kanske bara jag som är korkad :p jag har en luftvärmepump som ligger på 4500w

vad är skilldnaden om jag sätter in 10 st 400w oljeelement ?

jag vet att luftvärmepumpen stänger av sig vid rätt temp. m,en det gör den sällan nu på vintern. så borde inte oljeelement bli billigare ?
 
Din elräkning kommer att bli 2-4 gånger högre, så det är nog inte en bra idé.

Att värmepumpen inte stänger av sig beror nog mest på att det behövs värme hela tiden.
 
Luftvärmepumpen ger inte 4500 W oavsett utomhustemperatur. Den ger mindre när det är kallt. Elelementen kommer att ge en mer pålitlig värme och de kommer att ha oförändrad effekt oavsett hur kallt det är. Däremot ger luftvärmepumpen under alla omständigheter billigare värme än elementen.

Erik
 
Beroende på COP så kan man få ut typ 3-5 ggr inmatad effekt ur en luftvärmepump.
 
Din pump levererar ca 4500w vid en viss utetemp(tror det är +7c). Men den förbrukar inte mer än kanske 1500w. Som tidigare talare skrivit COP
Pumpen tar alltså energi från uteluften.
 
HansNorring skrev:
jag vet att luftvärmepumpen stänger av sig vid rätt temp. m,en det gör den sällan nu på vintern. så borde inte oljeelement bli billigare ?
Luftvärmepumpen är inte bara ett elektriskt element med fläkt. Själva grejen med värmepumpar är att de tar energi från ett ställe, koncentrerar den och flyttar det till ett annat ställe. Din luftvärmeump tar alltså energi från uteluften, "förtätar" denna energi och använder den för att höja temperaturen inomhus.

Detta går inte helt av sig självt, denna process förbrukar en del energi, och det är det som själva pumpen drar. (Förhållandet mellan förbrukad och avgiven energi är det som brukar kallas COP). Om din pump förbrukar 1 kWh kanske den lyckas plocka ut 3 kWh ur uteluften. Så där fick du 3 kWh fast du bara betalade för en.

Ju kallare det blir, desto svårare blir det för pumpen att utvinna energin, dvs man får använda mer och mer energi för att utvinna energin. Vid någon viss temperatur slutar de fungera. Beroende på pump så brukar det vara nånstans mellan 0 och -20⁰.
 
Dagens L/L VP ger i dom allra flesta fall värme ner till 20 - 30 minusgrader, det är bara några"billiga" ekonomimodeller som stänger av tidigare. Maskiner av lite bättre kvalitet ger vid -20 ca dubbelt så mycket energi som dom drar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.