Snälla nån, vad spelar det för roll? Om tråden är felplacerad så är någon moderator välkommen att flytta den. Jag lade tråden här för att jag gjorde en sökning på forumet efter liknande trådar som beskriver fuktlukt i hus, och då hittade jag en del trådar just i denna forumsavdelningen. Därav placeringen här.
 
Sorry DNLMusik, tror bara att du får bättre svar i exempelvis Miljö & Hälsa eller liknande del och att man har forumdelar för att hålla ämnestråden. I övrigt svarade jag bara på inlägget från cecar33 som tyckte detta passade utmärkt här. Detta eftersom jag undrade hur han fick detta till byggnadsvård. Jag gjorde det i samband med att jag svarade dig, ledsen för det.

Tror att huset är för "tätt" eller har något felaktigt konstruktionsmaterial aldehyd i lim eller kanske gammal perforerat plasttätskikt någonstans. En vän hade luktproblem som var svårlöst. Där visade det sig att man hade döda möss i en vägg (man hade behandlat med råttgift och de hade dött i väggisoleringens regelverk). Men det är kanske extremt. Huvudspåret bör ju vara att det är för tätt om du inte hittar fukt. För det är väl inte så att huset stått ouppvärmt en längre tid innan ni flyttade in???
 
Muslukt brukar försvinna på någon månad..... Och oavsett om tråden ligger rätt eller inte blir jag som aktiv byggnadsvårdare med hus från ca 1680 till 2010 i min ägo, såväl bostäder som ekonomibyggnader, väldigt glad över att även 70-talshusen får komma till tals i byggnadsvårdssammanhang, det är på tiden.
 
Hej Wilfa. Håller helt med om att 70-talshusen är välkomna in i byggnadsvårdssammanhangen men det har inget med denna tråd att göra.
 
Vi flyttade in i varma Juni, då hade huset stått obebott i bara ett par veckor.

Det som jag verkligen har svårt att förstå är varför man inte känner något när man är i huset. Jag har luktat överallt där det kan tänkas vara fukt men känner ingenting. Har bett säkert 8 personer som kommit hit att precis innan de stiger in i huset lukta och se om de känner något. Alla säger att de inte känner någon otrevlig lukt alls.

Men så var det ju det här med kläderna.. De luktar lite unket/äldre. Fruktansvärt störande, och min sambo börjar bli halvgalen här och får för sig att det luktar från alla möjliga ställen.
 
Ibland luktar ju kläder lite unket om kläderna får torka för sakta efter tvätt, speciellt under höst/vinter. Jag tycker att man kan känna den lukten ibland när man går förbi folk i affärer etc.
 
Imorgon kommer Anticimex hit, så får vi se vad de kan hitta.
 
Då var luktproblemet utrett.

Det visade sig vara golvkonstruktionen i källaren (uppreglad spånplatta med furugolv, ingjutna träreglar i betong). Det är de ingjutna reglarna som håller för hög fuktighet och avger lukten genom luftspalterna i socklarna. Det blir alltså att riva upp 100m2 golv, bila bort reglar, regla upp med mekanisk ventilation och lägga klinkers istället. Dessutom passar jag på att riva bort de två uppreglade träpanelväggarna i källaren, putsar lekablocken och målar. Sen ska vi nog ha en torr väldoftande källare!
 
Blir det för tätt om du flytspacklar/gjuter och sedan lägger klinker på det? Måste du regla upp och ha mekanisk ventilation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.