Letar efter något jag kallar väggströmslutare... Vad jag menar är en typ ringklockeknapp men i samma storlek som en vanlig väggströmbrytare. Den skall bara sluta strömmen när man håller inne knappen. Belastning 12V och minimala ampere.

Hittar bara små ringklockeknappar.

Tips?
 
Funkar det med en vanlig trappbrytare som man monterar en fjäder på? Elko har även en vippa som det finns ringklocksymbol på om det är just det du skall använda den till. På detta sättet borde det gå att göra med dom flesta strömbrytare av kända fabrikat om du önskar någon´annan modell än Elko.
http://elko.se/wsp/elko2_sve/fronte...main_id=1594&l1exp=1677&l2exp=1712&l3exp=1713

http://elko.se/wsp/elko2_sve/fronte...l3exp=1714&func_id=1001&l2exp=1712&l1exp=1677

Borde vara lättt att få tag på- Antingen hör du hos närmsta elfirma eller så beställer du från någon nätbutik.
 
Varför inte ta en vanlig strömbrytare och montera med fjäder, då blir knappen återfjädrande så den sluter bara när du håller inne knappen.
 
Precis som dom andra skriver samt att det finns med nyckel som symbol också om det är ett lås man ska sluta/öppna om man vill med.
 
Kan tillägga att även Schneider (Eljo) har diverse olika symboler till sina serier
 
Den lösningen med återfjädrande brytare har jag i garaget för att trigga garageportmotorn.
 
Om det är 12V så går det väl bra att använda en ringledningsknapp?
 
Eld skrev:
Om det är 12V så går det väl bra att använda en ringledningsknapp?
han vill troligen kombinera det med övrig 230 installation estetiskt kan jag tänka mig.
 
Hur har det gått Nimajneb??? Eller ska jag köpa ut åt dig och trejda på SRF :)
 
Hehe, behöver det innan SRF:)

Men möjligheten med fjäderbelastad vanlig strömbrytare är klockren.
 
Synd...kunde trejdat elprylar mot nam nam från andra sidan havet!!!!!!!!!
 
Vem vet vad som står på shoppinglistan i juni:)
 
it-snubben skrev:
I samma seria finns ju också den röda larmknappen: [länk]

Tyvärr verkar inte denna typ finnas utan text.
Texten kan kombineras med en pubertal skojare som skrapar bort lite så att NÖDSIGNAL blir ÖLSIGNAL :p
 
Mitt behov är att använda knappen för att trigga igång funktionen extra varmvatten på CTC pannan i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.