Finnes: gammal stuga med plåttak. Takspiken, "klockspiken" eller vad man ska kalla det har nu börjat fly. Gummipackningen under spikhuvudet har krackelerat och lossnat och många spikar har åkt ut upp mot en cm. Planerar nu att dra om taket med takskruv.

Frågan: Kan jag skruva i de befintliga spikhålen?
 
Spontant utan större erfarenhet av plåttakomspikning; Ja, annars får du ju hålen kvar? Eller fanns det en annan plan att täta de gamla hålen?

Ett problem som jag kan gissa mig till är att det kan bli bökigt att få upp de gamla spikarna hela.
Och därmed svårt att skruva i samma hål på en del ställen. Men det löser sig nog på plats.
 
Skruva gör man i korrugeringens dalar, spik använder man på ryggarna. Jag skulle ha spikat om taket med ny klockspik.
 
Varför gör man olika?
 
Kurtivan skrev:
Skruva gör man i korrugeringens dalar, spik använder man på ryggarna. Jag skulle ha spikat om taket med ny klockspik.
Jag trodde att eftersom spik är mer benägna att åka upp och förlora nyttan av gummipackningen så är det säkrast att sätts dem på ryggen. Med skruv öppnas möjligheten att fästa i dalarna och dra hårt!

Om TS hål efter spikarna är stora kan det vara lättare att få skruvar att dra än nya spikar!
 
Jag skulle nog oavsett ha doppat skruven i någon form av asfaltlim innan jag skruvade ned dom i dom gamla hålen, för att få det lite tätare.. :)
 
man kan kanske popnita igen hålen efter spikarna annars?
 
Kurtivan skrev:
Skruva gör man i korrugeringens dalar, spik använder man på ryggarna. Jag skulle ha spikat om taket med ny klockspik.
Jo så gjorde man till en början, spikade eller skruvade på ryggen, följden av detta blev, när det blåser och vid temeraturförändringar så vibbrerar plåten, och med åren har spik/skruvhålen blivit så stora att plåten lossnar och flyger sin väg. Förmodar att plåten på stugan är 15--20 år gammal, och med tanke på plåtens pris, kan man undra om det inte är bättre att fundera på ny plåt. Annars går det visst at skruva om taket, i dalarna, och kanske silikona över hålet på ryggarna. = Nödlösning
 
Jag tror fortfarande på att skruva ned i dom gamla spikhålen blir bättre. Då har du i alla fall inga hål som går igenom pappen som ligger under plåten. Det är ju den som skall forsla bort fukt mellan plåt och tak. Så om du inte träffar det gamla hålet med skruven så blir det liksom ett öppet hål där den gamla spiken var. Och då kan man lett få problem med fukt i taket. Så det är därför jag tänkte kanske att det är bäst med att kleta in skruven med asfalt lim, så får du det tät..
 
Ja, om man vill spara på det ett tag så måste det funka att ta bort de gamla spikarna och skruva i de befintliga hålen.

Tills att man väljer att göra om hela taket.
 
Anledningen till varför man spikar i topp på plåten är att spiken har en förmåga att krypa upp genom åren och tanken är då att toppen fjädrar med och efter spikskallen och skall hålla tätt, spikar man i dalen ligger ju plåten stumt mot underlaget och kan således inte fjädra upp eftersom.
Skruven sittet ju som bekant bättre och kan således skruvas i dalen, med fördelen att skallarna sitter mer skyddade mot is, snö och ev spad-hugg.
Har själv skruvat om ett beg tak på vedbon som var spikat, inga som helst problem, dra skruven lagomt hårt mot plåten bara så brickan håller tätt. Drar du för hårt knövlar du toppen och riskerar att brickan inte tätar. Plannjas nya takskruv med väldigt låg skalle rekommenderas, i princip bara täckbrickan hög, ungefär som en spik alltså.
Kom även ihåg att använda längre skruv, typ 60mm, så att den bettar rejält i läkten. Standard 35mm greppar bara ca 4mm i läkten om du skruvar i topp på tex trp20.
 
Finns inga genvägar. Byt allt så har du ett riktigt tak i 30 år. Det är bara en nödlösning du gör och taket får snart bytas änndå om det inte redan är i behov av byte.
 
Jag är beredd att hålla med danielx3. Spikarna är nästan omöjliga att dra upp med kofot eller hammare utan att man samtidigt bucklar plåten.
 
Amatörbyggaren skrev:
Jag är beredd att hålla med danielx3. Spikarna är nästan omöjliga att dra upp med kofot eller hammare utan att man samtidigt bucklar plåten.
Sätter man en brädstump under ko-benet går det finfint. Men visst ska man ha i åtanke att taket är begagnat redan från början så livslängden är ju därefter också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.