Garanterat, att skjuta spik är inget krävande jobb. Kompressorn måste kunna leverera tillräckligt högt tryck i en sådan (liten) volym att tryckfallet inte blir märkbart vid avfyrning. Nästan de absolut minsta kompressorerna klarar spikpistoler. Det enda som händer är att om du är snabb på avtryckaren kommer kompressorn att starta lite oftare.

Sedan rekommenderar jag ändå alltid en större kompressor än man tror från början. När man börjat på banan med luftdrivet inser man att de är bra och vill använda andra verktyg. Det går nämligen inte att ha en för stor kompressor, bara för liten (jo för stor om "bärbar" är viktigt går naturligtvis).
 
Det brukar funka med alla kompressorer, bara trycket är tillräckligt.
Om trycket är för lågt (precis innan tryckströmbrytaren skall slå till), då kan det ibland göra att hammaren inte orkar helt tillbaka om man har långa spik. Följden blir att pistolen inte får grepp om nästa spik. Öka trycket så blir det bra.
 
Har kört biltemas kompressor motsv http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-55-150-17643/
sedan 1995 och den har fått slita ordentligt, och då pratar jag blästring, lackering osv som drar rejält med luft. I varje fall höll de bra kvalitet på den tiden.

Sen instämmer jag med "norrbottenstorpet" om att alltid kliva upp en storlek, särskilt om man har villa, för en kompressor går att använda till mycket!
 
Vad kommer jag att behöva en större kompressor till, hjulmutteravdragare till däckbyte? Något annat?
 
Om du skall sprutmåla går det åt en stor kompressor
 
Jag har Biltemas största kompressor till min spikpistol....inga problem men den har lite för lågt flöde så att man inte kan spika i riktigt den takt man ibland vill....
 
hakaninorr skrev:
Vad kommer jag att behöva en större kompressor till, hjulmutteravdragare till däckbyte? Något annat?
Du kommer att behöva en större till prylar som kräver en högre mängd "fri angiven luftmängd" Dvs. så måste kompressorn kunna hålla trycket till den mängd luft som går åt. En mutterdragare, sprutpistol eller framför allt blästring, kräver klart större luftmängder än en "liten" kompressor klarar. Det som händer är att du måste avbryta arbetet för att den ska få tid att jobba upp sig igen.. Sen poff! så är det slut på orken..
 
Ska köpa kompressor nu och väljer mellan de två nedan, ända skillnaden jag kan se på dom är att den enna har större tank 50L istället för 24L och 10 bar istället för 8 bar. Någon som har erfarenhet av dessa? Kanske komma med era synpunkter på vilken jag ska välja?
Ska i första läget ha den till spikpistol vid garagebygget sedan blir det väll renblåsning mm.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-30V-50-2000033785/

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-30V-24-2000033998/
 
Y
Ifall du lägger till någon tusenlapp så får du batteri/gasdriven spikpistol ifrån Essve.
- Fast och andra sidan så kan du inte blåsa rent arbetsbänken med den sådan. :p

Mellan dom två du nämnde så hade jag, hos mig, funderat på om den mest står på en plats eller om den ska flyttas runt. Justnu behöver jag en som bara står vid bänken och då hade jag tagit den med högt liter/minuten samt största möjliga som får plats under bänken.
- Men skulle jag flytta runt den till olika platser så vill jag inte ha en allt för stor för dom är klumpiga att flytta på. Speciellt när plasthjulen går sönder vilket dom tycks göra för mig.
 
Redigerat:
I början kommer den nog bara flyttas runt på garagets 70 kvm men sedan kommer den nog som du säger hamna under en bänk i garaget. Skiljer ju sig inget i pris på dom storleken på dom skiljer sig lite.

8 eller 10 bar kanske inte är så stor skillnad?
 
trattalask
Jag har den 50l-varianten du länkar till. Fast min är grå och står meec på. Köpte den på Jula när dom reade den så den kostade precis över tusenlappen. Funkar bra än så länge så här 1,5år senare. Har du tid, vänta den brukar reas några gånger om året.
 
Så nu har jag köpt och det blev 24l varianten för den var smidigast, ska jag bara testa den med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.