R
Ja, nu är jag tillbaka igen och ställer konstiga frågor.

Jag har ju sedan i sommras försökt mig på att köpa ett hus, men eftersom alla objekt på något vis inte passat riktigt så har jag fått för mig att eventuellt bygga ett hus själv. Eller ja, själv och själv, jag är ju inte så händig.

Jag har nu hittat en fantastisk tomt som jag funderar på att bebygga. Jag tror priset för tomten hamnar mellan 1 och 1,2 miljoner (har legat ute ett tag, så jag tänkte naturligtvis pruta). Det är normalt för området och eftersom det i priset ingår havsutsikt så klagar jag inte.

Men så var det ju det med hus som skall byggas på tomten. Jag vill ha ett hus som inte ser ut som vilken 70-talsvilla som helst, men ingen hemsk funkis. Snarare mer idyll, tänk tidigt 1900-tal (passar bäst i området).

Grejen är den att (och här kommer äntligen min första fråga) jag har lite svårt att bestämma mig för hur jag skall göra. Jag är nämligen ensamstående och har inga barn, utan kommer bo där ensam. Jag planerar att bo där i minst 10 år, antagligen 20-30. Jag behöver följande ytor: Sovrum, kök, vardagsrum, arbetsrum (stort eftersom jag jobbar hemmifrån) och eventuellt ett extra sovrum. Jag vill ha köket skilt från vardagsrummet (gillar inte öppen planlösning) och helst plats för matgrupp och soffgrupp i vardagsrummet.

MEN, om jag skulle få för mig att sälja någon gång så är väl det knappast en fördel? Nästan alla vill väl ha plats för 2-3 barn och så vidare? Hur gör jag där, jag vill ju att huset är säljbart i framtiden. Tips och råd? Någon passande husmodell?

Sedan var det finansiella biten. Tomten går som sagt var på drygt 1,2. Sedan så skall där smällas upp ett hus. Problemet är att jag helst vill att det stannar runt 3 miljoner. Sedan börjar det kännas dyrt. Okej, 100 000 över är inget problem, men vips så har det sprungit iväg uppåt 3,5 eller 4 miljoner. Och då blir det blodpudding framledes... Är det alldeles för lite pengar jag räknar med? Bör jag räkna med en slutkostnad runt 4-4,5 istället? Jag kräver inte jättelyx, men normal standard, som kakel i badrum och lite annat. Kök kan jag fixa själv inkl. vitvaror för en 140-150 000 kronor (stort vinkelkök i kalkylen). Jag tycker det är billigt och borde väl klå leverantörerna som husstillverkarna håller sig med?

Sedan undrar jag ju ocksp hur man kan spara pengar. Jag kan till exempel montera innerdörrar själv (förutsatt att karm och gångjärn är på plats). Det kan jag och en släkting fixa på någon timme, det har vi gjort i hans hus för något år sedan. Jag kan montera skåpsluckor på köksstommar och andra sådana smågrejer. Är det värt något i avdrag eller? Sätta upp lister vid tak och golv är inte heller överdrivet svårt. Lägga golv har jag däremot allergi emot. Hur kan jag spara pengar på att göra saker själv?

Och så var det ju en annan sak. Hur lång tid kand det tänkas ta? Jag blir nämligen av med min lägenhet i Augusti 2012 (har redan förlängt 1 år mer än vad jag kunde) och kanske kan ha klart tomtköp och inlämnat bygglov Mars/April 2012. Kan man få det någotsånär beboligt på bara 5-6 månader?

Sista frågan: Lånebiten. Jag har ju förstått det där med byggkredit och grejer. Men när huset är klart och man skall ha vanligt lån? Kan man då värdera huset och låna på värdet av huset eller måste man som när man köper ett begagnat hus räkna på den faktiska kostnaden? För om jag kan bygga det där huset för totalt 3 miljoner så kanske det är värt 3,7 färdigbyggt enligt värdering? Får jag då låna på 3 eller 3,7? Det är bara ett exempel, naturligtvis, jag vet inte om det är så.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Richard Andreasson skrev:
MEN, om jag skulle få för mig att sälja någon gång så är väl det knappast en fördel? Nästan alla vill väl ha plats för 2-3 barn och så vidare? Hur gör jag där, jag vill ju att huset är säljbart i framtiden. Tips och råd? Någon passande husmodell?
Bara ett lite svar på många frågor - gör ditt stora arbetsrum så att det enkelt i framtiden går att smälla upp en vägg o vips finns det två sovrum till.
 
R
robbanonline skrev:
Bara ett lite svar på många frågor - gör ditt stora arbetsrum så att det enkelt i framtiden går att smälla upp en vägg o vips finns det två sovrum till.
Det var ingen dum idé!

Tack!

Fler tips och svar på mina andra frågor uppskattas!
 
Tidsaspekten känns orimlig.

Ang. Belåning. I normalfallet så får du låna i förhållande till det värderade värdet på huset,det har inget med produktionskostnaden att göra. Kan slå åt båda hållen.

I dagens läge är det väldigt tveksamt om man skall kunna räkna in någon nämnvärd värdestegring på ett nybygge.

Många som nu har lyckats få hus uppvärderade efter avslutat bygge, har en värdeökning som helt enkelt beror på en allmän prisuppgång under de 12 -kans 18 månader som går efter beställning fram till färdigt hus. Det fungerar så länge marknaden stiger.

I nuläget verkar priserna i bästa fall stå stilla, skulle det vända så kan nybyggare börja räkna med att behöva klara att husen kanske snarare värderas 15 - 20% under prod. Kostnad även i attraktiva områden.
 
R
hempularen skrev:
Tidsaspekten känns orimlig.

Ang. Belåning. I normalfallet så får du låna i förhållande till det värderade värdet på huset,det har inget med produktionskostnaden att göra. Kan slå åt båda hållen.

I dagens läge är det väldigt tveksamt om man skall kunna räkna in någon nämnvärd värdestegring på ett nybygge.

Många som nu har lyckats få hus uppvärderade efter avslutat bygge, har en värdeökning som helt enkelt beror på en allmän prisuppgång under de 12 -kans 18 månader som går efter beställning fram till färdigt hus. Det fungerar så länge marknaden stiger.

I nuläget verkar priserna i bästa fall stå stilla, skulle det vända så kan nybyggare börja räkna med att behöva klara att husen kanske snarare värderas 15 - 20% under prod. Kostnad även i attraktiva områden.
Tja, du kanske kunde säga varför den känns orimlig samt hur pass mycket jag bör ta till? För om det drar iväg bortåt 12-15 månader så är det nog inte aktuellt, jag kan lösa tillfälligt boende någon månad eller två, men inte en hel vinter. Jag kanske kan förhala lägenhetsöverlämnandet till September också, kanske. Och får jag då iväg bygglovshandlingarna redan i Februari så?

Okej, det var svaret jag ville ha, tack! Jag vet ungefär vad färdiga hus i det området brukar gå för och jag är säker på att det överstiger produktionskostnaden lite.

Anledningen till att jag frågar har ju med våra kära 85 % i tak att göra. Om värdet är större än produktionskostnaden så kan jag ju få min kontantinsats att räcka längre, så att säga.
 
R
Inga fler som kan upplysa mig?
 
Att hänga på innerdörrar och köksluckor själv är nog inget du sparar mer än ett par hundra på skulle jag gissa på...
 
Eksjöhus har fina landskapshus, Tallbacken t.ex. Men det är ju förstås prefab.
 
Om man ska bygga åt sig själv eller åt någon framtida köpare är alltid en intressant fråga. Men med de ekonomiska rama du skissar på så handlar det om ett hus på runt 100m², så de rum du vill ha är rätt precis vad du få plats med.

Det var ett attans maffigt kök du funderat på. Om du vill spara pengar på någonting så kan du sänka anspråken på köket. Om vi säger 50000 så är det ett mer normalt. Eftersom du är ungkarl så förmodar jag att du inte direkt behöver ett restaurangkök.

Om din händighet ligger någonstans mellan att hänga i innerdörrar och lägga golv ska du inte fundera på att spara pengar genom att göra saker själv. Att bygga ett sådant hus som du funderar på tar kanske 1500 timmar i arbetstid. Att hänga i innerdörrarna tar kanske en halvtimme, så du skulle kanske spara ett par hundra. I teorin. I praktiken hade det blivit dyrare. När man monterar karmen vill man (vill jag, i alla fall) montera i dörrbladet för att kontrollera att det stämmer. Om då snickarna skulle invänta dig..., ja du förstår. Om de struntade i att kontrollera skulle de ha en massa lösa dörrblad att flytta på i stället.

Det du kan göra är att hjälpa till med att städa, köra skräp och agera hantlangare. Det är dock inte alla som fixar detta rent psykiskt; känslan att gå som dräng i sitt eget hus och vara underställd de som egentligen är underställda dig. (Jag skulle inte klarat det.) Det kan också bli problem med befälsordningen. På förmiddagen säger snickarna åt dig att åka och köpa kaffebröd, på eftermiddagen ska du säga "den väggen är inte i lod, den får ni göra om".
 
R
andersmc skrev:
Om man ska bygga åt sig själv eller åt någon framtida köpare är alltid en intressant fråga. Men med de ekonomiska rama du skissar på så handlar det om ett hus på runt 100m², så de rum du vill ha är rätt precis vad du få plats med.

Det var ett attans maffigt kök du funderat på. Om du vill spara pengar på någonting så kan du sänka anspråken på köket. Om vi säger 50000 så är det ett mer normalt. Eftersom du är ungkarl så förmodar jag att du inte direkt behöver ett restaurangkök.

Om din händighet ligger någonstans mellan att hänga i innerdörrar och lägga golv ska du inte fundera på att spara pengar genom att göra saker själv. Att bygga ett sådant hus som du funderar på tar kanske 1500 timmar i arbetstid. Att hänga i innerdörrarna tar kanske en halvtimme, så du skulle kanske spara ett par hundra. I teorin. I praktiken hade det blivit dyrare. När man monterar karmen vill man (vill jag, i alla fall) montera i dörrbladet för att kontrollera att det stämmer. Om då snickarna skulle invänta dig..., ja du förstår. Om de struntade i att kontrollera skulle de ha en massa lösa dörrblad att flytta på i stället.

Det du kan göra är att hjälpa till med att städa, köra skräp och agera hantlangare. Det är dock inte alla som fixar detta rent psykiskt; känslan att gå som dräng i sitt eget hus och vara underställd de som egentligen är underställda dig. (Jag skulle inte klarat det.) Det kan också bli problem med befälsordningen. På förmiddagen säger snickarna åt dig att åka och köpa kaffebröd, på eftermiddagen ska du säga "den väggen är inte i lod, den får ni göra om".
Ja, fast om jag bygger enbart åt mig själv så blir det helt osäljbart i framtiden. Därmed kommer också värderingen efter färdigställandet antagligen understiga produktionskostnaden... Och ja, du är med på vad jag menar.

50 000?! Ett vanligt standardkök från Ballingslöv ex. vitvaror går ju på minst 85 000?! Enligt offerter jag fått. Observera att det är 150 000 inklusive vitvaror som är precis som jag vill ha det, stort och med bra arbetsytor. Låt inte uttrycket "ungkarl" lura dig, jag är mycket matlagningsintresserad och efter att i 3 år ha bott i en lägenhet med minimalt kök (yteffektivt ungkarlskök) håller jag på att få spader. Att jag för 150 000 dessutom får luckor och stommar i massivt trä (ingen fanerad spånskiva från IKEA) gör att det känns ganska okej ändå. Det köket håller ju 20-30 år utan problem. Luckorna kan man alltid byta om man tröttnar och då är bra stommar viktigt.

Okej, jag struntar i "gör-det-själv". Men kan man spara pengar på att låta bli att inreda ett sovrum eller två? Om man hittar ett vackert hus och det finns fler rum än jag behöver, menar jag. Då slipper jag ju kostnad för golv och grejer där och kan inreda det i framtiden istället?

Missförstå mig rätt, jag är inte snål, men jag vill inte ha en slutkostnad på 5-6 miljoner på ett hus som i färdigt skick är värt 3,5-4. Då känns den där extra miljonen väldigt onödig. Observera också att garage inte ingår i ovanstående budget, ej heller tomtplanering eller annat (för det känner jag en kille som kan hjälpa mig med billigt).

Jag känner en kille som är elektriker. Blir hustillverkaren sur om min kompis drar elen? För där kan man väl antagligen spara ganska mycket pengar?

Tack för bra svar!!
 
Det finns ju olika sätt att bygga hus på. Totalentreprenad kostar mest men är också enklast. Byggsats med "rekommenderade" entreprenörer gör att du kan välja vad du vill köpa in för entreprenader och vad du vill göra själv (t.ex. köpa el från din bekanta) eller om du vill hitta egna entreprenörer. Men det kräver mycket mer av dig. Räkna med 2-2,5 för huset + några hundratusen för alla avgifter man måste betala (va, bygglov, kontrollansvarig, nybyggnadskarta, lagfart, pantbrev mm). Du borde väl klara dig på 2 om du inte bygger stort men markarbetena kan dra iväg rejält. Både genom sprängning att man måste forsla bort grus och genom att man måste gräva djupt och frakta dit en massa grus.

Du kan ju kolla på t.ex. Villa varm där du kan rita huset precis som du vill eller fiskarhedenvillan där man i princip får givna yttermått men kan ändra insidan precis som man vill. Billiga hus med hyfsad standard och totalentreprenad är annars björklidenhus men de är kanske inte så "fina" som du vill ha det.

Ett alternativ för dig är ju också att ha en oinredd övervåning i ett 1,5-planshus. Då kan du ha nedervåningen inredd precis enligt dina behov och ha övervåningen oinredd för "andras" behov. Eller inreda övervåningen bara till ett enda stort rum som du kan använda som arbetsrum eller extra sovrum så att du bara behöver 2 sovrum på nedre plan.
 
Richard Andreasson skrev:
Ja, fast om jag bygger enbart åt mig själv så blir det helt osäljbart i framtiden. Därmed kommer också värderingen efter färdigställandet antagligen understiga produktionskostnaden... Och ja, du är med på vad jag menar.
Blir ditt hus verkligen så märkligt att ingen annan vill ha det? Nu vet jag inte alls vad du tänkt dig, men så förtvivlat många sätt finns det väl inte att få till ett hus enligt din beskrivning.

Om du lägger upp skisser på hur du tänkt dig så blir det lättare att råda dig.

Richard Andreasson skrev:
50 000?! Ett vanligt standardkök från Ballingslöv ex. vitvaror går ju på minst 85 000?! Enligt offerter jag fått. Observera att det är 150 000 inklusive vitvaror som är precis som jag vill ha det, stort och med bra arbetsytor. Låt inte uttrycket "ungkarl" lura dig, jag är mycket matlagningsintresserad och efter att i 3 år ha bott i en lägenhet med minimalt kök (yteffektivt ungkarlskök) håller jag på att få spader. Att jag för 150 000 dessutom får luckor och stommar i massivt trä (ingen fanerad spånskiva från IKEA) gör att det känns ganska okej ändå. Det köket håller ju 20-30 år utan problem. Luckorna kan man alltid byta om man tröttnar och då är bra stommar viktigt.
"Standardkök" och "Ballingslöv" använder man inte ofta i samma mening. Jag tycker det låter som om du planerar ett riktigt lyxkök. Det blir lite tveeggat om du ska spara pengar på småsaker samtidigt som du drar på 100000 extra för att få ett statuskök.

Folierad spånskiva är ett alldeles utmärkt material att bygga stommar av. Stommar av massivt trä är dyrare, men tillför ingenting. Det kan till och med vara sämre.

(Mitt kök är 49 år och är i helt acceptabelt skick. Det är inte ens gjort av spånskivor, det är mest masonite.)

Jättemånga människor är mycket nöjda med sina IKEA-kök. Men vi ska inte diskutera kökstillverkare nu, för då blir detta ännu en "IKEA vs alla andra märken"-tråd.

Richard Andreasson skrev:
Jag känner en kille som är elektriker. Blir hustillverkaren sur om min kompis drar elen? För där kan man väl antagligen spara ganska mycket pengar?
Det kan bli lite krångligt. Läs också de trådar där folk har låtit kompisar jobba åt sig, och de har blivit bittra ovänner på kuppen.
 
R
byggankan skrev:
Det finns ju olika sätt att bygga hus på. Totalentreprenad kostar mest men är också enklast. Byggsats med "rekommenderade" entreprenörer gör att du kan välja vad du vill köpa in för entreprenader och vad du vill göra själv (t.ex. köpa el från din bekanta) eller om du vill hitta egna entreprenörer. Men det kräver mycket mer av dig. Räkna med 2-2,5 för huset + några hundratusen för alla avgifter man måste betala (va, bygglov, kontrollansvarig, nybyggnadskarta, lagfart, pantbrev mm). Du borde väl klara dig på 2 om du inte bygger stort men markarbetena kan dra iväg rejält. Både genom sprängning att man måste forsla bort grus och genom att man måste gräva djupt och frakta dit en massa grus.

Du kan ju kolla på t.ex. Villa varm där du kan rita huset precis som du vill eller fiskarhedenvillan där man i princip får givna yttermått men kan ändra insidan precis som man vill. Billiga hus med hyfsad standard och totalentreprenad är annars björklidenhus men de är kanske inte så "fina" som du vill ha det.

Ett alternativ för dig är ju också att ha en oinredd övervåning i ett 1,5-planshus. Då kan du ha nedervåningen inredd precis enligt dina behov och ha övervåningen oinredd för "andras" behov. Eller inreda övervåningen bara till ett enda stort rum som du kan använda som arbetsrum eller extra sovrum så att du bara behöver 2 sovrum på nedre plan.
Ja, fast just tomten jag kikar på har redan betalt VA till kommun. Markarbeten ja... Bäst är såklart att hitta en helt plan tomt som är "grävvänlig"? 2,5 är helt ok!

Tack för bra tips! "Fina" är egentligen ett dumt uttryck, det är mer att jag inte så så förtjust i varken funkis eller 70-talsvillor. Jag vill gärna ha något som är lite klassiskt, men samtidigt lite stil. Fast jag skall koolla upp Björkliden också, kanske är det perfekt. Man vet aldrig.

Bra idé med oinredd övervåning! Fast kanske skulle man kunna använda den som förråd om man isolerar lite?
 
R
andersmc skrev:
Blir ditt hus verkligen så märkligt att ingen annan vill ha det? Nu vet jag inte alls vad du tänkt dig, men så förtvivlat många sätt finns det väl inte att få till ett hus enligt din beskrivning.

Om du lägger upp skisser på hur du tänkt dig så blir det lättare att råda dig.


"Standardkök" och "Ballingslöv" använder man inte ofta i samma mening. Jag tycker det låter som om du planerar ett riktigt lyxkök. Det blir lite tveeggat om du ska spara pengar på småsaker samtidigt som du drar på 100000 extra för att få ett statuskök.

Folierad spånskiva är ett alldeles utmärkt material att bygga stommar av. Stommar av massivt trä är dyrare, men tillför ingenting. Det kan till och med vara sämre.

(Mitt kök är 49 år och är i helt acceptabelt skick. Det är inte ens gjort av spånskivor, det är mest masonite.)

Jättemånga människor är mycket nöjda med sina IKEA-kök. Men vi ska inte diskutera kökstillverkare nu, för då blir detta ännu en "IKEA vs alla andra märken"-tråd.


Det kan bli lite krångligt. Läs också de trådar där folk har låtit kompisar jobba åt sig, och de har blivit bittra ovänner på kuppen.
Om jag bygger som jag tänkt mig så finns det bara 2 sovrum (mitt sovrum och mitt arbetsrum) och ganska "låsta" ytor i form av sällskapsytor. Därmed blir det svårt för barnfamiljer att flytta dit och då blir det mer trögsålt. För då får man inrikta sig på barnlösa par, pensionärer och personer som är lika märkliga som jag själv (trivs ensamma).

Ja, nu är inte 150 000 skrivet i sten heller. Eftersom jag inte hade någon skiss med mig när jag fick offerten så beräknades det på ett vinkelkök som var betydligt större än vad jag tänkt mig, så vi kanske talar 75 % av det beloppet. När jag sedan gjorde en koll hos IKEA med en skiss jag fått av det andra köksföretaget fick jag fram ett pris på 120 000 exkl. vitvaror. Så stort var exempelköket. Så runt 100 000 inkl. vitvaror går det nog på. I priset räknade säljaren också med bänkskiva av granit, men jag tänkte ta laminat istället. Det spar jag på. En orsak till att jag väljer den leverantören är också att deras kök finns i samma träslag som mitt matsalsbord, vilket inte finns hos varken IKEA eller Ballingslöv. Ballingslöv samt HTH är dessutom standard hos i princip alla hustillverkare jag tittat på, därav termen standardkök.

Den där elektrikern är pålitlig och egentligen kompis med min bror. Jag förlorar så att säga inte så mycket på om han blir sur på mig.

En annan sak (allanrop) jag undrat över är detta med hur folk sätter tomtpriserna. Jag har kikat ett tag och det naturliga för mig är att en tomt i ett område som har ungefär samma standard som en annan i samma område skall kosta ungefär lika mycket per kvadrat. Men en tomt jag nästan fastnade för förut föll på det att den var bara en bit över 500 kvadrat stor, men kostade 2,1 miljon. Jämfört med en annan tomt i närheten som såldes för 2 miljoner. Skillnaden är att tomten för 2 miljoner var 981 kvadrat. Det gör ungefär 2040 kr/kvadrat. Det skulle innebära att den där mindre tomten skulle varit värd drygt 1,2. Hur sätter man egentligen tomtpriser? Tilläggas bör att den där lilla tomten varit till salu sedan 2009.
 
Snailman
robbanonline skrev:
Bara ett lite svar på många frågor - gör ditt stora arbetsrum så att det enkelt i framtiden går att smälla upp en vägg o vips finns det två sovrum till.
jag gjorde inte så med mitt arbetsrum men däremot med biorummet, jag tänkte lägga in reglar för en dörr och sedan ha kortare reglar inne i 'dörren' och sen gipsa igen, och förståss fota och mäta in var dörren ( reglarna) ska vara så är det ju enklare att sätta in en dörr senare om någon vill det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.