Jag är en purfärsk medlem här med lite frågor. Har nyligen köpt sommarstuga, som behöver ett nytt tak, inklusive nya takstolar. Tänkte försöka göra jobbet själv, är väl normalhändig. Vad jag förstår så sitter innertak delvis fast i takstolarna. Kan jag låta dom gamla takstolarnas nederdelar sitta kvar, och fästa dom nya i dom gamla, om man sätter dom nya bredvid, ihop med dom gamla? Eller blir det för dålig infästning då? Tänkte om man kan spara jobb, om innertaket släpper med takstolarna...
 
sventus skrev:
Jag är en purfärsk medlem här med lite frågor. Har nyligen köpt sommarstuga, som behöver ett nytt tak, inklusive nya takstolar. Tänkte försöka göra jobbet själv, är väl normalhändig. Vad jag förstår så sitter innertak delvis fast i takstolarna. Kan jag låta dom gamla takstolarnas nederdelar sitta kvar, och fästa dom nya i dom gamla, om man sätter dom nya bredvid, ihop med dom gamla? Eller blir det för dålig infästning då? Tänkte om man kan spara jobb, om innertaket släpper med takstolarna...
Ja det funkar väl att göra så, se till så dom nya bär ordentligt ute på väggen. Hur tätt sitter dom gamla stolarna?

Mvh Niklas
 
Hur menar du...bär ordentligt? Dom gamla sitter ca 120 cm mellan.

Tack för svar.
 
så att dom nya bär på yttervägg/hammarband och inte bara ihop spikade med dom gamla.
Hur stor är stugan? Vad är det för dimension på dom gamla.
Funkar det att ställa dom nya mellan dom gamla o få cc60 och ett loft?
eller bara göra nya överramar och använda dom gamls underramarna?
mvh Niklas
 
Det är omöjligt att svara på bara utifrån din text. Det måste kollas för just din stuga.
 
Den inredda vinden jag hade på min stuga så var innertaket skruvad i takstolarna som var. Så mitt innertak fick jag bara plocka ned.. Om du skall få något bra svar på detta så kan det vara smart att lägga in några kort på hur det är gjord på din stuga. Kolla på min stuga hur jag gjorde i sommar, så kanske du kan få lite hum om hur mycket jobb det kan bli.. :)
http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/174317-taklyft-tillbygg.html
 
Nya överramar går ju, tänkte att det var bättre att sätta dit nya hela.
Stugan är inte så stor, 5x10 m, så taket är inte så stort.
Vill höja upp högre till nock, det är väldigt flackt nu.
Jag tänkte mest principmässigt, om dom gamla kan sitta kvar för att slippa ta ner innertaket.
Jag får nog ta en närmare titt på hur det är gjort.
Kul att få fler svar, inspirerande :)
Är det vettigt att handla det mesta till taket på ByggMax? Eller...?
 
Hos byggmax har jag faktisk hittat bättre priser på många saker, men när jag skulle ha allt virke på en gång, så hade jag för långt så det skulle löna sig till Byggmax. Men många småsaker som kostar pengar på "Bolist" kan du få mycket billigare på byggmax.. Takplåt handlade jag på Cheapy.. Men det var också för att det var kortare väg. Ungefär samma pris.
 
Ok, jag har ganska nära till byggmax, mest det jag tänkte på.
Har hittat plåt på nätet, kollar o jämnför lite men det är ungefär samma priser.
 
Ja, jag tror Cheapy hade "Rea" på det taket jag köpte, då jag köpte det.. Så det var nog därför jag åkte dit..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.