Nu börjar vårt nya badrum ta form och det är dags att bestämma hur högt upp på väggarna vi ska kakla. Rummet har snedtak på två sidor och takhöjd upp till nock så det är litet speciellt. Några bilder försöker förtydliga.

Bild ett täcker de väggar som är rödmarkerade på planskissen och bild två följdaktligen de grönmarkerade. Mäklarperspektivet med vidvinkel gör att rummet ser förvrängt ut. Det är inte så katedralhögt i verkligheten. 4 meter är det till nock litet knappt. 2,3 meter till takbalkarna.

Snedtaket ska målas vitt och vi tänker oss ett ljus/mellan-grått kakel till väggarna och något mörkare grått till golvet.

Vi har alltid sett framför oss att det ska kaklas hela vägen upp men vår plattsättare säger att det kommer bli snyggare att bara kakla upp till straxt under bjälkarna och måla vitt som taket resten. Tyvärr kan vi inte hitta några bilder på liknande rum så vi har litet svårt att riktigt se det framför oss, men han har ju rätt lång erfarenhet och borde liksom veta bättre än vi. Dessutom är det ju inte för egen vinning han rekommenderar det eftersom det blir mindre för honom att göra.

Hur skulle ni gjort? Är det någon som har bilder på något liknande badrum med högt i tak eller snedtak till nock?

Tacksam för raska svar. Jag tror vi behöver bestämma oss i helgen eller början av nästa vecka.

/Ola
 
  • Badrummet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1437.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1440.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan iof. Inte tillföra ngn. Fakta. Men jag tror att det skulle ge lite känsla av industri/storkök/slakteri att kakla ända upp till taket i det här läget. Men, skall väl tillägga att det brukar inte vara jag i den här familjen som kommer med de "vinnande" inredningsideerna.
 
Vi har liknande och har slutat kaklet strax ovanför fönstret.
Har tyvärr ingen bra bild. Ska se om jag får till någon. Vi har vitt kakel, lite färg på väggarna ovanför och vitt tak.

Finns de inga vågräta linjer i badrummet som man kan tänkas sluta vid, t.ex överkanten på spegel, dörr eller badrumsskåp?
 
Jag skulle kakla allting som är vertikalt och göra tak av resten!
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi bygger nytt nu och vårt badrum kommer bli liknande, snedtak med 4m i takhöjd på det högsta stället. Däremot är det ganska smalt: 1700x4000mm. Vi diskuterar hur vi ska göra och har också kommit fram till att göra takbjälkar på 1700mm längden (men kanske med spots inuti). Vi kommer antagligen ha lite mörkare betonggrå plattor på golv och samma på väggar upp till en liten bit under takbjälkarna för att sedan avsluta med att måla allt ovanför. Vad tror ni blir bäst: Att måla vitt ovanför eller fortsätta med grått? Takbjälkarna ska vara träfärgade eller vitmålade. Kanske spots/riktad ljuskälla ovanpå bjälkarna (några få bara) som lyser uppåt för att se rymden? Vi kommer ha ett stående 5x13 fönster vid duschen och en glasdörr som är 11x20/20 samt ett 11x6 över dörren. Glasdörren kommer gå ut till en takterrass. Tvättstället kommer vara mörkt grått och stå på en svart bänkskiva med gömda konsoler så det ser "svävande" ut. En bänkskiva till ca 30-40cm under den översta för att ha handdukar o dyl. Mörk grått/svart stengolv (små sten) i duschen av modell indostone från Konradssons. M a o ett ganska mörkt badrum med mkt ljusinsläpp.
 
En annan sak: Skulle man kunna få se lite bilder nu när det är (förhoppningsvis) färdigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.