mstrand skrev:
Jag tänkte mer på styrningen av golvvärmen och ftx aggregatet. Ex 30 min efter att man tryckt på "gå bort knappen" så går ftx-aggregatet ned på min läge på fläktarna.

Edit: stavfel
Finns ju golvvärmeventiler direkt för KNX om man vill. Annars är det bara ansluta ventilerna över en relämodul. Angående styrningen av FTX agget så får man kolla vilka slutningar osv den kan ta emot. Bör ju finnas en plint på den där man kan sluta två punkter med varandra för att uppnå någon funktion. Då kopplar man ju bara en utgångsaktor över den och sedan programmerar man sitt system med önskad funktion.

Möjligheterna med "smarta hus" system är många. Gäller bara att veta vad man vill.
 
Redigerat:
Jag installerade KNX när vi byggde 2009. Har också bergvärme med golvvärme överallt. Jag köpte tryckknappar med inbyggd termostat och display till alla rummen, men jag har fortfarande inte monterat på ställdonen på golvvärmefördelaren. Jag kan inte heller påstå att jag saknar det. Jag har justerat in alla slingor så att de får lagom mycket värme och känner inget behov av att koppla in termostaterna.
Det är väl egentligen en annan diskussion som pågår på forumet, huruvida termostater behövs eller inte. Jag kommer nog inte koppla in dem iaf.

Så är det nån som är sugen på att köpa aktorer och ställdon så får man höra av sig :)

En annan grej är ju att även om man tycker att det är kul att programmera och pilla själv så ska det göras också.
Jag har fortfarande en hel del kvar att programmera innan mitt hus har en bra grundnivå. Det kan eventuellt vara bra att köpa in hjälp så att man får en bra struktur på projektet i ETS och att det grundläggande fungerar överallt.

Jag måste nog säga att det är inte alla dagar jag är nöjd med att jag valde KNX, men det beror antagligen på att jag inte har börjat nyttja det fullt ut än (jag intalar mig det iaf så att det inte bara är bortkastade pengar).

/tobias
 
Har samma erfarenhet med styrning av golvvärme som simba. Den har jag manuell. Golvvärme i platta är ett så otroligt trögt system att det nog inte lönar sig. Möjligvis över sommarsemestern, fast då drar det ju i vilket fall lite energi.

Nu är det inställt en gång och fungerar bra.
 
Är medveten om att golvvärmen i plattan troligen är för trög för att det ska vara någon poäng med termostater. Men på övervåningen så kommer slingor ligga i golvspånet, där kanske det finns anledning till att ha termostater?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.