Hej,

Är det någon som har erfarenhet av elektrisk kakelkap från Biltema eller Jula.

Är det bättre att hyra?
 
De funkar men kanske inget man vill använda dagligen. Nu är det längesen jag hyrde men då jag gjorde det så kostade det skjortan med slitaget på diamantklingorna, de räknade liksom med en rätt stor kalkylator och millimetrar *suck*

/Kent
 
Jag har försökt plåga livet ur en billig rackare jag köpt på Jula eller BAuhaus. Har kapat hundratalet tegelpannor och ett antal plattor hårt klinker. Det fungerar alldeles utmärkt.

Anhåll etc är förstås rätt enkla i konstruktionen, men för hemmabruk fungerar det absolut.
 
ByggaNytt skrev:
Köpte ungefär denna på Jula för 2 år sedan och den funkar bra än, granitkeramik, kakel, klinker, granit har den med lätthet tuggat i sig!
Min modell som var något effektstarkare/dyrare verkar tyvärr inte finnas med längre dock utan denna är närmast:

[bild]
[länk]
Ja en sådan har jag också, den större modell som inte finns längre alltså. Jag tycker det är trevligare att flytta klingan än att flytta plattan när man sågar. Det enda felet med den sågen är att det inte går in 60cm plattor utan rätt omfattande modifikationer.
 
Jag körde med en liknande, Einhell eller Lutz och jag höll på att bli knäpp då de hade fäst stålrörsbenen i plastbaljan :( Kan ju säga att den sviktade en del då man flyttat runt den ett tag, sen var det även lite småstrul med vattenpumpen och slangen.

Håller med om att lösningen med att flytta klingan är mer än trevlig.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Jag körde med en liknande, Einhell eller Lutz och jag höll på att bli knäpp då de hade fäst stålrörsbenen i plastbaljan :( Kan ju säga att den sviktade en del då man flyttat runt den ett tag, sen var det även lite småstrul med vattenpumpen och slangen.

Håller med om att lösningen med att flytta klingan är mer än trevlig.

/Kent
Ben i baljan? Det låter mindre bra. På Julas maskiner var utgjorde benen en egen ram som man sedan la baljan i. Därefter ställer man hela kapen i baljan.
 
DEn från Biltema borde man väl kunna ta hur stora som helst utan anhåll?
 
gådeberg skrev:
Hur stora plattor klarar den från Jula?
[länk]


Hur är  en sånhär?
Jag har en liknande, köpt på K-rauta.
En av mina bättre investeringar.
Den har fixat både kakel och klinker, och dessutom två ränndalar med tegelpannor i somras.
Visst, det är en Kinamaskin. Som alla andra sådana, så får man sätta förväntningar därefter.
 
Jag köpte först en billig Kina kap Einhell på Bauhaus typ 400 kr , men jag vred sönder anhållets vred. Jag bytte den till en lite kraftigare Italiensk kap på samma ställe för ca 1000 kr och den är jag nöjd med. kommer inte ihåg namnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.