Efter att ha levt med golvvärme några år kan jag bara konstatera att det är ett ganska egensinnigt system. Nu undrar jag om några av forumets experter upplevt våra problem.

Vi har vattenburen golvvärme från Thermotech på över- och undervåning i ett lättbetonghus. Rummens slingor styrs med termostater utom badrummens som fungerar som by-pass-slingor som alltid är öppna. Vi har en Fighter 640P från Nibe med värmekurva 7+5, tryck 1 bar och cirkulation 3 av 3.

Det vi har märkt är att systemet verkar prioritera vissa rum och värmer upp dessa först innan andra rum värms upp. Nedervåningen är därför varmare än övervåningen och särskilt övervåningens badrum verkar komma långt ned i prioriteringen. Vid kall väderlek blir inte övervåningen varmare än 19 grader. Efter att ha läst andra tips om att ställa in termostaterna på max och justera värmen genom att strypa slingorna så blev resultatet bara att nedervåningen steg till 23 grader (trots nästan helt stängda slingor) och övervåningen sjönk till 18 grader (trots nästan helt öppna slingor).

Den lösning som visat sig bäst för oss är att strypa nedervåningens slingor (till mellan 0,5 och 0,75 varv) och ställa in termostaterna på den temperatur vi vill ha (21 grader på nedervåningen och 20 grader på övervåningen). Fortfarande är det dock så att övervåningen inte blir varmare än 19 grader. Om alla rum ligger under dessa temperaturer så blir inte heller badrummet varmare än 19 grader trots maximalt öppnad slinga. En bidragande orsak kan vara att de flesta rummen på övervåningen har parkettgolv, som ju isolerar mer.

Har någon av er idéer om vad detta kan bero på?
 
L
vad är framledningens temp?

Finns separat GV fördelare med pump?

Det finns väl egentligen bara 2 orsaker till varför det inte blir varmt.
1. för låg framledningstemp
2. för lågt flöde

har man nog stor pump skall det ju räcka till fulleffekt på alla slingor, samtidigt.
 
Tack för snabb återkoppling.

Våningarna har separata golvvärmefördelare och framledningstemperaturen till övervåningen ligger på 40-45 grader med ett par graders temperaturfall.

Vi har funderat på en extra cirkulationspump men firman som lade golvvärmen (Turex) menar att det inte skulle hjälpa.
 
Ett par graders tempsänkning tyder på tillräcklig cirkulation, tempen borde räcka till, då återstår värmeledningen från slang till golvyta.

Vilken golvkonstruktion?

Det är inte så att största delen av vattnet går via en bypass? Känns alla slingorna nästan lika varma in som ut?
 
Klinkers i badrum, parkettgolv i övriga rum. Alla slingor känns nästan lika varma in som ut.

Jag misstänker att golvet är dåligt lagt och att det finns isolerande luftfickor mellan golv och slinga. Kanske är nytt golv bästa lösningen? (Om jag lagt något tungt på golvet så känns det faktiskt lite varmare just där.)

Badrummets är dock fortfarande en gåta. Den slingan fungerar som by-pass och är öppen till max. Ändå känns golvet kallt när alla övervåningens termostater är påslagna och varmt när en eller flera termostater är avslagna. Det känns alltså som om badrummet prioriteras efter övriga rum.
 
L
vad är temperaturen på golvet, alltså på själva ytskiktet?

Har ni prövat att höja framledningen?

Har båda GV fördelarna egna pumpar?
 
Finns det luft i systemet?
 
Golvvärmefördelarna har inte egna pumpar. Vi har haft upp till 50 grader i framledningstemperatur utan att få upp rumstemperaturen över 19 grader och är tveksamma till om vi vågar höja så mycket mer. Nuvarande 40-45 grader räcker ju mer än väl för nedervåningen.

Jag får be om att få återkomma om ytskiktstemperaturen.

Vi luftar av systemet regelbundet.
 
Hej! det låter märkligt att du inte har c-pumpar vid fördelarna. Har du kollat installations ritningarna som är gjorda av Thermotech och visar hur hela anläggningen ser ut och vilka ingående delar som är projekterade även injusterings manual till ditt system lämnar de med vi förfrågan. Jag har en varvtalsreglerad c-pump vid varje fördelare i ett LK system med by pas ibadrum såsom du och där får vi strypa för där blir för varmt.allt körs på Nibe 360 flp
 
L
eric73 skrev:
Vi luftar av systemet regelbundet.
Varför?
Kommer det luft varje gång ni luftar?
 
Så vitt jag kan se så har vi bara en cirkulationspump (i pannan). Golvvärmefördelarna består bara av slingor och ventiler. Tyvärr är installationsritningarna för stora för att bifoga i forumet men inte heller i dem är några cirkulationspumpar utritade i golvvärmesystemet.

Med regelbundet menar jag att vi luftar systemet 3-4 gånger per år och det kommer lite luft varje gång (pyser några sekunder).

Som svar på tidigare fråga så är golvtemperaturen i badrummet 20 grader.
 
Tack, några sådana har vi inte men jag ska höra med Thermotech vad de tror om att komplettera våra golvvärmefördelare.
 
L
Är själva ytskiktet bara 20* trots att vattentempen är 45*
är det nog, som du själva sagt, värmeöverföringen mellan slang och golv som är ett problem.

Är det betongplatta med ingjutan slingor på bottenvåningen?
 
Det är betongplatta med ingjutna slingor både på övervåning och nedervåning. Jag lutar som sagt åt att det är dåligt lagt parkettgolv på övervåningen som orsakar problemet. Notera dock att det räcker med att ett rum på övervåningen uppnår rätt temperatur (=termostaten slocknar) för att badrumsgolvet ska kännas varmare. Därav huvudfrågan, varför verkar det som om golvvärmesystemet prioriterar vissa rum?

Thermotech har tidigare uttryckt det som att vattnet "tar den snabbaste vägen" och gett oss rådet att just strypa slingor där det är tillräckligt varmt och öka flödet där det behövs mer värme. Det har utjämnat skillnaderna mellan våningarna något men inte helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.