Hej,

Jag vill bygga ett passivhus men vet inte vilket material jag ska välja någon som vet vilket som kan vara bäst både när det gäller pris och kvalitet.

Eller är det någon som kanske kan rekommendera någon hus leverantör?
 
Trä bygger man ofta av. Och glasull eller stenull som isolering.
 
  • Gilla
marcus@byggahus.se
  • Laddar…
Jag tror personligen inte på de hus som består av massiv cellplast med en infälld stomme av betong, stål eller trä inuti.
 
He he, lika många svar som tyckare blir det..

Jag skulle lätt välja lättbetong; det blir naturligt lufttätt, bra värmetröghet, homogena väggar, inget mögel, det går att sätta upp saker på väggarna etc. Dock har jag inte ngn känsla för hur det skiljer sig i pris mot övriga lösningar.
 
matsa79
Ta en titt på Ziphouse.se. Deras hus ligger bra i pris, jag håller själv på att bygga ett sådant. Vårt hus är på 192kvm och nu när det är under 5 minus håller vi mellan 15-17 grader i huset med ett 500watt element. Väggarna fungerar ungefär som väggar av lättbetong fast de isolerar bättre.
 
Det råder ofta missförstånd vad ett passivhus är ...

Passivhus = Aktivt tillförd energi Max 15 kWh/m2 och år eller mindre.
Nollenergihus = Aktivt tillförd energi - (skapad energi [tex. solceller] - energi för att skapa energin[det som går åt för att driva solcellerna]) max 0 kWh/m2 och år eller mindre, dvs negativt värde.
 
Du kanske har kollat runt på denna sida? http://www.passivhaus-institut.de/en/
Det är förstås inget krav att uppnå internationell passivhuscertifiering på sitt passivhus, men förmodligen nåt man lagom nördigt kan skryta med om man lyckas.
Vi bygger med Emrahus - men det dröjer tills i sommar innan vi har facit i hand...
 
Piluren skrev:
...
men det dröjer tills i sommar innan vi har facit i hand...
På sommaren är alla hus passivhus.

Ursäkta jultramset, jag kan inte låta bli :rolleyes:
 
S Lönn skrev:
600 mm TräUllit är givet val!

[länk]

[länk]

Mögel & fuktsäker. 100% homogen konstruktion. Jämför gärna värmekapaciteten (trögheten) mot andra material konventionella energi/passivhus väggar.
Det krävs ju också en del beräkningar .... t.ex. med PHPP. Sen kan man räkna på köldbryggorna osv. .... viktigt är även att huset byggs lufttät.

Mycket att tänka på. U-värdet på fönsterna ska ligga under 0,8 W/m²K osv.

Finns en del kriterier som huset ska uppfylla.

Vill du bygga ett passivhus enl. FEBY eller enl. PHI?
 
KnockOnWood skrev:
På sommaren är alla hus passivhus.

Ursäkta jultramset, jag kan inte låta bli :rolleyes:
Nja, en del hus/ byggnader måste kanske kylas ...
 
Vi har byggt passivhus med XNvillan! Materialet är viktigt att det är miljövänligt så att du får bra inomhusklimat, inga gifter i huset och inga limmer och plast då väggen ska vara ca 50 cm tjock så är det viktigt med ett sunt hus som andas, tror vi på. Trä är levande material och så är vi också därför tror inte vi på plast, mineralull och cellplast som isolering. Använd istället cellulosa. Se min blogg. https://www.facebook.com/PassivhusProjektAvHR?ref=bookmarks
 
Viktigt är ju att konstruktionen är fuktsäker. Man måste ju alltid göra en fuktdimensionering respektive räkna på det.
PHI ställer egentligen inga krav på emissioner från byggnadsmaterial. Det är sen en option som byggherren kan kräva.

Vanligtvis krävs det ju att man har en fuktspärr inne så att man förhindrar att varmt och "fuktig" luft kommer in i konstruktionen och kondenserar där och orsakar fuktskador.

Frågan var sen om man kan bygga utan fuktspärr respektive vilka alternativ att det finns. Man vill ofta inte ha "PVC-produkter" (plaster) eftersom man t.ex. vill bygga miljövänligt respektive eftersom man vill miljöcertifiera byggnaden osv.

Jag tycker att man kan bygga utan fuktspärr, men det beror ju sen på vilka material att man använder, vilka egenskaper att de har osv. Det krävs ju alltid beräkningar!!

Sen krävs det ju låga U-värden också. I regel krävs det ett U-värde på max. 0,15 W/m²K.
 
  • Gilla
Movita
  • Laddar…
Sen kan man välja vilken byggsätt som helst (trähus, tegelhus, osv.) när man bygger ett passivhus. Det är bara energikravet och kravet på lufttäthet som måste uppfyllas respektive krävs det vissa max. tillatna U-värden.

Det finns en del exempel och rekommendationer på hur man kan bygga respektive på hur en vägg kan se ut osv. i kompendiet som ges ut av PHI. Men sen är det ju alltid konstruktören som har ansvar att lösningen fungerar och konstruktören ska även ta hänsyn till andra krav som t.ex. lagar och byggregler i de olika länderna kan kräva.

Passivhusinstitutet tar vanligtvis inte ansvar för att en konstruktion fungerar. Så står det i alla fall i kompendiet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.