Nu har vi pratat med en medlem, han som är tilltänkt att ta över ordförandeskapet. Han förstod vad vi menade och tyckte att det var rimligt att backa tillbaka till ursprunglig avgiftsfördelning. Sen hade han åsikter om att man kanske skulle fördela om driftskostnaderna o.s.v. men vi kom fram till att det måste man ta på sikt med stadgeändringar o.s.v.
Problemet är bara att han inte ens sitter i styrelsen (han är ännu inte registerad i styrelsen, men om jag inte minns fel så finns det ett protokoll som visar att han är invald i styrelsen). Till saken hör att ordföranden tydligen tycker att vi inte ska förändra styrelsen nu, för det är en kostnad. Det betyder att vi har 2 st styrelsemedlemmar registrerade som inte ens bor i föreningen längre.
Han ska i alla fall prata med de andra medlemmarna om att han anser att vi ska backa tillbaka.
Vidare har ordföranden tydligen varit hos mäklaren och berättat vilka andelar vi har. 22% och 12%. Jag antar att dessa kommer registreras i lägenhetsförteckningen.
Han säger vidare att det inte behöver finnas en koppling mellan andelstal och avgifter.
 
whistleblower skrev:
Han säger vidare att det inte behöver finnas en koppling mellan andelstal och avgifter.
Har jag ju rätt i princip, men nu står det i era stadgar att det är koppling mellan dessa i er förening ;-)
 
Men OM det finns ett stämmoprotokoll som anger att denne person är invald i styrelsen då ÄR han styrelsemedlem. OM samma protokoll (eller annat protokoll) visar att ngn. annan inte längre ingår i styrelsen (ex. inte blivit omvald när hans tid gått ut), då är vederbörande inte heller medlem i styrelsen längre. Vad som sedan är registrerat hos banken etc. är en helt annan sak.
 
Jag tolkade det som att det var styrelsemedlemskapets registrerande hos Bolagsverket det handlade om.
 
whistleblower skrev:
Nu har vi pratat med en medlem, han som är tilltänkt att ta över ordförandeskapet. Han förstod vad vi menade och tyckte att det var rimligt att backa tillbaka till ursprunglig avgiftsfördelning. Sen hade han åsikter om att man kanske skulle fördela om driftskostnaderna o.s.v. men vi kom fram till att det måste man ta på sikt med stadgeändringar o.s.v.
Problemet är bara att han inte ens sitter i styrelsen (han är ännu inte registerad i styrelsen, men om jag inte minns fel så finns det ett protokoll som visar att han är invald i styrelsen). Till saken hör att ordföranden tydligen tycker att vi inte ska förändra styrelsen nu, för det är en kostnad. Det betyder att vi har 2 st styrelsemedlemmar registrerade som inte ens bor i föreningen längre.
Han ska i alla fall prata med de andra medlemmarna om att han anser att vi ska backa tillbaka.
Vidare har ordföranden tydligen varit hos mäklaren och berättat vilka andelar vi har. 22% och 12%. Jag antar att dessa kommer registreras i lägenhetsförteckningen.
Han säger vidare att det inte behöver finnas en koppling mellan andelstal och avgifter.
Skönt att höra att det verkar ha dykt upp någon person med någorlunda sunt förnuft. Att inte skicka in den nya styrelsesammansättningen till bolagsverket efter genomförd årsstämma av den anledningen att det kostar pengar är ju ytterligare ett exempel på en anmärkningsvärd misskötsel. Av de fem bostadsrättshavare som finns i huset så måste väl någon ha en hum om hur en förening fungerar? Hur sköts bokföring och liknande?
 
timmelstad skrev:
Jag tolkade det som att det var styrelsemedlemskapets registrerande hos Bolagsverket det handlade om.
ja det var det jag menade. jag är lite osäker på om han är invald i styrelsen, eftersom jag inte har fått några protokoll och minnet uppenbarligen inte blir bättre av att man är provocerad under mötet....

men de andra är inte "utvalda" i alla fall, de som har flyttat...
 
lindejo skrev:
Skönt att höra att det verkar ha dykt upp någon person med någorlunda sunt förnuft. Att inte skicka in den nya styrelsesammansättningen till bolagsverket efter genomförd årsstämma av den anledningen att det kostar pengar är ju ytterligare ett exempel på en anmärkningsvärd misskötsel. Av de fem bostadsrättshavare som finns i huset så måste väl någon ha en hum om hur en förening fungerar? Hur sköts bokföring och liknande?
fram till i somras har den sköts av ordföranden (eller hans fru) och de som har flyttat, som fortfarande är invalda i styrelsen. en har lagt in betalningar och en har godkänt betalningar. det är nog ingen som direkt kollar de pengar som kommer in, för i våras upptäckte jag av en händelse att jag missat att betala avgiften. jag skulle kolla bankkontonumret och hittade inte betalningen för månaden innan. Jag har samma bank som föreningen, så jag brukar göra direktöverföring istället för att betala på bankgirot. Men det var ingen som hade sagt något om det och hade jag inte sagt något hade jag säkerligen sluppit betala.. men men, ärlig som är. och självklart för att undvika framtida problem....

det här är jag inte säker på, men jag tror att en av dem som har flyttat, som är kvar i styrelsen, också tecknar firman tillsammans med ordföranden. (ta det med en nypa salt)
 
En sak som slog mig igår, som jag kom på att jag måste fråga om.. Har föreningen någon försäkring?

Just ansvarsskydd vore ju en fiffig grej att ha att luta sig mot...

(Ja, jag vet att det normalt sett är ett krav, men det verkar ju inte spela någon större roll här i andra frågor..)
 
timmelstad skrev:
En sak som slog mig igår, som jag kom på att jag måste fråga om.. Har föreningen någon försäkring?

Just ansvarsskydd vore ju en fiffig grej att ha att luta sig mot...

(Ja, jag vet att det normalt sett är ett krav, men det verkar ju inte spela någon större roll här i andra frågor..)
det vet jag inte, jag vet bara att byggnaden är försäkrad t.ex. för vattenskador. men när det dyker upp en vattenskada så säger ordf att förs.bolaget tar typ 65.000 kr för att öppna väggen och kolla vad som är fel och sen inte så mycket mer (antar att de menar att resten blir avskrivet) och att det därför inte är möjligt att utnyttja försäkringen vid vattenskador....
 
Fråga vilket bolag det är, det låter på mig som ni har en självrisk om 1,5 ggr basbelopp, det är ganska vanligt att BRF har självrisker på 1-2 basbelopp (eller mer om man är större) för att få ner premien. Det är antagligen det han syftar på. Det betyder inte att eventuell ansvarsdel är utformad på samma sätt.
 
timmelstad skrev:
Fråga vilket bolag det är, det låter på mig som ni har en självrisk om 1,5 ggr basbelopp, det är ganska vanligt att BRF har självrisker på 1-2 basbelopp (eller mer om man är större) för att få ner premien. Det är antagligen det han syftar på. Det betyder inte att eventuell ansvarsdel är utformad på samma sätt.
yes, det kan jag göra, men ordf är på semester till nästa torsdag, så då händer ingenting, på någon front. tyvärr. för vi väntar ju på besked om hur han ställer sig till andelstal och att återställa kvoten mellan avgifterna.
 
Hej igen alla!
Jag insåg just hur irriterande det är att läsa sådana här trådar och inte få veta hur det gick, så finally: uppdatering!
Det hela slutade med att vi skulle sälja till en bekant, som just skulle flytta till orten. Han blev helt kär i min lägenhet, men jag ville verkligen verkligen att allt skulle bli rätt nu, så vi kontaktade samma mäklare som vi köpte huset av och förklarade exakt hur det låg till. Han förklarade för ordföranden vilka parametrar som gäller och vad man kan göra och inte kan göra, vilka papper som måste finnas med o.s.v. Vi har också förklarat allting för köparen naturligtvis och allting är fixat så tillvida att det det finns underlag för att sälja lägenheten. Nu tänker jag främst på andelstal m.m. Avgifterna är nu fördelade efter samma delar som från början. So far so good, jag har inte lagt mig i det, eftersom de skyr mig som pesten. Men enligt mäklaren så var allting ok för att sälja och så blev det.
Nästa sak är att jag tre gånger påminner dom om att jag vill gå ur styrelsen (naturligtvis, jag bor ju inte där och jag vill inte dras med i ett fall om de konkar eller något...) Men nä. Till saken hör att vi har beslutat om överlåtelseavgift på 1500 kr när någon överlåter sin andel (lite ironiskt med tanke på att det inte fanns några andelar då...) för att täcka upp kostnaderna för att byta styrelseledamöter. Till saken hör (det har jag nog skrivit ovan) så sitter det med flera i styrelsen som redan är avflyttade, för att föreningen inte vill ta kostnaden för ett ledamotsbyte hos bolagsverket!! Allvarligt?? Well jag tänker inte bli en av dom kan jag säga, så efter tredje påstötningen så tog jag saken i egna händer och begärde utträde ur föreningen via elegitimationen. Fy fan säger jag bara! Men det kostade mig 700 pix och överlåtelseavgiften kan dom se sig om i månen efter.
En annan sak som är JÄTTEKONSTIG är att vi pratade och beslutade på mötet om badrumsrenoveringarna att vi skulle låna 500.000 kr för renovering. Guess what, min pojkvän råkade öppna ett brev från banken innan vi flyttade... (han trodde det var till mig och det var okey för mig att han öppnade min post.) De har lånat 700.000 kr!!!
Och det roligaste av allt är att de har sagt till min bästa kompis att de känner sig kränkta av mig?
Aldrig mer bostadsrätt, nu är det villalivet som gäller, thanks god!
Stort tack för all input från er!
 
Göran.W
Trevligt man får höra hur det gick.
Känns som du flyttade i grevens tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.