Bygger ut och utökar då min verkstad i källaren. Takhöjden blir 225cm, så jag tänkte att infällda lysrör vore bra. Men jag hittar inga till vettigt pris! Är det någon som sett armaturer under en tusenlapp? Eller har ni andra ideer?

Kan bara nämna att jag tänkte ha en arbetsbänk mitt på golvet, samt möjlighet att flytta den (vill kunna rulla in MC:n ibland). Tänkte att jag behöver ljuskällor både mitt i taket samt lite runt om.

Tacksam för alla tips!

MVH//Larsa
 
Mikael_L skrev:
Jag har bara hittat dyra grejer.
[länk]
Ja visst är det konstigt. Det borde väl vara ganska vanligt att man vill ha infällda i verkstäder, kontor mm.
En variant kan ju vara att göra fack mellan reglarna i taket och sätta vanliga lysrör, men det kommer ju se väldigt konstigt ut... Finns det några bra infällda spotar som ger mycket ljus?
 
Såfort du tittar på armaturer för T5-rör börjar det kosta. Då dessa enbart går att använda med elektroniska driftdon. Dessa är än så länge inte några billiga saker.
 
Om du känner någon som handlar på Malmbergs finns billiga armaturer där, priserna börjar på strax över hundralappen för en 2x36W (kampanjpris ex. moms).
 
Mikael_L skrev:
Inte helt sant.
T5 har börjat hitta till lågpris-segmentet.
[länk]

*Host* Tja så rätt så :D sen får man väl diskutera kvalité men det är ju en annan femma
Hade dock vart kul å se vad det är för drifttimmar på en sådan armatur.
Om det är till att slänga när det är dax för lysrörsbyte eller om man faktiskt kan byta rör några gånger innan det är dax att slänga.
Eftersom det är en skillnad på T5 armaturer och T8. Donet i T5 armaturen har en livslängd någonstans mellan 25-50000h om vi pratar bra fabrikat.
 
Bumpar den här tråden då det nu är dags att förbereda elen.... Har ingen kontakt som kan handla på Malmbergs...

Har fortfarande inte hittat några vettiga armaturer. Takhöjden blev lägre än vad jag trodde, så det är ännu mer aktuellt att sätta ngt som inte bygger så mycket. Var inne på spottar ett tag, men det känns inte optimalt i en verkstad.

Alla tips på bra belysning som bygger litet på höjden välkomnas!
 
Hur stort blir rummet? Om du sätter ordentligt med lysrör längs med väggarna vinklade lite inåt så kommer du inte uppleva att de tar av takhöjden samtidigt som du får bra jobb/mek-belysning. Om rummet är stort blir det lite mörkt i mitten, men då kunde du isåfall sätta ett par infällda spottar precis över där du ska ha arbetsbänken. Bara spottar som belysning tror jag blir svårt.
 
Ja det är ju en tanke. Rummet blir ca 4x3 m så det borde ju räcka med runt väggarna.
 
Jag kan köpa via Malmbergs om du behöver hjälp.
 
Beror på hur det ser ut i bjälklaget, spån/isolering måste ju hållas undan. Finns väl minimimått specade någonstans i inst.anvisningen för armaturen. Normalt sitter sådana här monterade i lösa undertak och där är ju ventilationen god.
 
Vi hade infällda lysrör i kökstaket innan vi byggde om. En tidigare ägare hade på 70- talet fixat det. Det var lådor av spånskiva som gick i ett U runt kanterna på köket, de stack ned ca. 30mm, inne i lådorna var lysrören monterade enl. löskomponentsystem, dvs det satt rörhållare monterade direkt i lådan, drosseln var också fasskruvad där. Sedan satt det mattglasskivor under.

Problemet med de lösa komponenterna direkt i trälådan var brandsäkerhet. En drossel överhettades och det började pyra i taket, fick kalla på brandkåren som dock nöjde sig med att hugga hål i taket och mäta temperaturen i isoleringen (torv), om jag minns rätt höll den 200 grader 15 minuter efter att elen hade stängs av.

Plåten runt drosseln var helt deformerad av värmen.
 
Mikael_L
Larsa får väl montera en kylfläkt också (datafläkt?) :p:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.