Hej.

Har ett trådbundet DSC Power 408-larm med 2 st rörelsedetektorer, vet ej fabrikat/modell.

Nu har familjen fått ett "husdjur" i form av en självgående dammsugare (bästa köpet på länge! :D) och den rackaren utlöser larmet. Har sett att det finns s.k. husdjursdetektorer som klarar av husdjur upp till ett visst antal kg.

Jag har inga kunskaper inom larmdjungeln, så mina frågor är följande:

- Kommer en husdjursdetektor att "godkänna" vårat elektroniska husdjur?
- Vilken detektor borde jag köpa (fabrikat, modell, pris)?
- Är det bara att ersätta mina gamla detektorer med de nya, dvs. koppla in den nya på samma trådar utan att behöva programmera eller mecka med övriga delar?

Har som sagt ingen erfarenhet av larm, men är hyfsat teknisk i övrigt, så det borde väl inte vara elt omöjligt att själv utföra denna operation med stöd av expertisen på detta forum.

Mvh
/Jocke
 
Redigerat:
Tror spontant att det är stor skillnad på en metallklump och en gosig katt/hund som springer omkring.
Alltså tror jag inte att det finns larmdeckare som klarar av dammsugare.

En enkel lösning är att rikta deckarna så att de inte "tar" nere på golvet, alternativt att skärma av dem med samma resultat i tanken.
 
En husdjursdetektor kan inte se skillnad på en katt/hund eller damsugare. Utan antingen detekterar den inte en rörande värmemassa under en viss storlek eller så tittar den en bit ovan golv. Så ja en husdjursdetektor löser dina problem. Dock med reservation till hur utblåset sitter på damsugaren och hurvida den blåser ut varm luft.

Eftersom du har ett larm som är trådbundet kan du sätta vilke detektor du vill utan att programmera om larmet.

Val av detekor kan jag prata varmt om Bosch Blueline som har snygga detektorer som är lätta att hantera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.