Har ett gammalt höloft på ca 130 kvm från år 1920. Under höloftet finns isolerat förråd och garage. Takstolar är rejält tilltagna och byggda på cc 120. Taket består endast av ett plåttak.

Jag vill använda "höloftet" till kontor, festrum eller kanske till och med en enkel lägenhet.

Har två alternativa idéer kring själva konstruktionen.

1. Min tanke är att bygga en "bur" av isolerade innerväggar mitt inuti loftet på ca 100 kvm golvyta för att undvika massa snedväggar och för att behålla nån slags "kallvind" runt hela det nya rummet förutom mot gaveln där jag ska montera fönster. Har aldrig hört om nån som byggt på detta sätt kanske finns en anledning till det, men jag vill gärna höra era åsikter..?

2. Om man istället bygger på befintliga takstolar och innerväggar hur skapar man då luftspalt? Vad använder man för material inifrån rummet och ut mot yttertaket? Först gips, sen isolering, sen plast?

Alla kommentarer mottags tacksamt!
 
rummet som fanns på övervåningen i vårt hus va byggt precis på det viset som beskrivs i alt. 1 verkade funka där
 
Ok nån som ser nåt problem med att bygga enligt alt. 1?
 
alt 1 - så är ju nästan alla övervåningar inredda i gamla hus (vårt t.ex.) med kattvindar längs sidorna och en liten vind över, så det borde inte vara ngt problem?

Plast eller skivor eller liknande är nog smart att ha ytterst dels som vindskydd och dels för att skydda isoleringen från nedfallande skräp och ev otätt tak. Däremot vet jag inte om det eventuellt kan bli kondensproblem om plasten sätts så det blir helt diffusionstätt, man brukar inte rekommendera plast som diffusionsspärr i hus som inte är byggda så från början. Men nåt skydd för isoleringen som hamnar ytterst kan nog vara bra.
 
Skulle t.ex masonit eller asfaboard fungera som skydd?
 
Bra idé har en liknande vind och har funderat på hur man kan få till det. Undrar ändå om man inte behöver isolera även upp mot takplåten och kattvindarna.
 
Nu var det 5 år sedan, hur blev det?
 
Ska återkomma med bilder :)
 
  • Gilla
LeWi69
  • Laddar…
N Novisfixaren skrev:
Ska återkomma med bilder :)
Jatack! :p;)
 
  • Gilla
LeWi69
  • Laddar…
Dags att bumpa den här tråden, var i en lada idag och tänkte samma sak.
Nyfiken på om/hur du fick till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.