Hej!

Funderar på att köpa en mindre hyresfastighet med källare och två våningar. I huset finns 2 lgh, en på respektive våning.

På våning 2 finns uppgång till vind med rejäl ståhöjd och gjuten trappa. Här har jag planer på att bygga en liten lgh,kanske effektiv boyta om cirka 50 kvm.

Min fråga är: Krävs hiss i denna lilla fastighet? Hiss är en dyrbar operation och det finns ingen plats.
 
Kanske göra etagelägenhet? Då klarar du dig från hisskrav. Har för mig att det finns lite specialregler kring våning nr 3, du kan klara dig om du gör vind/kungsvåning etc. Ring kommunen och kolla, har iallafall tidigare vart olika regler i olika kommuner.
 
Etagelgh är inte aktuellt, lgh "under/bredvid" är redan stor, samt att vid etage så blir inte hyrsnivån den högsta möjliga.

Ska försöka mejla kommunen imorgon, men viss vore det dumt att ifall de skulle kräva hiss? Jag menar att man genom att bygga på vindar skulle kunna lyfta fram många kompakta exempelvis lägenheter för yngre!
 
Vinden blir alltså våning 3? Då krävs hiss.
(Men det sitter kanske nån handläggare som bara väntar på pensionen och inte bryr sig om att följa reglerna...)
 
haavard skrev:
Vinden blir alltså våning 3? Då krävs hiss.
Ja, så är det.
 
O
Tror inte att det går att få dispens längre... nu har det blivit väldigt noga med handikappanpassningar.
 
O
haavard skrev:
(Men det sitter kanske nån handläggare som bara väntar på pensionen och inte bryr sig om att följa reglerna...)
Tja, eller så blir det tvärtom... en som är gruvligt trött på sitt jobb, och bara jagar fel, för det är det ända nöjet h*n har :)
 
Läste något rättsfall för några år sedan där man kom fram till att om det bara var en lägenhet på vinden så behövdes ingen hiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.