Såg i Gör Det Själv för några nummer sedan hur man skulle slipa stämjärn och dyligt med slipmall och olika brynen. Då jag snart är klar med min snickarbod så har jag tänkt köpa in sådan utrustning, men frågan är om det är värt att satsa på en Tormek T3 direkt då jag ändå måste köpa nytt?
 
Jag bygger flugfiskespön i bambu och slipar mina hyvelstål och skölpar för hand. Jag använder Veritas MKII Honing guide och vattenstenar.

Visst blir det en hel del slipande men inte så det blir tråkigt. Hade jag använt massor av olika verktyg och verktyg som eggen tog mer stryk på skulle jag nog köra Tormek, nu handlar det oftast om att få upp den där sista skärpan igen och det går fort. Hack och skador i stålet tar visserligen sin tid för hand, även med en riktigt grov sten - men är inga problem. För mig är det en del av hantverket att slipa för hand, och jag slipper ha ännu en maskin ståendes!

Om det är värt det att köpa en Tormek kan du nog bara svara på själv....
 
S
då du behöver mekanisk "slip" är när du totalt förstört eggen.
annars kör du för hand.
 
Det finns ganska mycket matnyttigt skrivet i forumet, bland annat i denna tråd. Jag har lite på min blogg också.
/B, som sålt sin Tormek då den mest stod i vägen
 
Tormeken är guld värd för mig eftersom jag är lat.
Hade en billig kopia tidigare och sen när jag hittade en Tormek till fyndpris kunde jag inte stå emot, ett köp som jag inte ångrar.
Sen om de är värda de pengarna som de säljs för idag får du bedöma själv, att det blir en perfekt egg är dock säkert.

/Kent
 
Jag kör också med Veritas MKII Honing guide och vattenstenar. Jag ser ingen vits att använda Tormek för stämjärn och hyvelstål. Jag har en Kirunaslip (någorlunda jämförbar med Tormek) men den har jag bara användning för för bryning av mina Hultafors bräckjärn, yxor och ev. stor omslipning av eggen på ngt stämjärn, typ loppisfynd som har använts som skruvmejsel tidigare...
 
Vet du vilket nummer av "Gör det själv" det var. Tänkte sparka igång en Kirunaslip och skärpa upp köksknivar, moraknivar och stämjärn. Ett hästjobb för det rör sig säkert om 30 talet moraknivar bara, men det är bra träning. Skulle dock behöva läsa in mig lite först.

EDIT: Problemet löst, jag fick tag i PDF'er.
 
Redigerat:
Äger själv en tormek men den användes väldigt sällan endast vid framställandet av ny vinkeln på det man skall slipa och det blir inte så ofta. Annars så är det olika japanska vattenbrynen och ibland ett brynstöd av billigare sort typ clas olsson som är lite modifierad för att fungera tillfredsställande.
Man kan lika gärna ta fram den nya vinkeln på en vanlig bänkslip.
Måste få säga att tormeken i säg med alla dessa tillbehör är en utan jämförelsevis fantastisk maskin men jag tycker inte den är prisvärd, långt ifrån. Och vill man ha sina prylar väldigt vassa så måste man i alla fall använda sig av brynen efter man använt tormeken.

Pär
 
Håller inte med i mycket av detta, jag tycker definitivt min Tormek (T7) var en bra investering, speciellt eftersom jag tycker det är oerhört krångligt med vinklar och dylikt. Bryna gör man också på Tormeken.
Men däremot kan jag tänka mig ha en vattenbryne för att snabbt få upp skärpan igen utan all riggning som en Tormek innebör. Har man många och slitna verktyg är Tormek en stor tidsbesparing.

Dessutom är det kul med maskiner och verktyg...
 
Jag är egentligen helt nöjd med de eggar jag får till på min Tormek. OK, jag har kanske inte samma samuraj-krav som endel av er andra men för min del duger resultatet gott. Det största problemet som jag ser som har fått mig att börja titta på plana stenar är att plana baksidan på t.ex. stämjärnen. Jag tyckte även detta gick bra på utsidan av Tormek stenen när stenen var ny men ganska snart börjar den bli lite ojämn. Det finns ju ingen stensvarv avsedd för att ta den plana sidan vad jag vet.

Nu har jag några diamantstenar på ingående, får se vilket reultat jag får med dem eller om jag ångrar att jag inte tog Shaptons glasstenar istället. Tanken var att slippa plana stenarna också. Det är en uppsättnign av dessa som jag väntar på: http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/705389/Dia-Sharp-Bench-Stone-extra-extra-fine.htm
 
Jag är helt nöjd med min Tormek. Snabbt, enkelt och vasst, riktigt vasst varje gång. Det blir varken snabbt eller vasst med brynen för mig...
 
Annars kan man göra som Tage Frid gjorde först slipar han vinkeln på stämjärnet på sin liggande kantputs som har ett 220 papper så att det blir skägg sedan går han till sin polerskiva av tyg använder någon form av metallglans/puts på den. Sedan polerar han enbart på fasen tills skägget har försvunnit och ytan är verkligen spegelblank enligt honom så kan man raka sig med stämjärnet.
En oerhört snabbt och billigt sätt förutom att stämjärnen kanske tar slut fort?
Vad jag menar är att det finns massor av sätt att fixa en vass egg på utan en massa dyra special lösningar

Pär
 
Varför tar stämjärnet slut fort med den metoden?
Jag gör metallurgiska prover på mitt jobb ibland och har tillgång till våtslippapper från 240 korn upp till 4000 korn och tänkte mig lägga sådant papper på en tjock glasskiva och handbryna (vått) trixiga verktyg som t ex hyvelstål med ett vanligt brynstöd.
Eller vad har diamantbrynen för fördel och är t ex Clas Ohlsons diamantbrynen ok eller bara skräp?
 
För att man slipar bort mer än nödvändigt vid varje slipning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.