Undrar om nån kan ge mig lite klarheter
angående torpargrund!

Är torpargrund & krypgrund samma sak?

Hur högt är det under golvet i en torpargrund,
eller bör det vara ??

Har förstått att man kan få fuktskador i torpargrund?

Hur undviker man det i framtiden?

Mvh Annika
 
Torpargrund och "krypgrund" är normalt sett samma sak. Anledningen till att de även kalls "krypgrund" är för att man kan krypa under huset i grunden så att säga. det ger då svaret på din andra fundering...det är ca 50cm "där under"

Det har diskuterats livligt huruvida en torpargrund är nått att ha idag. Förr hade vi dåligt isolerade golv i våra stugor vilket gjorde att värme "spillde" ner i grunden. Uppvärmningen bestod oftst av vedeldning och murstocken gick ner i grunden. Detta gjorde att man hade en jämn temperatur i grunden vilket motverkar fuktangrepp.
Problemet idag är att vi får stora temperatur svängningar i grunden och när varm luft blir kall kondenserar den och små vattendroppar sätter sig på träbjälkarna. Detta kan leda till mögelskador. Först trodde man att man måste ventilera grunden ordentligt men de senaste rönen är precis tvärtemot. Det finns de som dessutom installerar värme i grunden!?

Jag är av uppfattningen att en betongplatta är bättre. Du får då möjlighet till golvvärme på ett utomordentligt sätt.
/Experten
 
Hej!

Som föregående talare måste jag nog förespråka att ha platta på mark istället. Det finns som jag kan se det inga fördelar med att ha torpargrund. När det gäller priset har det visat sig bli ungefär samma kostnader för att bygga på platta och att bygga på torpargrund. Tänk på att du måste snickra upp ett helt bjälklag extra om du har torpargrund, och det är en hel del pengar det.

Bygger du med platta får du flera fördelar och minimerar många risker, inte minst risken för fuktproblem. Ofta läser jag om personer som har problem med fukt och mögel i sina torpargrunder. Med platta får också större motståndskraft mot sättningar i och med det mer fördelade trycket på marken. Dessutom får du möjligheten att lägga in golvvärme i plattan och få en jämn och behaglig uppvärmning utan element.

Efter att ha varit "i branchen" ett tag jag blivit mer och mer övertygad om att platta är det bästa sättet att skapa sig en stabil och säker grund på med dagens byggteknik.
 
I vår prislista skulle det kosta oss
51800 att få golvärmen på själva
torpargrunden, men är det då en rba lösning?

har hört att det ska vara iaf 1 meters höjd
i grunden??

Mvh Annika
 
Bohman skrev:
I vår prislista skulle det kosta oss
51800 att få golvärmen på själva
torpargrunden, men är det då en rba lösning?

har hört att det ska vara iaf 1 meters höjd
i grunden??

Mvh Annika
Jag frågar mig fortfarande varför ni är så inne på torpargrund.. Ca 52000kr för golvvärme låter fruktansvärt mycket tycker jag. Kostnaden för att lägga in värmeslangar i en platta ligger väl på ca 10000kr, i runda slängar.

Kommentera gärna mitt förra inlägg i tråden också...
 
Hej
Hjältevadshus är ett modulhus, kan bara byggas med krypgrund.

För att komma ifrån fuktproblemen som uppstår i en krypgrund kan du bygga en isolerad krypgrund för att utjämna värmeskillnaden mellan ute och inne luft.

Du kan läsa mer om sådannt på Isodränshemsida

Sätt ner en fuktmätare i grunden så ser ni hur hög luftfuktighet ni har

Golvärmen läggs i bottenbjälklaget med värmeplåtar
Gå in på Wirsbo´s hemsidan om du undrar hur konstruktionen är

Sen finns det vissa forskare som tycker/hävdar att golvvärme i platta är sämre tack vare att systemet blir fruktansvärt värmetrögt d.v.s. temperaturändringar tar ca ett dygna att justeras medan ett som ligger i bjälklaget reagerar betydligt snabbare på om t.ex. solen lyser in eller du eldar i braskaminen
termostaten reagerar lika snabbt men justeringen går väldigt långsamt i en platta.

Om du behöver dra nytt avlopp/eldragningar eller annat så har du möjlighet att göra det i en krypgrund, betydligt svårare i en platta på mark.

Om system läcket i en platta på mark så ligger du risigt till. låttare att åtgärda om det ligger i bottenbjälklaget.

Vilket hus har ni? Till Björken kostade det ca 31 000:-
med Golvärme

Lycka till.
 
Vi ska bygga västangården 1 plans 127,5 kvm

frågan är om man får räkna bort alla
element i priset hmm jag tycker det är
svårt det här med golvvärme men snyggt hade
det varit å slippa alla element !

Mvh Annika
 
Magnus_Nordmark skrev:
Jag frågar mig fortfarande varför ni är så inne på torpargrund.. Ca 52000kr för golvvärme låter fruktansvärt mycket tycker jag. Kostnaden för att lägga in värmeslangar i en platta ligger väl på ca 10000kr, i runda slängar.

Kommentera gärna mitt förra inlägg i tråden också...

Jag har ju läst på konsumentverkets hemsida
å kan ärligt säga att jag fattar inte hälften...
men jag läser det ni skriver å försöker bli klokare!

Mvh Annika
 
Jag kanske kan hjälpa till att utreda begreppen ytterligare, även om jag upprepar vad tidigare talare sagt.

Klassisk torpargrund fungerade för att man oftast hade en murstock som värmde kryputrymmet. Senare hus med torpargrund utan eldstad fungerade därför att värmeläckaget från inomhusluften till krypgrundsluften var stort - man fick därför ett varmare kryputrymme. Dessutom var den naturliga ventilationen oftast bättre (p.g.a otäta murar).

Nybyggda hus har alltför god värmeisolering i golvet för att krypgrunden ska fungera som den gjorde förr.

Värmen är en avgörande faktor. Varm luft kan ju "innehålla" mer vatten än kall (jmf. kondens). Krypgrunden "fuktbelastas" med fukt från fukten i ventilationsluften som man tar in i grunden, ytvatten, avdunstning från marken, ev. byggfukt, slagregn och människor (disk, dusch, svett). På vintern är krypgrunden avsevärt kallare än inomhusluften, på sommaren är krypgrunden kallare än uteluften (som man ventilerar krypgrunden med). Sammantaget ger detta en relativ fuktighet i grunden som varierar mellan ca 60 - 100% under året. RF är störst på sommaren och då föreligger också störst risk för mögelangrepp med allt som hör till. Detta är ingen "rocket science" utan välkända faktum i branschen - varför man inte rekommenderar krypgrund.

MEN om man som i fallet med modulhus måste bygga krypgrund finns det åtgärder man kan vidta:

Men kan installera en (permanent) avfuktare i grunden, vilket dock kräver att grundmurarna är täta!

Man kan lägga PVC på marken för att minska avdunstningen

Man kan även lägga isolering på marken.

Slutligen kan man ventilera grunden med inomhusluft istället för utomhusluft, men då snackar vi VARMGRUND.
 
Varför använder te x Hjältevadehus torpargrund/krypgrund och inte platta på mark??
 
Konstruktionen med volymhus (färdigställd huskropp)
kan bara lösas med Krypgrund
I och med att huset kommer med golvet klart (vore svårt att bygga utan golv) så fungerar det med en krypgrund eftersom huset ställs färdigt på plats.
Avlopp och vatten ansluts direkt i huskroppen från krypgrunden.
Volymhus (Hjältevad, Modulenthus, Smålandsvillan, Älvsbyhus) behöver krypgrund för att kunnas ställas på plats direkt.
 
TAck för era svar!!

tror jag blev lite klokare iaf!

Med andra ord bör man några ggr om året krypa ner
å kolla grunden!?

EN säljare sa till mig att golvvärmen är dyrare
då det tar sån tid att sänka värmen upp å ner!?
Så han sa att de brukar inte rekommendera
golvvärmen i sina hus......

så en avfuktare i grunden ... undrar om man kan få
det från början från hjältevadshus??

Mvh Annika
 
Jag har torpargrund ombyggd till isolerad krypgrund, så kallad varmgrund, dvs med minimal isolering (bara mot golvdrag egentligen) i golvbjälklaget. All isolering finns mot vgrundens väggsidor (insida) och mark. Ventilation till våningsplan via golvgaller. Ingen ventilation till uteluften under golvet

Fördelen är att jag alltid har synliga el- tele och datakablar, vatten och värme under golvet. Lätt åtkomligt och jag kan lätt modernisera allt. Utvecklingen går ju rasande fort. Jag har redan dragit om ledningar några gånger, vilket jag tror varit svårt med platta.

Nackdelen är att jag värmer upp några kubikmeter (välisolerad och sakta cirkulerande) luft i grunden, men med 20-30 cm cellplast blir läckaget minimalt, då temperaturskillnaden är låg till marken/uteluften (vi har snötäckt grund när det är riktigt kallt)
 
Bob_the_builder
Bohman skrev:
EN säljare sa till mig att golvvärmen är dyrare
då det tar sån tid att sänka värmen upp å ner!?
Så han sa att de brukar inte rekommendera
golvvärmen i sina hus......
Då vet han ju inte vad han pratar om... Golvvärme i ett hus med krypgrund är avsevärt snabbare än i ett med gjuten platta (dvs ingjutna slingor). Om han menar i relation till radiatorer så tror jag inte på det heller. Hastighetsskillnaden är nog väldigt marginell och då påstår jag att komfortökningen med golvvärme är klart viktigare.

De flesta hus levereras ju dessutom numera med någon typ av värmepump, som är väl lämpade för lågtempererad golvvärme. Ska man ha lika låga temperaturer i ett radiatorsystem krävs ganska rejäla pjäser på väggarna.
 
Vi har ställt ett sk modulhus på en krypgrund tillverkad av dorocell krypgrundsblock (ca 150mm iso), lagt singel i botten, 100 isolering samt plast på det. Grunden är sluten och isoleringen i golvbjälklaget som i "vanligt krypgrundbjälklag".
Detta har visat sig vara energibesparande eller vad sägs om 15000kwh för ett hus på ca 180kvm ;D.
Något problem med fukt i grunden har inte heller under visat sig under de två år byggnaden funnits. Jag vet inte om kostnaden är mer än för andra grunder men jag är mycket nöjd med resultatet. Anticimex har besiktigat konstruktionen och lovordade den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.