Hej!

Jag välkomnar mig själv med detta inlägg :)
Om köpet blir av kommer det nog bli en del projekttrådar här omkring!


Huset är byggt 1941 och är till synes i bra skick. Förutom källaren. Jag lägger ut lite bilder här som ni gärna får studera och komma med tankar och funderingar kring.

Säljarna säger att det kommer in vatten vid kraftigt regn. Det bildas en pöl på ca 1x1m, 1cm djup där vid den mögliga träpanelen.

Vad vi vill göra är att sänka källargolvet ca 25 cm och göra badrum/dusch/relax samt ett biorum där nere. Är det något ni tror är genomförbart eller är fukten något som inte går att lösa?

Vad bör vi tänka på innan vi ger oss in i detta köp?
Kommer fukten ställa till mer problem än dränering för våra planer?
Hur får man bort mögel?
Är det mögel i muren?
Vad gör vi om vi stöter på vatten efter källargolvet är urbilat?
Fler frågor vi bör ställa oss?



IMG_0543_resize.jpg
IMG_0546_resize.jpg

IMG_0548_resize.jpg

IMG_0550_resize.jpg
IMG_0551_resize.jpg
IMG_0552_resize.jpg
IMG_0553_resize.jpg
IMG_0554_resize.jpg
IMG_0557_resize.jpg


Tack på förhand för era åsikter!

mvh
 
Går aldrig att säga, men med nya rör för avrinning och en ny dränering på lämplig nivå klarar sig många.

Murar möglar ej, det krävs organiska material.

Möglet blir du av med genom att snabbt som attan riva ut allt trä ur källaren, och tvätta murar. Glöm ej vettiga skydd; det kan vara ganska stora mängder bakom all panel..
 
Ett rikigt rejält projekt att inreda den källaren, dessutom vet man aldrig vad man hittar i gamla hus.
 
En annan sak som slog mig; sänka golvet 25cm innebär att ni måste gräva ut i storleksordning ~55 om ni ska isolera och köra golvvärme (som man nog vill ha i badrum i källaren, annars blir det permafrost mellan tårna). Kan sätta en peng på att sulan inte går ner så långt, så då pratar vi också om att förstärka den.
 
Riktigt gedigen källare! Pölarna beror förmodligen på att dräneringen är igensatt och att asfaltsskiktet på utsidan är dåligt. Kanske också på att något stuprör/hängränna/brunn läcker pga stopp. Det betyder att man måste gräva upp på utsidan och åtgärda alla dessa brister, och det kommer man inte ifrån ifall man vill ha en vattenfri källare. Räkna in den kostnaden (50-70'?) i husköpet.
Att sänka källargolvet kan låta sig göras, men är ett riktigt hästjobb, har läst en del trådar här på forumet i ämnet. Högst troligt att man måste "förlänga" yttre grundmurarna, och andra bärande väggar, nedåt, sektion för sektion. Frågan är också vad som ligger under. det kan vara allt från högt grundvatten till solitt berg!
 
Det verkar som vi med högsta sannolikhet kommer buda på huset.

Om det blir köp så kommer vi inleda med en rejäl dränering.
Vad tror ni om att dränera i två lager, ett vid den tänkta golvhöjden och ett vid nuvarande golvhöjd. Finns det något att vinna på det?


Minst 200cm takhöjd när allt är klart med dränering, isolering och golvvärme borde inte vara något problem iaf va?

Tror det kommer bli ett slitsamt men roligt projekt detta. Bilder kommer jag inte snåla med :) (om det blir av dvs.,)

Fler reflektioner?

mvh
 
stoif skrev:
En annan sak som slog mig; sänka golvet 25cm innebär att ni måste gräva ut i storleksordning ~55 om ni ska isolera och köra golvvärme (som man nog vill ha i badrum i källaren, annars blir det permafrost mellan tårna). Kan sätta en peng på att sulan inte går ner så långt, så då pratar vi också om att förstärka den.
25 cm sänkning minus 55 cm ut grävt! ger 30cm under nytt golv där du ska ha makadam,issolering och värme slingor sen är det väll cirka 10 cm betong blir inte mycket isolering det.
 
scania r500 skrev:
25 cm sänkning minus 55 cm ut grävt! ger 30cm under nytt golv där du ska ha makadam,issolering och värme slingor sen är det väll cirka 10 cm betong blir inte mycket isolering det.
Utjämning med t.ex. Lecakulor, 100 mm isodrän, 100 mm cellplast + 100 mm betong med värmeslingor i -> ~ 300 mm. Finessen är att isodrän är både isolerande och Kapillärbrytande.

200 mm isolering tycker jag är tillräckligt, särskilt i en källare där underliggande jord håller högre temp än vid fallet med platta på mark.

Kom ihåg; ni kommer troligtvis bli tvungna att förstärka sulan, då ni kommer gräva ganska djupt. Gräv ALDRIG under underkant på sulan, annat än korta partier just för att förstärka. Ni vill inte ha källarväggen inne i källaren.
 
Redigerat:
Dränera i två lager ger nog inte så mycket. Däremot tycker jag du ska leda bort regnvattnet från stuprören i ett separat system via markavloppsrör, så slipper du skjuta ner en massa skit i dräneringsrören.
Hittade denna bild över hur jag menar. http://www.altunabygg.se/wp-content/uploads/2010/07/DSC00139.jpg

Under duken och singlet ligger dräneringsröret och röret överst som är orange är för takavvattningen.

Bra läsning http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5208
 
Bra ideér här!
Tack för det som kommit in och tack för det som kommer :)

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.