Elkludde skrev:
Det är mycket vanligt att pannor rostar sönder redan efter 8-12 år
Vad stödjer du ett sånt uttalande på??
 
Tja! Påstår att verkningsgraden är den första ribban att sätta när d gäller panna.
Sedan kan väl innehållet få se ut lite hur som helst, eller ja om den håller länge och med en rimlig underhållskostnad är ju också plus.

Enligt mig själv, så är det dumt att installera en panna med en verkningsgrad under ca 90%.
Fördelarna att den tar bättre vara på energin samt att alla; Du, grannar, miljön, som vistas i närheten tar del av mindre skadliga utsläpp överväger de eventuella nackdelar att pannan kan bli något dyrare.

För mig kommer man ganska långt i sållandet av pannor genom ovanstående resonemang, det vill säga, omoderna pannor går bort till fördel för bättre alternativ.

Valde en CTC V35 för fem år sen en panna jag är ganska nöjd med, finge jag ändra något så skulle jag ha en panna med större volym, alltså vedförråd.

Mvh Christer
 
Matss skrev:
Vad stödjer du ett sånt uttalande på??
Egen o många andras erfarenhet.eldar man 35 m2 ved om året i en plåtpanna så är den för
i dom flesta fall förbrukad under den tiden
 
User81 skrev:
Dvs mellan 7.5 till 9 timmar för att ladda 1500l?

Är du nöjd med det?
nöjd o nöjd, jag gillar att elda:blushing::D. ne självklart skulle jag vilja ha nå bättre, men när gamla pannan gick sönder så fanns inte ekonomin (eller kunskapen heller för den delen)
drömmen vore ju att kunna värma minst 1500l på ett ilägg.. nu eldar jag i o för sig halvpannor lite drygt..
 
Gjutjärnspanna eller ej, Viadrusen rymmer 80L ved, vilket är för lite för att vara ett intressant alternativ för de flesta med någorlunda ackvolym.
Personligen anser jag dessutom att Diomen, som du redan har är modernare och förmodligen har lika bra, eller bättre verkningsgrad med tanke på att den har underförbränning.
Vill man ändå ha en gjutjärnspanna finns det heller ingen anledning att köpa en ny, när det finns beggade nästan gratis.
 
Det är väl ingen nackdel med riktigt gjutjärn i vedpannorna men tyvärr finns det knappt någon vettig gjutjärnspanna på marknaden enligt min åsikt. Rost trivs med syre i vattnet så kan man undvika det så räcker en plåtpanna länge nog. Betydligt längre än 10-12 år.
 
Min erfarenhet är att de flesta pannor byts därför att man vill ha något modernare med bättre verkningsgrad och som rymmer mer ved. Det är väldigt få som rostat sönder eller har andra fel. Den gamla säljs vidare till nån hempulare som fortsätter att elda i den. De enda nyare pannor vi bytt är Viadrus förutom nån underdimensionerad plåtpanna.

Min Solo Plus sålde jag vidare (för 10.000:) i somras, den var efter 22 år som ny i plåten.
 
Matss skrev:
Min erfarenhet är att de flesta pannor byts därför att man vill ha något modernare med bättre verkningsgrad och som rymmer mer ved. Det är väldigt få som rostat sönder eller har andra fel. Den gamla säljs vidare till nån hempulare som fortsätter att elda i den. De enda nyare pannor vi bytt är Viadrus förutom nån underdimensionerad plåtpanna.

Min Solo Plus sålde jag vidare (för 10.000:) i somras, den var efter 22 år som ny i plåten.
Där gjorde du ett riktigt klipp,var den pannan eldad med 35 m2 ved i 22 år

Är det någon som hört talas om attiksyra i pannor
 
35m3 i en gjutjärnspanna motsvarar väl ung 25m3 i en Effektiv keramikpanna.. Bara en reflektion..
 
Naturligt finns det både myr o ättiksyra i ved och dessa frigörs mellan 300-600 grader och som helst inte bör kondensera på metallytor (inverkar även menligt på keraminsatser i moderna pannor) Detta gör det ju ändå viktigare att se till att ha en "riktig" panna som inte tillåter dessa temperaturer utan snabbt kommer upp i en stabil temperatur på 900-1000 grader. Gjutjärn är även det av metall och går sådeles heller inte fri från angrepp så att hålla kvar vid en dålig teknik får nog tillfalla nostalgikontot i såfall. Det finns tom folk som frivilligt och utan nostalgiskäl sätter in en gammal kokspis som man tänker bruka,i sitt nyrenoverade kök, vilket är ett solklart bevis på bristande kunskap.
 
hade en plåtpanna förut den sattes in 81 o sprang läck 07 kommer ej ihåg va de va för modell.
 
De flesta pannor i dessa trakter som det sätts in pelletsbrännare i är (oavsett om det är vettigt eller ej) ctc 265 från sent 60-tal då krav på plåttjocklek var mindre än idag. Det som i första hand havererar är den inbyggda beredaren (eller slingan) Fortfarande existerar även gamla norrahammar kökspannor (sektionspannor i gjutjärn) från tom slutet av 50-talet så nån större skillnad på livslängd är det inte. Mycket var bättre förr men definitivt inte eldningstekniken. Förr hade sotaren som uppgift att "elda ur skorstenen" hos folk mao det som idag kallas skorstensbrand och anses som en nära nog katastrof och föranleder brandkårsutryckning och som beror på att man eldar fel (eller gjorde)och detta mycket beroende på att eldningsutrustningen var som på den tiden,gammaldags. Hur kan vi fortfarande anamma en förlegad värmeteknik bara för att det kostar lite mer i initialskedet? Vänta istället med att köpa den där åkbara gräsklipparen till din 50 kvm stora gräsplätt eller strunta i att köpa aluminiumfäljarna till bilen.Det får du råd till sedan när vedpanna bara drar halva vedhögen och du kan sälja resten av veden till din granne för 550:-/kbm
 
Elkludde skrev:
Där gjorde du ett riktigt klipp,var den pannan eldad med 35 m2 ved i 22 år

Är det någon som hört talas om attiksyra i pannor
Nej, jag kör med vatten i mina pannor.
Slängde ut min plåtpanna från -74 efter 37års vedeldning, pga den var kass på i princip allt, men inkontinent det var den iaf inte.
 
obba skrev:
hade en plåtpanna förut den sattes in 81 o sprang läck 07 kommer ej ihåg va de va för modell.
o jag eldar ca 35-40 kbm om året
 
Jag bytte ut min svetsade plåtpanna från eryl av 1960 års modell mot en ny ctc i höstas, men inte läckte gamlingen inte, bara lite allmänt jobbig att springa och mata med ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.