Korvgubbe
MathiasS skrev:
Klart att det är kundens fel, vad tror ni.... Hade han inte valt en klåpare hade detta aldrig hänt. Hade han inte betalat förren huset var 100% färdigt hade det aldrig hänt. Detta är obestridbara faktum.

Eller så är det inte så enkelt. Häpp. :rolleyes:
Självklart är det så! Den stackars hantverkaren har ju bara gjort "som vanligt" när kunden inte har lyckats förmedla sina visioner. Hur såg kontraktet ut egentligen? Hade kunden specat att taket skulle vara tätt? I så fall, vilken grad av täthet? Vattentätt, gastätt? Förmodligen inte... Då är det ju fullt förståeligt att den stackars hantverkaren bara gör som han alltid gjort, synd och skam är det att kunden sen ska komma och gnälla i efterhand.
:wow:
 
Robert-san01 skrev:
Jag fick aldrig klart för mig hur mycket han hade betalt. 300 för fönster som aldrig kom hängde jag med på och att tak mm var rätt kasst gjort var ingen tvekan om. Men hur var det i övrigt?
De hade väl betalt allt utom 300 000:- för fönster som de aldrig fick.

Tyckte hempularen sammanfattade de flesta felen rätt bra

hempularen skrev:
Vet inte vad du menar med "inte så illa...", tycker det framgick rätt väl att det mesta var fel, taket läckte, satt inte fast,tvivelaktig montering av takbjällar. Puts som ramlar av direkt, badrum utan tätskikt (visserligen på ett annat hus). Murade väggar som höll på att ramla om man lutade sig mot dem osv.
Sen var väl grunden också väldigt ojämn. Så det mesta verkade vara mer eller mindre en katastrof, men kanske underlaget för grunden var riktigt bra och utan anmärkning:D men det framgick inte av programmet.
 
En sak jag alltid trott var att inget skulle kunna fås igång i ett bygge om inte kommunen sagt sitt färdigt och att försäkringar och sånt var fixade, nu ville väl inget försäkringsbolag vara med och kommer något bolag ställa upp vidare då det arbeten (förutom taket) inte har något med stommen att göra? varför fanns där ingen försäkring?
 
Georg "sa" att han hade betalt in försäkringen, men så hade han inte gjort det. Och kommunen krävde inte att få se kvitto på inbetald premie, inte kvalitetsansvarige heller. Där ligger det största felet som jag ser det, förutom då att Heinisch var en skojare.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Georg "sa" att han hade betalt in försäkringen, men så hade han inte gjort det. Och kommunen krävde inte att få se kvitto på inbetald premie, inte kvalitetsansvarige heller. Där ligger det största felet som jag ser det, förutom då att Heinisch var en skojare.
Ähum... Marlene, vem var det som sade i den andra tråden om Autark:

"Angående namnet så vill jag vara konsekvent, vi nämner företag här och inte personer."
 
Korvgubbe
b8q skrev:
Ähum... Marlene, vem var det som sade i den andra tråden om Autark:

"Angående namnet så vill jag vara konsekvent, vi nämner företag här och inte personer."
Vissa är helt enkelt mer jämlika än andra :p
 
Vilken försäkring gäller det, färdigställande eller byggfel? Färdigställande hade väl kanske löst ut men byggfelsförsäkringen verkar nästan aldrig falla ut.
 
Alltså, de här fula fiskarna är oftast inte "klåpare som inte vet hur man bygger". De är förslagna bedragare med ett enda mål, att tillskansa sig så mycket pengar som möjligt.
För att bibehålla sin trovärdighet så länge som möjligt, fuskbygger dom så att det ser tillräckligt okej ut för att kunna fortsätta bedrägeriet.
Byggandet är alltså bara en nödvändig rekvisita i den här typen av bedrägeri. Stjäla andras pengarna är det egentliga målet och 1,9 miljoner är inte en struntsumma.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Georg "sa" att han hade betalt in försäkringen, men så hade han inte gjort det. Och kommunen krävde inte att få se kvitto på inbetald premie, inte kvalitetsansvarige heller. Där ligger det största felet som jag ser det, förutom då att Heinisch var en skojare.
Ok men det verkar ju lite konstigt egentligen att det kan brista så, vem har yttersta ansvaret att det ska fixa sig med försäkringar osv?
 
Rip skrev:
Alltså, de här fula fiskarna är oftast inte "klåpare som inte vet hur man bygger". De är förslagna bedragare med ett enda mål, att tillskansa sig så mycket pengar som möjligt.
För att bibehålla sin trovärdighet så länge som möjligt, fuskbygger dom så att det ser tillräckligt okej ut för att kunna fortsätta bedrägeriet.
Byggandet är alltså bara en nödvändig rekvisita i den här typen av bedrägeri. Stjäla andras pengarna är det egentliga målet och 1,9 miljoner är inte en struntsumma.
Det är sant i många fall men jag har också stött på en och en annan byggare som tror sig kunna och driver företag helt seriöst i övrigt men där det helt enklet brister i kunskap och ingen självinsikt i det, där blir det en och en annan genväg och fel utan att dom ens själv förstår det. Som sagt, dessa byggares största problem är att dom inte ens hörsammar besiktningsmän heller.
 
Förresten, undrar om det finns ett betydligt större nätverk av organiserad brottslighet under ytan, utöver "byggklåparen" som sas är frontfigur ?
För att ta hand om allt som behövs, logistik, byggnadsmateriell, svart arbetskraft osv, allt detta till lägsta möjliga kostnad, krävs ju en smidig internationell organisation...
 
Glufsglufs skrev:
Det är sant i många fall men jag har också stött på en och en annan byggare som tror sig kunna och driver företag helt seriöst i övrigt men där det helt enklet brister i kunskap och ingen självinsikt i det, där blir det en och en annan genväg och fel utan att dom ens själv förstår det. Som sagt, dessa byggares största problem är att dom inte ens hörsammar besiktningsmän heller.
Jo det är klart, det finns äkta klåpare, som vill mer än vad de kan, och ställer till det för både sig själv och andra. Jag var kanske lite väl kategorisk i mitt inlägg :)
 
Rip skrev:
Förresten, undrar om det finns ett betydligt större nätverk av organiserad brottslighet under ytan, utöver "byggklåparen" som sas är frontfigur ?
För att ta hand om allt som behövs, logistik, byggnadsmateriell, svart arbetskraft osv, allt detta till lägsta möjliga kostnad, krävs ju en smidig internationell organisation...
Hm, har hört att väldigt många gillar att åka mc å trivs i väst :rolleyes:
 
Jan-Å skrev:
Hm, har hört att väldigt många gillar att åka mc å trivs i väst :rolleyes:
Alltså nu ska du inte vara tykig mot oss som gillar att åka mc och trivs här i göteborg :@ ;)
 
Mja, jag vet inte vad man ska säga. En sak är numera helt säker, i alla fall för mig. Man kan inte lita på vare sig Timell eller Ekdal, efter några av deras inslag i fuskbyggarna och ekdals andra program är mitt förtroende för dom lika med noll. Att folk blir lurade av byggare händer tyvärr också, och jag tvivlar inte på att detta stackars paret blivit ordentligt blåsta. Men vad som var sant och inte i tv-programmet, det får vi nog aldrig veta.

Och som någon nämnde, det såg ut som huset låg i "rimligt" höjd på den övre delen, hade man sänkt huset 80cm hade ju den del som i alla fall såg ut som den skulle sticka ut en bit över mark, landat ganska precis i höjd med backen, och det hade ju inte blivit så bra, så man undrar hur det var tänkt egentligen, eller om det schaktats fel någonstans.

Jag hörde/läste någonstans (i programmet?) att den kvalitetsansvarige efter samrådet bestämt uppmanat paret att bryta med entreprenören då han noterat flera oroväckande omständigheter. När man blir bedragen är det så klart bedragaren som är skyldig till bedrägeriet. Men ibland måste man nog faktiskt fundera lite över sitt eget agerande också, och i detta fallet undrar jag om inte det fanns lite väl många indikationer och varningar både tidigt och under projektets gång. Alla försäkringsbolag vägrade försäkring eftersom "han" inte var kreditvärdig. Hade dom alltså inte ens kollat upp hans kreditvärdighet innan dom gav honom närmare 2 mille?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.