentätt fall, då är det mycket pengar på spel(det var väl det som hände förra sesongen). De måste vinkla, trixa,ta till lite fula knep och halvlögner får att få i hop 1 timme program som är intressant nog för att folk inte ska byta kanal.

Men detta behöver inte betyda att byggskojarna är oskyldiga, mer att programmet lyfter fram saker som är mer journalistiskt intressanta. Så som att ett handikapanpassat hus är 80 cm för högt.
 
Att döma den kvalitetsansvarige så hårt tycker jag är lite konstigt, med tanke på det som sagts om bygget och hur det gick till, och hur lite som kom fram om just den kvalitetsansvarige och just det faktum att det kommit fram att han ändå bestämt avrådde paret från att gå vidare. Byggaren började ju själv bygget innan han ens fått jobbet, och när det väl var igång kanske paret blundade och hoppades, den kvalitetsansvarige kanske bara blivit överkörd.

Ja, det där med 80cm skulle vara intressant att få lite mer på fötterna om, skulle vara intressant att se ordentliga bilder på huset från alla håll.
 
b8q skrev:
Ähum... Marlene, vem var det som sade i den andra tråden om Autark:

"Angående namnet så vill jag vara konsekvent, vi nämner företag här och inte personer."
Här diskuterar vi deltagarna i programmet Fuskbyggarna. Den andra tråden låg under delforumet "Referenser hantverkare & entreprenörer". Jag tar inte ansvar för programmet Fuskbyggarna.
 
Mikael_L
thomasx skrev:
Alltså nu ska du inte vara tykig mot oss som gillar att åka mc och trivs här i göteborg :@ ;)
Hehe, klockrent !
d^_^b
 
Mikael_L
Thomas Lundquist skrev:
Att dom inte hänger ut den kvalitetsansvarige som en mes är en gåta. Han kunde och borde stoppat bygget själv om han nu insåg vilket håll det barkade åt.
En KA kan inte stoppa något bygge.
Kommunen kan stoppa byggen, byggherren kan, i viss mån, stoppa bygget.
Polis och kronofogde kan kanske stoppa bygge (jag vet inte).

Men KA kan inte stoppa ett bygge, han är bara en anlitad högra hand åt byggherren, och kan råda byggherren stoppa bygget.
KA kan också avträda uppdraget och rapportera detta till kommunen, som då enligt reglerna ska stoppa bygget tills ny KA finns.
 
thomasx skrev:
Mja, jag vet inte vad man ska säga. En sak är numera helt säker, i alla fall för mig. Man kan inte lita på vare sig Timell eller Ekdal, efter några av deras inslag i fuskbyggarna och ekdals andra program är mitt förtroende för dom lika med noll. Att folk blir lurade av byggare händer tyvärr också, och jag tvivlar inte på att detta stackars paret blivit ordentligt blåsta. Men vad som var sant och inte i tv-programmet, det får vi nog aldrig veta.

Och som någon nämnde, det såg ut som huset låg i "rimligt" höjd på den övre delen, hade man sänkt huset 80cm hade ju den del som i alla fall såg ut som den skulle sticka ut en bit över mark, landat ganska precis i höjd med backen, och det hade ju inte blivit så bra, så man undrar hur det var tänkt egentligen, eller om det schaktats fel någonstans.

Jag hörde/läste någonstans (i programmet?) att den kvalitetsansvarige efter samrådet bestämt uppmanat paret att bryta med entreprenören då han noterat flera oroväckande omständigheter. När man blir bedragen är det så klart bedragaren som är skyldig till bedrägeriet. Men ibland måste man nog faktiskt fundera lite över sitt eget agerande också, och i detta fallet undrar jag om inte det fanns lite väl många indikationer och varningar både tidigt och under projektets gång. Alla försäkringsbolag vägrade försäkring eftersom "han" inte var kreditvärdig. Hade dom alltså inte ens kollat upp hans kreditvärdighet innan dom gav honom närmare 2 mille?
Eh....du påstår väl inte att konsumenten har ett eget ansvar där eller???? Nu vänder du uppochner på hela min världsbild :p
 
Mikael_L skrev:
Men KA kan inte stoppa ett bygge, han är bara en anlitad högra hand åt byggherren, och kan råda byggherren stoppa bygget.
KA kan också avträda uppdraget och rapportera detta till kommunen, som då enligt reglerna ska stoppa bygget tills ny KA finns.
Ja, det har ju framkommit att han avrådde från att fortsätta redan efter byggsamrådet. (Fast jag kommer inte ihåg var jag hörde/läste detta, någon som vet om det var i programmet det kom fram, eller någon annanstans?)

Ja visst, och för allt vi vet kanske han också klev av, vem vet vad som hände sen på den punkten, det har fuskbyggarna inte berättat. Någon borde granska fuskbyggarna. Ekdal gillar ju att granska andras granskningarn, han kanske skulle granska sig själv nu ;)
Jag har ju lite svårt att se en KA som först avråder från att fortsätta, och sen inte hoppas av när man ändå fortsätter.
 
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
En KA kan inte stoppa något bygge.
Kommunen kan stoppa byggen, byggherren kan, i viss mån, stoppa bygget.
Polis och kronofogde kan kanske stoppa bygge (jag vet inte).

Men KA kan inte stoppa ett bygge, han är bara en anlitad högra hand åt byggherren, och kan råda byggherren stoppa bygget.
KA kan också avträda uppdraget och rapportera detta till kommunen, som då enligt reglerna ska stoppa bygget tills ny KA finns.
Kvalitetsansvarig kunde stoppa bygget. Hur det är idag med kontrollansvarig vet inte.
 
Mikael_L
Thomas Lundquist skrev:
Kvalitetsansvarig kunde stoppa bygget. Hur det är idag med kontrollansvarig vet inte.
Nja, jag tror inte det, faktiskt.

KA kliver in på bygget och ropar "Stoppa bygget med en gång!!!"
Byggjobbarna kikar på byggherren, som säger "Nej då, fortsätt ni, inget problem."

Vad tror du KA har för befogenheter att stoppa?
Kan ha gå och hämta sin AK4 från bilen?

Han kan avträda sitt uppdrag, han kan lämna en ej godkänd kontrollplan efter sig, så huset riskerar att inte få slutbevis. Men stoppa bygget mot byggherrens vilja tror jag inte han kan.
 
Jag ser vissa likheter med Robin Williams syn på brittiska poliskåren:

In England, if you commit a crime, the police don't have a gun and you don't have a gun. If you commit a crime, the police will say, "Stop, or I'll say stop again."
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Och här har vi en som lägger den mesta skulden på byggherren och arkitekten, inte på byggare H.
[länk]

Men han har samma åsikt som mig iaf, om att KA inte har någon formell rätt att stoppa ett bygge.
Jaha då har Timell och Co satta nivån för årets serie, suck.... kan ingen granska dom.
80 cm:s problemet känns väldigt konstruerat, skulle högra delen på ovansidan grävas ner eller ?

Artikeln var läsvärd.
 
Mikael_L skrev:
Och här har vi en som lägger den mesta skulden på byggherren och arkitekten, inte på byggare H.
[länk]

Men han har samma åsikt som mig iaf, om att KA inte har någon formell rätt att stoppa ett bygge.
Ja,hans kritik riktar sig väl huvudsakligen emot tv-programmet och arkitekten, samt i viss mån även byggherren och "fuskbyggaren". Att man kritiserar tv-programmet fuskbyggarna och paret innebär ju inte att man försvarar byggaren på något vis.

Sen kan man ju undra hur denna bloggare vet så mycket om en massa saker som inte framkom i programmet. Man får en känsla av att han är lite väl mycket självutnämnd expert. Jag har själv sett i några tv-program när så kallade "räddare i nöden programledare" "räddar" stackars folk med nya fuskbyggen, men man ska kanske inte påstå det om det faktiskt inte framkommit att det verkligen är så.
 
thomasx skrev:
Alltså nu ska du inte vara tykig mot oss som gillar att åka mc och trivs här i göteborg :@ ;)
E alls icke tyken, bara refererar till rykten jag hört om "branschen" här runt Stockholmia :p :D;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.