Hej! Behöver lite tankar här. :)

Har idag detta golv (botten->topp):
Bjälklager med isolering ovanför källaren
Furuplank
Parkett
Plastgolv

Vill ha:
Massivt ekgolv med golvvärme.

Huset är från 40-talet så det är inte CC60 mellan bjälkarna, utan något längre avstånd (80-90?). Om jag hade haft CC60 skulle jag lagt ner Uponors frästa golvspånskivor och sen ekgolv ovanpå, total tjocklek kanske 38mm. Tyvärr säger Uponor att CC60 är max för dessa skivor dock.

Alternativ 1:
Komplettera bjälklagret. Lägga frästa golvspånskivor med rör i, sen ekgolv ovanpå. Vet dock ej hur mycket krångel det blir då jag inte har koll på exakt avstånd mellan bjälkarna idag.

Alternativ 2:
Lägga allt på furugolvet. Blir då rejält tjockare, vilket jag vill undvika.

Alternativ 3: Glespanel på bjälklagret med golvvärmen lagd i springorna. Skulle funka bra, dock behöver glespanelen ligga tvärs över bjälklagret och sen ekgolvet tvärs över glespanelen, och det blir då fel riktning på ekgolvet (längs kortsidan, vilket jag inte vill ha).

Ingen av dessa lösningar låter bra, så tänkte se om någon hade en bättre idé.... tack!
 
Du kan ju alltid kortla med 60 cc mellan golvbjälkarna och sedan lägga Uponors skivor.
 
Fick kolla up "kortla", nu har jag lärt mig något. :) Vad är bästa sättet att göra det på? Kan man använda en balksko? Skulle 45x95 regler räcka?
 
45x95 på högkant eller än hellre 45x120. Balkskor kostar ju en del, men är givetvis smidigt. Annars duger det säkert att skruva snett in i golvbjälkarna med 75 mm skruv.
 
Vi har gjort alt 1 enligt det mycke_nu föreslog. Själva kortlingen är den lätta biten. Att sedan få allt helt vågrätt är ett h*vete :). Att hyra en laser är en god investering.
Balkskor är definitivt överskurs. Dock kan det vara bra att köpa in en låda vinklade(vad de nu heter) järn. De är bra att ha när de är lite svårt att komma åt.
 
Tack för tipset om laser, bör ju underlätta en hel del. Hittade balkskor för under 10:- styck så tyckte det verkade smidigt och enkelt att använda dem.
 
Du kommer behöva många balkskor ;)
 
Ja, drygt 100 räknade jag på om jag använder de i båda ändarna, dock bör jag klara mig med att ha de på en ände av varje regel och den andra skruvar jag rakt genom befintlig bjälke, så 50 = c:a 500kr är ju inte så farligt om den underlättar. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.