.., var en tillverkare som fanns för ca 10år sedan.

Är det någon som har någon information om företaget och/eller deras hus?

Jag har hittat ett hus där taket är självbärande och därmed alla väggar lättflyttade men hur är kvalitén på dessa hus?
 
Jag bor i ett Gullringshus, men det är runt 30 år gammalt. Ett enkelt, välplanerat hus, som faktiskt efter 30 år är så gott som felfritt. Men det säger nog inte så mycket för hur dom är i allmänhet, och hur dom nya modellerna är, för det beror nog mest på hur det var underhållet. Men min uppfattning som sagt är att dom byggde enkla, billiga, men lättunderhållna hus av helt ok standard.

mvh Johan
 
Har Gullringshus någon hemsida????
 
Det verkar inte så, men firman finns ändå. De har ett antal tomter till salu utanför Karlskrona, och Gullringshus AB i orten Gullringen är lagfarna ägare till tomterna.
 
Gullringshus lade ner sin tillverkning av småhus i Gullringen i Småland i början av 1990-talet då byggnationen i Sverige minskade katastrofalt.
De var dessförinnan en av Sveriges stösta tillverkare av monteringsfärdiga trähus och byggde bra och fina hus.
Idag finns enligt uppgift endast viss tomtveksamhet kvar.
 
Är det något man ska titta extra på vid köp av begagnat Gullringshus, byggt i början av 80-talet?? 1-plans.
 
Lyfter ett gammal ämne. Jag tittar på ett 80 tals hus med
 
enligt dom skade rapporter vi får in så är inte dessa hus behäftade med mer fel än något annat.
 
  • Gilla
Jazman
  • Laddar…
Puffar lite i tråden. Bor själv i ett gullringshus, typ Solringen A-2-266 byggt -68.
Håller med ovanstående talare, inga problem alls med huset. Men som sagt kanske säger mer om underhåll än om typen av hus. Köpte huset -07, av samma ägare som byggt det -68
Men verkar omöjligt att få tag på teknisk bygginfo. om just vårt hus, på byggnadskontoret här i S-vall visste dom inte mer än mig. I mitt fall en fråga om vilka väggar som är bärande och det hade dom citat "inte fyllt i på just ditt hus, det brukar ju alltid stå"
Får ta hit en konsult ist.
 
jag bor oxå i ett gullringshusfr 71. ca 15x7.5m enplan + källare. mina takstolar bär hela bredden utan bärande vägg i mitten.
 
Mina föräldrar bor i ett Gullringshus från -89 och det enda bekymmer de har haft (2 saker) är väl fuktproblem på vinden. Det visade sig bero på att tätningslisten som ska ligga under nockpannorna längst upp inte låg där. byggfusk såklart, något som nu åtgärdats. Det rann nämligen in vatten och det uppkom små mögelangrepp på masoniten under takpannorna. Ingen fara, men något att kanske kolla upp i så fall..

I övrigt är det väl lite knarr i golvet på nåt ställe, något som också var någon form av prblem på dessa hus. Vad det berodde på minns jag inte, men eftersom dessa hus är byggda med "torpargrund" är ju en besiktning av golvet underifrån en bra idé.

För övrigt ett mycket rejält och väldigt bra isolerat hus. Energisnålt och med samma uppvärmning/ventilations-system som de flesta hustillverkare använder sig av idag.
 
Gullringshus köptes upp av Skanska och det är dom som håller på med BoKlok-projekten nu.
 
Min KA jag har för mitt bygge, Hans Stivert, var med och drev Gullringshus. Jag skulle rekommendera er som undrar något att slå honom en signal, han är rätt pratglad ;)

Bör vara tämligen lätt att hitta hans kontaktuppgifter om man har minsta ambitionsnivå :cool:
 
Chansar att ställa en fråga i denna tråd eftersom det är många som svarat och äger Gullringshus. Bor själv sedan sju år i ett som byggdes 1988. Min fråga är om det finns någon som har en skiss med ventilationsflöden? Vi måste byta vår CTC LVA och IVL 590 då värmepumpen gått sönder. Installatören frågade efter en skiss med alla flöden, som ska följt med huset när det var nytt. Vi har många papper från förste ägaren men kan inte hitta något sådant. Tacksam ifall någon kan ladda upp en bild eller skicka en fil.
 
  • Gilla
LuxLuthor
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.