Varje gång jag surfar in på ByggMax hemsida så går CPU-aktiviteten nästan i taket. På andra sajter drar IE nästan ingen CPU-kraft alls, åtminstone utan adobe flash installerad. Har visserligen en några år gammal dator men något är absolut annorlunda med ByggMax-sajten. Andra som råkat ut för detta problem? Till och med hittat en lösning så det går att surfa där utan att cpu-fläkten tjuter?
 
Den verkar ha något fel på ett javascript på sidan. Du kan lösa det genom att gå in på Internet Options, Security, och sen lägga till siten i Restricted Sites. Sätt säkerhetsnivån till hög för Restricted Sites om det inte redan är gjort.

Länk: http://support.microsoft.com/kb/174360
 
Redigerat:
Vilken version av IE kör du?

En idé kan ju vara att byta till en snabbare webbläsare, t.ex Google Chrome eller Firefox som har en snabbare javascriptmotor än IE, och i och med att de flesta större siterna idag förlitar sig väldigt mycket på javascript så är det inte dumt att byta.
 
Kombinationen med något äldre dator och en gammal version av IE kan ge en riktigt dålig upplevelse på javascripttunga sidor, alternativt sidor som använder JS som kanske inte är 100% kombatibel med IE eller rättare sagt ofta där Firefox eller Chrome är mer förlåtande för avvikelser eller fel.

Kollar man snabbt ser de ut till att köra någon några saker som inte är helt 100, och det är faktiskt så att prestandan på den sajten i dagsläget inte är mycket bättre i Firefox eller IE9. Jag har en väldigt vass dator och både Firefox och IE9 plockar brutala resurser efter ett tag. Det är bara Chrome som klarar den OK.
 
Tack för svaren! Skönt att veta att även de med vassa datorer tycker det går trögt på ByggMax som det är nu. Ska följa tipsen och även kolla efter annan browser. Har IE8 fortfarande eftersom IE9 åkte ut med en gång p.g.a. allt blev suddigt på skärmen. Suck, vem på Microsoft kom på alla ville ha sådan rendering (eller vad det kallas)? Hjälpte ju inte ens av stänga av funktionen eftersom allt blev taggigt istället. Har även Oracle/Sun Java ver 6 senaste uppdatering 30.
 
Redigerat:
Utan att veta om det är så i det här fallet så vill jag ändå påpeka att 100% CPU inte nödvändigtvis är ett problem. Det kan ha varit något som hängt sig, men det kan också vara en "snäll" last.

Vad menar jag då med "snäll" last? Jo, en vanlig teknik om man vill göra något som är krävande, men inte bråttom, är att ta så mycket processortid man får, men att ideligen (flera hundra eller tusen gånger per sekund) säga till Windows att "Om det är något annat program som vill göra något, låt det gå före". Lite som att jag har alla mina uppgifter uppköade i en lång kö, men släpper alla andra före. Visst, kön är lång, men jag bromsar ingen. Det ser ut som om datorn går på knä, men egentligen tar man bara all tid som ingen annan använder, men inte mer, så det är inget problem. Man förbrukar bara all den där tiden då datorn annars skulle sitta onyttigt och vänta på att något ska hända.

DoEvents är ens vän när man programmerar tunga jobb!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.