Hej

När det gäller en tillbyggnad - måste inte konstruktören göra hembesök för att få sig en bild av befintliga husets/grundens kondition och markens beskaffenhet?

Är det en arkitekt man kontaktar om man vill göra jobbet själv men behöver hjälp med att få råd om konstruktion och dimensioner för en grund?

/Henrietta
 
Jag skulle tro att de flesta byggfirmor kan göra grunden utan konstruktionsritningar om det inte är särdeles svåra markförhållanden.
 
Jag har förstått det - men om man vill själv utföra jobbet. Och vill vara säker på att alla dimensioner, mått, förhållanden, material mm blir rätt och hållbara - vem vänder man sig till då?
 
Det är en konstruktör du ska kontakta. Det han vill ha för att kunna räkna är vad det är för mark du ska bygga på.
 
S
man väljer konstruktör då.
det idioti att ej rita upp detaljer.
nog kan du bygga ihop dom två husen utan ha frågat någon eller utan ha ritning.
ritning är för din skull också. så att du har koll på alla lösningar är rätt och ej något påhittat.
inte lätt att inspektera något som ej är upprittat och dokumenterat
 
bara för min egen skull skulle vilja konsultera någon som kan. Se på plats - tror jag ju att de behöver också? Och helst ritar så jag kan läsa. Fast det sista får jag nog själv lösa =O)

Det var dock inte lätt att söka och hitta. Söker man på "byggkonstruktör" (eller liknande) så hittar jag inga som håller på med villor - bara med STORA byggnader och broar eller så finns det bara en massa jobbannonser.
Söker jag på byggingenjör får jag en massa besiktningsmän. Eller mäklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.