Pratade verktyg med en snickare (sedan 30 år eller så), och han berättade att de jobbar ute med elverktyg även om det är blött eller regnar lite. Visste kunde man få lite "pirr i fingrarna", men maskinerna funkade bra. Om de la av så åkte de i torkmaskin eller liknande, och funkade sen fint igen. Likaså torkades de på luncher etc. Jag menade att de borde kortslutas, men inte det påstod han.

Det verkade inte som han försökte skoja med mig heller. Och som jag dessutom såg flera Makita skruvdragare ligga ute (användes med rejält stora borr för att borra hål till slalompinnar o liknande), rakt på snön i -10° när jag åkte skidor i Sälen i vintras, så börjar jag undra om de egentlig tål mer än vad jag har trott.

Hur är det egentligen med detta? Någon som vet?

//Daniel (som inte skulle få för sig att ens tänka på att ta ut mina verktyg om det duggar i grannkommunen...nästan)
 
Åkte förbi ett bygge en dag nära där jag bor och såg att de hade lämnat en Dewalt DW707 utomhus över helgen. Modigt! tänkte jag, både ur stöld och fuktsynpunkt.

Skulle iallafall inte våga prova med min. :'(
 
Jag glömde min Makita 6337 DWDE skruvmaskin på en staketstolpe under en kraftig sommarskur när maskinen var ganska ny. Det enda som hände var att jag blev skärrad. Maskinen brydde sig inte.

Sedan dess har den fått smaka på betonggolv i snickarboa (garaget) och fall från garagetaket. Ibland använder jag skruvmaskinen för att knacka en regel i rätt läge. De tål en hel del.
 
Tycker du är rätt modig oxå.
Tänk om min Makita skulle spricka när jag använde den som hammare!
Tror du att ekonomiavdelningen (läs frun) skulle godkänna nåt annat än en alpha tools dragare som ersättare? :-[
 
Nja, jag skrev knacka...inte hamra.

För övrigt måste man ju köpa en exakt likadan som ersättare. Annars blir man ertappad! Helt plötsligt har man fyra batterier!
 
  • Gilla
jonelusarn
  • Laddar…
Pirr i fingrar är väl dumt (använd jfb för f_n) men visst funkar t ex en Elu i väta.
Att det sen är mer än trist att jobba i regn är en annan sak men ja vissa maskiner håller för det. En av mina skruvdragera (Elu) har t o m legat i vatten oavsiktligt men kört vidare trots att det stod upp till halva avtryckaren på presenningen. Jag hann inte få in den nämligen, den körde utan problem men självfallet skakade jag ur den innan.
Min byggsåg TGS172 eller vad den heter (gammal modell) har stått på flaket i ösregn några gånger med noll problem. Det är faktiskt inte ens rost på några skruvar *glad*

När det gäller stöttålighet så ser min ena dragare ut som tja... det är inga dekaler kvar och knappt text på momenten mm mm men kör gör den och den används dagligen. Speciellt nu när jag fick ny ack men med gul text på den dvs DW *s*

/Kent
 
Hade en makita enpetare som jag använde till att skruva plåttak med och under en dag med hällande regn fick den helfnatt. Först fick man bara lite småstötar när man höll i den och samtidigt tog i stålstommen med ena handen, men sedan när jag hade lagt den ifrån mig börja den plötsligt köra av sig själv. Den varavade nått enormt och sedan dog den :D
 
Skulle slipa bryggan med min nya B&D bandslip. Tryckte in låsknappen för att slippa hålla in avtryckaren hela tiden. Skarvsladden glider naturligtvis i sär. Så vad gör man??? ställer ned bandslipen på bryggan vänder mig om och sätter ihop stickkontakten. Wrooom, blubb, blubb :surprised: blev resultatet! Skruvade isär den och lät den torka i solen en halvtimme. Sen startade den med ett fräsande då all sand som den grävt i sig åkte ut och sen har den fungerat probemfritt.
 
skogstomten skrev:
Skulle slipa bryggan med min nya B&D bandslip. Tryckte in låsknappen för att slippa hålla in avtryckaren hela tiden. Skarvsladden glider naturligtvis i sär. Så vad gör man??? ställer ned bandslipen på bryggan vänder mig om och sätter ihop stickkontakten. Wrooom, blubb, blubb :surprised: blev resultatet! Skruvade isär den och lät den torka i solen en halvtimme. Sen startade den med ett fräsande då all sand som den grävt i sig åkte ut och sen har den fungerat probemfritt.
;D ;D ;D

Ditt ansiktsuttryck måste ha varit obetalbart... :D
 
Fru och tvåårig dotter stod två meter bort. Dottern tittar på pappa (som fortfarande med ett fånigt ansiktsuttryck håller i sladdstumpen som numera ringlar sig över bryggkanten och ner i vattnet) "Vad gör du pappa????" Varpå jag svarade sammanbitet "Jag sjösatte bandslipen" sammtidigt som jag drar upp den med sladden som den dyrbaraste fångst jag någonsin fått!! ;D
 
Ähh, det är bara en ny innovation ifrån B&D, självgående bandslipar *S*
Skönt den klarade sig.

Förresten, varför skall man ha jfb när det finns 5-56???? Och ja det var ett skämt *ler*

/Kent
 
Hilti funkar också i regn. Höll på att sätta upp kantlist ovanför grundisoleringen när vi dränerade om och på grund av tidspress var det bara att köra trots hällregn. Det värsta var hörnen där stuprören tömde sig. Min Konica digitalkamera från stenåldern fungerar också efter att ha blivit ordentligt blöt, jag glömde den under stupröret en dag...
 
Har arbetat med en metabo vinkelslip som blev genomblöt och började ge stötar. Men den fungerade bra hela tiden och fortsatte att fungera efter det.

Har en dw 707 på nuvarande arbetet den har stått på flaket på bilen en dag i vintras när det snöade ordentligt. Den fungerade bra hela dagen. När vi körde in bilen så var det säkert 10 cm snö på flaket och maskinen. Av någon anledning så glömde vi att borsta av maskinen. Men den fungerar utan något som helst problem.
 
Samma fara finns även med t ex kakelskärare med vattenbalja eller brocka och därför är jordfelsbrytare ett absolut måste här.
Kruxen är ju att även om man inte skall använda byggverktyg i väta så ser verkligheten lite annorlunda ut och sladdar mm ligger i vatten även om sågar mm står under tak.

/Kent
 
Diverse elverktyg (nån gammal Bosch-borrmaskin och någon limpistol av tvkesamt märke bl.a.) blev rejält blöta här på grund av översvämning. Allihopa fungerar fint än idag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.