Är innerligt less på allt jobb med att elda i kaminen och i dag när det var soligt väder börjar man längta lite tills solpanelerna börjar ge sig in i matchen och man bara kan luta sig tillbaka och ta det lungt ett tag(tills det är dax att börja fixa veden till nästa vinter). Ungefär när kan man räkna med att det sker i Stockholmstrakten? Har själv inget historiskt data eftersom vi driftsatte våra i juni.
 
Beroende på yta, effektivitet och förutsättningar så kan det säkert ge lite grann en solig dag redan nu. I mars är det full fräs.
 
ok, låter bra det...:) men riktigt än tror ja inte det de blir så mycket med tanke på att det är snö på dem :(

De ligger i sydväst, lutning 30-35 grader, 12 kvm... de är inte helt optimalt
 
S
du får ta bort snön då. hjälp den komma igång
 
När börjar solpaneler ge effekt? Idag, men inte så värst mycket. Imorgon skulle det förhoppningsvis bli mer. Skall försöka att inte elda förrän i morgon kväll så solen har så kalla tankar som möjligt att jobba emot.Morgonduschen får vänta.
 
Oj fan det var inte illa, vad har du för förutsättningar?I morgon är det bara att ta sig upp på taket å skotta :)
 
Vi hade -30 ute och jag fick +53 grader från solångarna igår. Rätt ok tycker jag :)
 
RobertDiablo skrev:
Vi hade -30 ute och jag fick +53 grader från solångarna igår. Rätt ok tycker jag :)
Verkligen ok :)
Sopade av våra i dag och fick upp tempen till 37 grader... Vid -1

Får nog vänta några veckor innan det blir någon energi från solpanelerna :(
 
RobertDiablo skrev:
Vi hade -30 ute och jag fick +53 grader från solångarna igår. Rätt ok tycker jag :)
Oj, hur mycket paneler har du då och hur stora tankar?
 
Jag var och kollade i historiken på pannan och i måndags fick vi ut brutala 0,6 kwh från panelerna... det börjar arta sig ;)
Det ska bli riktigt soligt och varmt ett par dagar nästa vecka enligt väderprognosen, ska bli kul att se om man kan kräma ut lite mer kw då.
 
Vi har duchat i solvärmt vatten ett par gånger redan i år. Känns mycket bra. Fast vi behöver inte elda, vi har bergvärme tillsammans med solpanelerna.
 
Jag tycker inte jag får ut ett skit av mina paneler såhär års. Har 60 rör i ca 45 grader vinkel rakt i söder. Iofs några träd som skuggar lite på morgonkvisten. Jag har iofs stora tankar, så det är svårt att se temperaturförändringar. Tyvärr funkar inte min energimätare ännu så jag kan inte se hur mycket jag får ut såhärårs. Förra året slapp jag elda helt från första veckan i april till första veckan i oktober.
 
Idag runt kl 10.00 fick vi 51 grader in i tanken.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Sedan 8 feb till idag 5 mars har det laddats ner 145 kWh. Dvs i snitt 5 kwh per dag senaste 4 veckorna. Många dgr 0 förstås men som mest 19 kwh på en dag - i helgen som gick. Har alltså 60 vacuumrör i 60 graders vinkel på sydösttak och 60 rör på sydvästvägg dvs 90 grader. Nackdelen med placering i två väderstreck är att en sida kyler ibland. Jag har en energimätare som visar både värme och kyla och min anläggning har sedan 15 april 2009 laddat ner 7055 kWh värme till tanken men tyvärr också kylt tanken 376 kWh.... Detta sker mest vintertid och jag har därför dragit ur kontakten till solfångarpumpen dec-januaris mitt. Varken solfångarleverantören Stig (sfinx) el VVS installatören kan förklara hur detta kan ske - ngn som kan förklara? Jag har alltså En pump till båda panelerna. VVS killen och Stig säger att två pumpar skulle kosta f mkt i förh t utfallet i energibesparing.
 
Ok tack för info.
Våra paneler har sedan 1 mars gett hela 15kwh(var av i dag var 6kwh). Med våra förutsättningar måste det , så här tidigt på våren, verkligen vara helt molnfritt och panelerna ger bara effekt under ett fönster av 1-2 timme. Men det fönstret ökar märkbart från dag till dag.
Förra året gav våra paneler 2466kwh, dock kopplades de inte in förren i början av juni så i år hoppas jag att vi åtminstånde kan klämma ur 3000kwh :)

Sjönära: Kan de vara så att du på nått sätt får självcirkulation i ditt system? Det problemet hade jag med vår vattenmantlade kamin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.