Hejsan.
Ämnet har säkert kommit upp tidigare men jag kunde inte hitta nåt. Vill helt enkelt ha förslag på bra vedpannor och acktankar. Vi håller på och skall dra in vattenburet som vi tänkt värma med ved. Visst, är väl många ggr individuellt vad man tycker är bra osv men vill höra nån som med erfarenhet är kanonnöjd med sin panna och kanske tips på vad man ska akta sig för.
Har kollat lite på CTC 40kw pannan.
Vad är fördelen med fläktstyrning? Är det bara om man har dåligt drag i skorsten eller är det mycket bättre med fläkt rent allmänt?
Sen har jag tänkt ställa in två ackar med total volym 2m3. Bör man köpa isolerade eller tjänar man på att isolera själv?
Jättetacksam för alla tips förslag och ideer

MVH
Patrik
 
För två år sedan satt jag i precis satta sits som dig. Hade direktverkande el, och jag satt in vattenburna elradiatorer med Acktank på 4m3 och en vedpanna på 40kW..

Jag säger av egen erfarenhet, sätt inte in mindre än 3m3; förståss lite beroende av hur stort värmebehov du har.
Gärna en stor tank istället för flera små, köp oisolerat och isolera allt själv..
 
Har för mig att någon annan här på forumet skrev att man skulle försöka ha flera mindre acctankar ist för en stor. Är nyfiken på vad som gäller?

Vi har ca 1,4 m3 acc-volym + en 28kw vattenmantlad kamin i ett hus fr 1941. Det är inte alls tillräckligt med volym om man bara ska ha vedeldning, hade inte vi oxå haft VP och elpatron så hade vi haft problem ;)
Lyssna på ichgary när de gäller volymen! :)
 
Jättetacksam för alla tips förslag och ideer
Hur många m2 ska värmas kanske garage +eventuella nya byggnader
FLIS ? kan vara ett alternativ
annars gå på ichgarys förslag
 
Jag har en Baxi Solo Innova 50 kW som jag är helnöjd med. Jag har pannrummet i ett uthus, där en verkstad ryms också. I verkstaden står en måttbeställd tank på 3,75 m3 som jag isolerade med lösullsspruta. Verkstaden står med underhållsvärme för att hålla 5-10 grader på vintern, sedan drar jag på värmen kvällen innan jag ska vara i verkstaden.
I boninghuset har jag en 750 liters tank med dubbla 15 meters vv-slingor. Mellan husen ligger en Maxitherm-kulvert.

Jag är helnöjd med systemet. Det roliga är att när pannan är uppe i drifttemp så drar den lika mycket ved per timma som min gamla kombipanna. Enda skillnaden är att kombipannan var på 25-30 kW och den nya vedpannan på 50... :D Dessutom blir det inte ens hälften så mycket aska som i den gamla pannan.

Jag gjorde dimmensionering och installation själv för att hålla nere priset. Att man sedan får god kunskap om sin anläggning redan från start är en bonus...
 
Nya CTC 40 och Solo Innova 50 är riktigt fina pannor. Bara synd att CTC har så litet vedmagasin för ibland så eldar man ju kanske bland/barrved också. Solo Innovan är det jag sett av dessa väldigt driftsäker och stabil, även tolerant mot skiftande vedkvalitet.

Finns även betydligt billigare pannor som görs i Polen, Slovenien, Tjeckien mfl som oftas har 80-tals teknik med tryckande fläkt osv. Men man bör då vara beredd att skruva, mecka och justera dem en hel del för att få dem att fungera tillfredställande.
 
Åskar skrev:
Nya CTC 40 och Solo Innova 50 är riktigt fina pannor. Bara synd att CTC har så litet vedmagasin för ibland så eldar man ju kanske bland/barrved också. Solo Innovan är det jag sett av dessa väldigt driftsäker och stabil, även tolerant mot skiftande vedkvalitet.

Finns även betydligt billigare pannor som görs i Polen, Slovenien, Tjeckien mfl som oftas har 80-tals teknik med tryckande fläkt osv. Men man bör då vara beredd att skruva, mecka och justera dem en hel del för att få dem att fungera tillfredställande.

ctc v40 har ju större vedmagasin än Solo Innova 50

ctc 138L innova har väl bara 100L
 
Om man är villiga att betala mycket för en panna så finns ju även Fröling, ETA och Herz med återförsäljare i Sverige. Riktig spaksotning, lamdastyrning som även reglerar fläkten och separat tändlucka etc. Dessa Österrikare är möjligen i en klass för sig kvalitetsmässigt. Även verkningsgrad i "top of the line"
 
Åskar skrev:
[länk]

jag kollade på rinkabyrör. dom visar lite konstigt, klickar man på 50kwarn

så får man samma fakta som på 20kw. fel av mig hur som helt. o tack för rättelsen
 
Spara aldrig på vedvolymen i pannan!
Nu när det är 10grader kallt räcker det att jag är hemma 15min innan jag går o lägger mig för att värma huset tills nästa kväll.
Hade det krävts flera laddningar för att få upp tankarna i temp skulle jag vara tvungen att vara hemma nästan hela kvällen.

Önskar att jag haft dubbla ackvolymen så kunde jag eldat mer när jag är hemma och kunna ha friheten att resa bort ett par dar utan att acken kallnar.
 
Satsa på en rejäl panna med stor vedvolym. 1 stor tank om du har möjlighet som du sen isolerar själv. Ju större desto bättre. Har själv Solo Innova 50 med 5m3 acktank. Skulle gärna haft större om jag haft plats.

Innovan är inte billigast men inte dyrast heller. Brinner stabilt, ingen övertändning och veden hänger sig aldrig. Snåla inte när du skall bygga en ny anläggning för det ångrar man fort.

Så igen, stor panna och stor tank. Samt bra logistik med vedhanteringen.
 
Redigerat:
Letar också efter en ny panna och accar och har tittat lite på Effectas lamda 60 som är lite större och vad jag har hittat lite billigare än solo pannan men jag vill ju inte spara några tusen och få en dålig panna så är det någon som har någon erfarenhet av den?
 
Hej Patrik!
Jag var själv i vedpann funderingar i våras. Jag bor i ett hus byggt 1906 som består av en timrad stomme som sen är klädd med panel. Inte så mycket isolering alltså. Jag hade en äldre kombi panna med olja, el samt även ved. Jag använde olja då vedpannan hade väldigt dålig verkningsgrad Sen var jag tvungen att ha en separat el varmvatten beredare. Jag hade en kostnad för uppvärmning och varmvatten på c:a 60000:-/år. Så jag kände att jag var tvungen att göra något. Jag gav mig in i vedpannedjungeln men jag hade inte för bråttom utan jag vill ha en bra lösning men inte till vilket pris som helst.
Det jag fastnade för och köpte var en finsk vedpanna som som heter Focus i Sverige och Jäspi i Finland. Jag köpte ett komplett paket med 2x 750 L , hade tagit paketet med 3x750 om jag haft plats, av www.maniarmatur.se som har det bästa priset jag kunde finna och väldigt bra service. Priset för ett komplett paket är "bara" 41000:- Pannan är på 40 kw och jag är otroligt nöjd med den. I går morse var det -36 grader kallt här och det var med nöje jag kunde schunta upp utan att det kostade något. Det här paketets acc tankar är isolerade med 40 mm Polyuretanisolering som ingår. Till sommaren har jag haft funderingar på att bygga in dem för att öka isoleringen. Nackdelen med en sådan här välisolerad panna och tankar är att den inte lämnar någon värme i pannrummet. Spillvärmen hamnar ju faktisk inne i huset! Men nu tror jag inte att jag behöver göra det då jag eldar 1 gång/dag om det är runt -5 och nu då jag har -30 så eldar jag 2 ggr. Spillvärmen värmer ju upp pannrummet.
Som någon här sa är det viktigt att tänka på logistiken vad gäller veden. Jag har en sutteräng villa där jag har pannan i källaren. Jag tog hål på väggen och drog ut olje tanken. Sen gjorde jag en platta om ca 6 kvm som jag sen byggde in till en förlängning av det befintliga pannrummet. Där kan jag nu bära in 3 st 1 kubiks pallar med halvmeters ved.
Är mycket nöjd med dena lösning!!!
 
Jag satte in en ctc v40 lamda i höstas och är helnöjd bara att dra i sotspaken tända, lägga i ved och glömma pannan. Efter några timmar går jag ner och lägger i lite mer ved så allt vattnet blir varmt, det beror förstås på hur mycket ackvatten man har och kylan. Jag får aska ur ca en gång i veckan, jag drog ur tuberna med sotviskan första gången häromdan det ska tydligen göras några gånger om året men det var inte mycket sot där. Shuntstyrning kör jag utan det blir inkoppling av det i vår. Det enda jag nu tycker kunde varit bättre är att vedutrymmet kunde varit större annars är den klockren så här långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.