Vår dörr börjar säga upp sig, och det är dags att hitta en ny.
Jag visste inte inte att dörrar va så dyrt!

Kollade på Cheapy och hittade nån dörr som var obehandlad och klarade 18graders isoleringskrav.
Gick som förrådsdörr.
Kostade ca 3000 plus färg.

Räcker en sån dörr eller måste man köpa en svindyr hus-dörr?
Vi håller 15-18grader året om på småländska höglandet i garaget med luft/luft-pump.

Måtten 9x20 verkar lite ovanligt oxå?

EDIT:
Angav ju fel mått, vi har 9x21. Och plötsligt blev det lättare :)
Men frågan kvarstår, är det nödvändigt med hus-dörr?
Helst svart till färgen, och utan fönster.

Mvh Tegheim
 
Redigerat:
Kolla på garageporten, brukar inte vara så bra isolerad. Jag tror att den läcker mer kyla än en dåligt isolerad dörr.
 
Dom har jag byggt själv :)
60mm frigolit.
 
På blocket kan man hitta nya dörrar för under halva priset om man har tur och inte måste ha den på en gång.
 
Om temperaturen varierar i garaget, dvs ni sänker den när ingen är där och sedan värmer ni på lite extra vid nyttjande (varierar 5-10grader) så skulle jag satsa på en vanlig ytterdörr. Det är bättre byggda och klarar att hålla formen bättre vid temperaturvariationer.
Kostar runt 3000-4000:- och då får du även bra isolering.
 
Vart hittar du en vanlig ytterdörr för 3-4000?

Ska kolla blocket bums.

Vi har minst 12grader när vi inte är där kan man säga, och det slutar väl på 14-17grader innan vi åker hem på kvällen.
 
Byggmax? Har 2 sådana på garaget. Inget ont att säga om dom.

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Tegheim skrev:
Vart hittar du en vanlig ytterdörr för 3-4000?

Ska kolla blocket bums.

Vi har minst 12grader när vi inte är där kan man säga, och det slutar väl på 14-17grader innan vi åker hem på kvällen.
Bauhaus, men de är vita och du kan även få en av modellerna med runt fönster, så lägg till en hundralapp för svart färg.

Editerat: här har du länken och du har några att välja på
http://www.bauhaus.se/webshop/dorrar-fonster/ytterdorrar.html
Och 2400:- utan fönster :)
 
Redigerat:
Två viktiga detaljer du ska kolla är om dörren har plåtar bakom ytskivorna, brukar vara 0,5 mm alu-plåt, och om det finns tätningslist. Plåtarna behövs för att dörren inte ska kröka sig för mycket vid oliksidigt klimat d v s varmt på insidan och kallt på utsidan.
 
Lokala Optimera hade en bunt Swedoor-dörrar som var obehandlade och 18°.
Priset 2495:- känns överkomligt. Glömde dock kolla tätningslister och plåt.
Swedoor är ju känd kvalité.
 
Tegheim skrev:
Kollade upp dörren på deras hemsidan, och den verkar vettig. Blir nog en sådan i veckan om inget oförutsett händer.

[länk]

Den som heter Sälen är det.
Men varför köpa en förrådsdörr när du kan få en fullisolerad ytterdörr för samma pris?
 
Jag bor 4mil söder om Jönköping, inga Bauhaus här i närheten. Den här dörren fanns i "byn".
Så jag slog till på den. Och då får jag den svart oxå, så som resten av dörrbladen på garaget.
Detta är en 18graders, den vi har idag från 70-talet är nog knappt plusgrader-klassad :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.