Thomas Lundquist
I kväll börjar det.
Ska bli kul att se om journalistklåparna har mer kött på benen den här säsongen. I alla fall såpass så samtliga program kan sändas :D.
 
hehe, ja man får hoppas det :)

är det någon som vet varför sista avsnittet förra sesongen vart inställt?
 
Jag tyckte dem såg lite jobbiga ut, ingen jag skulle vilja jobba med :)

Nej men seriöst, inte är det så illa som tv4 vill få det att framstå?

När kommer det ett program som tar upp detta?
 
Vet inte vad du menar med "inte så illa...", tycker det framgick rätt väl att det mesta var fel, taket läckte, satt inte fast,tvivelaktig montering av takbjällar. Puts som ramlar av direkt, badrum utan tätskikt (visserligen på ett annat hus). Murade väggar som höll på att ramla om man lutade sig mot dem osv.

Det där med bygghöjden blev jag lite osäker på om det verkligen var ett fel.dvs. Hur såg ritningsunderlaget ut, problemet gick ju onekligen att lösa rätt enkelt med rampen. Och vi vet inte om huset verkligen byggdes för högt i förhållande till bygglovet, eller om det hela tiden var tänkt att höja tomten vid entrén.
 
Det enda jag reagerade på var att huset såg gigantiskt ut (typ 300kvm) och tro att man skall kunna bygga det för 2,2 tycker jag man borde ha reagerat på. Speciellt när det skulle byggas med dyrare metoder för att bli så energisnålt som möjligt. Allt som inte är standard brukar ha en prislapp och det är väl knappast så att man får ett traditionellt hus på 300kvm rest för 2,2.
 
Var det så stort då, det såg ganska långsmalt ut.
 
Men de skulle väl i princip bara vara stomrest med tak å fönster. Skulle de inte ansvara för kök, badrum etc själva?
 
Ja, det där med höjden tyckte jag också var lite tveksamt - ett av de andra hörnen på "ovansidan" såg ju ut att ligga rätt bra i förhållande till marken. Det borde ju inte vara så svårt för redaktionen att få se bygglovsritningen från kommunen där höjden framgår, och så bara kolla om man följt det eller ej?
 
Hur mycket stomme kan man räkna med att få för 2,2? (i kvm med markarbete och grund)
 
Robert-san01 skrev:
Det enda jag reagerade på var att huset såg gigantiskt ut (typ 300kvm) och tro att man skall kunna bygga det för 2,2 tycker jag man borde ha reagerat på. Speciellt när det skulle byggas med dyrare metoder för att bli så energisnålt som möjligt. Allt som inte är standard brukar ha en prislapp och det är väl knappast så att man får ett traditionellt hus på 300kvm rest för 2,2.
Du menar att det är kundens fel, eftersom de valde fel hantverkare?
 
andersmc skrev:
Du menar att det är kundens fel, eftersom de valde fel hantverkare?
Säger inte att det är kundens fel att bygget inte utfördes på rätt sätt, det är inte han som hållit i verktygen.

Utifrån det man kan se i programmet så ringde alldeles för många varningsklockor i tidigt skede för att jag skulle ha låtit hantverkarna sätta igång. Bara att han ville börja utan att avtal var påskrivet och försäkringsbreven klara räcker enligt mig för att inte välja denne.
 
Klart att det är kundens fel, vad tror ni.... Hade han inte valt en klåpare hade detta aldrig hänt. Hade han inte betalat förren huset var 100% färdigt hade det aldrig hänt. Detta är obestridbara faktum.

Eller så är det inte så enkelt. Häpp. :rolleyes:
 
Jag fick aldrig klart för mig hur mycket han hade betalt. 300 för fönster som aldrig kom hängde jag med på och att tak mm var rätt kasst gjort var ingen tvekan om. Men hur var det i övrigt?
 
De hade väl betalat ca 1,9 miljoner av 2,2, tror jag det sades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.