Vet inte om denna post passar i detta forum men lite "teknik" är det väl.
Jag skulle vilja ha en fast monterad högtryckstvätt vid garaget. En sån där med slangvinda på väggen och aggregatet inne i garaget. Är sååå trött på att släpa ut tvätten varje gång med sladdar och slangar runt benen samt att den ofta står direkt innanför garagedörren...
Någon som byggt något eget? Finns det att köpa?
 
CEJN har väggmonterade vindor med återgångsautomatik (á la dammsugare).
 
Hur är det med biltvätt på den egna tomten egentligen, är det tillåtet, förbjudet eller bara tveksamt?
 
Det undrar jag okså. När man tvättar på garageinfarten rinner skiten ut i dagbrunnen. Men å andra sidan skiten på bilen kommer ju från vägen med dagbrunnen,blir väl samma sak när det regnar då, skit i dagbrunnen. / jojje
 
Så länge de tvättar med bara vatten är det tillåtet, har du kem av något slag är det förbjudet att låta det rinna ner i dagvattenbrunnen....men hur många svenskar begår inte miljöbrott varje dag?! :-/
 
De flesta kommuner föredrar att man tvättar i tvätthall där det finns oljeavskiljare.

Om man nu inte har tillgång till tvätthall så är det lämpligare att tvätta bilen på gräsmattan så att skiten fastnar i jorden och filtreras på vägen till grundvattnet.

Det är inte tillåtet att tvätta bil i garage med golvbrunn kopplat till avlopp, då måste man ha oljeavskiljare eller oljespärr.

Det figurerar tips här på forumet om att ansluta golvbrunn till dagvatten istället för spillvattnet. Det kanske är acceptabelt förr vissa kommuner.

Följdfrågan är ju givetvis..."vad spelar det för roll?" Jo, det har att göra med koncentrationen av skit våra vattendrag får till sig. Det blir betydande mängder om alla ska hålla på och släppa skiten i dagvattnet.
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
En sån där med slangvinda på väggen och aggregatet inne i garaget.
8) Låt tvätten stå kvar i garaget. Borra ett hål i väggen så du får ut slangen. Ev. kan du komplettera med en slangvinda på väggen om så önskas. Lätt som en plätt! :D
 
Var på Jula häromdagen och såg då en sådan slangvinda som efterfrågades. Kommer tyvärr inte ihåg priset men den finns i katalogen (någonstans runt högtryckstvättarna.)

//Markus
 
Precis en sån som Jula har är det jag menar. Nu ska jag bara lokalisera ett lämpligt aggregat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.