Det är otroligt svårt att få ut byggfelsförsäkringen!!
Vi,har nästan fått ut den men det var efter att vår jurist tog fram hårdhandskarna!
Skriver nästan eftersom arbetet har inte påbörjats och man vet ju aldrig vad som händer!
Vi fick betala en självrisk på 64 000 :( inte roligt när felen inte är pga oss.
 
O
Då måste det varit riktigt kostsamt fel, med tanke på självrisk på 64´ och advokatens kostnader....
 
Skadebesiktnigen ( precis som 2 särskilda besiktningar ) innehåller över 150 punkter, så vi
får betala max självrisk .... just nu håller dom på med olika provtryckningar av huset ...
så det listan med punkter blir bara längre och längre ... bara hoppas dom kan börja laga felen snart också *suck*
 
Odjuret skrev:
Då måste det varit riktigt kostsamt fel, med tanke på självrisk på 64´ och advokatens kostnader....
Jepp,allt som allt finns det 154 fel som man vet hittills + att huset inte alls är tätt...
Elen är inte gjort på rätt sätt och klassas som brottsligt,vvs är skrattretande och vi har megasprickor på väggar som inte är vanliga.

Vad vi nu vet är att väggar och delar av taket måste rivas och göras om,vvs måste göras om och säkert vatten måste garanteras...och utomhus: Carporten är byggd så fel att den håller på att tippa . Det är så många fel att det jag vet inte om jag ska skratt eller gråta. Vårt hus har kallats av de som ska åtgärda felen för ett sorgebarn:O
 
Redigerat:
Hur gör man för att slippa detta elände till försäkring när man bygger själv?
Beredd att ljuga och fiffla om det krävs :cool:
Betalar inte för något påtvingat som jag inte ens kan nyttja.
 
Suhagg,

Är du beredd att ljuga och fiffla så finns det betydligt bättre sätt att både spara pengar och tjäna pengar. Till och med riktigt mycket pengar. Och då kan du betala byggfelsförsäkringen flera gånger om och skratta åt det :). Frågan är dock om detta är rätt forum att diskutera hur man ska ljuga och fiffla...
 
Suhagg skrev:
Hur gör man för att slippa detta elände till försäkring när man bygger själv?
...
Trots första stycket behöver en byggfelsförsäkring inte finnas för åtgärder som enligt 9 kap. 4 § plan- och bygglagen inte kräver bygglov eller åtgärder som utförs av byggherren i egenskap av konsument av huset. Lag (2010:914).
 
jaso skrev:
Suhagg,

Är du beredd att ljuga och fiffla så finns det betydligt bättre sätt att både spara pengar och tjäna pengar. Till och med riktigt mycket pengar. Och då kan du betala byggfelsförsäkringen flera gånger om och skratta åt det :). Frågan är dock om detta är rätt forum att diskutera hur man ska ljuga och fiffla...
Bråkar bara med dem som bråkar med mig :cool:
Verkar som jag inte behöver slingra mig ur denna försäkring. (se nedan)

haavard skrev:
...
Ah trevligt! Tack. Läste en gammal artikel här på BH och där var det visst andra regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.