Har hittat vårat drömhus och allt var underbart tills vi börja forska vad blåbetong var.

Husets stomme är gjort av blåbetongen och snitt värdet va under gränsvärdet på radon enligt mäklaren. men snitt värdet med varje våning går ju inte riktigt räkna på så. + så har jag för mig att mätningen gjordes för ett bra tag sedan.

Källaren som har blåbetong har också en kortsida som är sutteräng plan. så far väll ganska mycket där?

Hus info:

Pris: 825 000kr
Byggnadsår: 1960
Byggnadstyp: 1 ½ plan med källare

Grund: Murad
Stomme: Blå betong
Bjälklag: Betong
Fasad: Panel

Fönster: 2-glasfönster
Ventilation: Mekanisk till- och frånluft - Rexovent
Vatten: Kommunalt vatten
Avlopp: Kommunalt avlopp
Uppvärmning: Vattenburen uppvärmning - Vedpanna + elpatron

Då är mina frågor dessa.

1. Hur farligt är det att bo runt 30 år med en radon värde på ~250 Bq/m3
Vet att de är farligt men ingen beskriver hur långt dom räknar på.

2. Brukar stomme av betong BARA vara från källare och sedan trästomme på det? (Så jag inte behöver oroa mig över blåbetong upp efter hela huset)

3. Är det omöjligt och på tok för dyrt att försöka riva alla innerväggar i källaren som har blåbetong och byta till något annat material och bara ha ytterväggar av blåbetong kvar? Borde sjunka mycket i både strålning och radon då.

4. Ska jag skita i mitt dröm hus för dessa anledningar eller är jag för orolig över bagateller?

5. Jag gav ett bud på 700000kr som de skulle fundera på över helgen. De va innan jag insåg va blåbetong var. Ska jag ge ett nytt bud för det ? För jag måste också byta taket i sommar.


Har inte så många att vända mig mot för att finna svar, så jag hoppas jag kan få de här.
Mvh orolig första hus köpare
 
Vi bor i blåbetonghus, har medelvärden under gränsvärdena och känner ingen oro.
Enligt forskningen som jag tagit del av så dör ca 50 personer per år som inte röker i lungcancer orsakat av radon, ytterligare några hundra (kan ha varit 400 men det var ett tag sen jag läste om det här) sägs dö av lungcancer orsakat av radon men dessa är också rökare. Har för mej att man räknade med att de som drabbades skulle utsättas för radon i mellan 15 och 30 år.

Det finns som jag ser det flera problem med forskningsresultaten bla. att Strålskyddsmyndigheten och Socialstyrelsen garanterar sina siffror med att hänvisa till varandra, det fanns alltså ingen 3e källa som uppgav detsamma. Men det betyder ju iofs inte att det är ofarligt.
Forskningen bygger på uppgifter från drabbade patienter som över en tidsperiod av 15-30 år har utsatts för andra tänkbara påfrestningar som dom inte vet om eller som dom har glömt eller bara undanhåller.
Efter att ha ägnat lite tid åt det här för nåt år sen bestämde jag mej för att inte vara ett dugg orolig men jag fick en del hård kritik från ett par andra forummedlemmar som föreföll mer pålästa än jag så kanske Du kan få andra uppgifter nu också. ;)
Som väl framgår skulle jag köpa huset men använda radonet som anledning till att pruta.

Det kan vara radon i övervåningens väggar också, så är vårt hus byggt men det kan också vara annan lättbetong typ Siporex vilket vi också har eller trä.
 
Spelar de någon roll vilken ålder man är då eller finns det risk för små barn att dö inom samma tidsrum? Vad har ett hus som inte har blåbetong eller liknande? ett helt vanligt hus. Vad ligger radon värdet i ett sådant?
 
O
Personligen så oroar jag mig inte för radon, det är trots allt en helt naturligt.
Det är säkert farligt att bo i en storstad under många år, med tanke på avgaser...
Bor på Södermalm, Stockholm men oroar mig inte för det heller....
 
Barn är generellt känsligare för alla typer av påverkan, förmodligen gäller det radon också.
Det finns markradon också så det kan finnas radon i hus som inte är byggda av blåbetong, jag har grannar som har sjukt höga radonvärden i källaren pga markradon.
Vi har FTX i vårt hus + centraldammsugare så radonet vädras ut vilket fungerar utmärkt, på köpet får man en fungerande ventilation jmf med självdrag fast lite högre energikostnad också förstås eftersom mer värme ventileras bort när man har ventilation.
 
Har ni gjort något radon test nu efter era installationer och vad ligger era värden på då?
 
Det spelar kanske ingen roll i detta sammanhang, men man bör tänka på att riktvärdet angående "radon" lär halveras från 200 till 100 i linje med övriga Europa någon gång framöver. Även om Sverige lär låtsas som ingenting ett tag till då vi åker på mer kostnader i samband med detta än andra länder.

Jag lägger ingen vikt vid ev. farlighet, bara att det kan kosta mer stålar att sanera huset eller att huset är mindre värt vid en ev. vidareförsäljning i framtiden.
 
  • Gilla
ganskalagom
  • Laddar…
Men är det möjligt att komma ner så mycket om man har en hel källare med blåbetong? Vad händer om man inte kommer under gränsvärdet? Måste man riva huset då eller?
 
Vårat hus hade FTX installerad när vi köpte det, vi har "bara" gjort rent den, bytt filter och så. Sen har vi gjort i ordning golven i de rum i källaren där vi bor och lite annat vilket stoppat markradonet.
Våra rum låg mellan 90 och 145 bq när jag mätte förra vintern men där det högsta värdet är ska jag bygga om FTX-ventilen för den kom illa till när jag renoverade köket.
Så det är fullt möjligt att sänka värdena till under 100 med rätt åtgärder.
Fast gränsvärden är ju en sak som inte nödvändigtvis har nåt samband med farligheten, vad jag vet finns inga studier som visar att under ett visst värde är radon ofarligt.
När vi fick naturen fullt av cesium i samband med Tjernobylolyckan så sänktes även gränsvärdet för radon till samma värde som för cesium även om det inte gjorts nån enda studie vid den tidpunkten som föranleder att man borde göra just den sänkningen.
Men jag är som sagt skeptiker till den forskning som finns ang radon, jag säger inte att det är ofarligt men är inte övertygad av det lilla jag orkat läsa. Det faktum att det med några få undantag drabbar rökare och att effekten är lungcancer i kombination med den långa tid som krävs för att man ska utveckla lungcancer gör att det är svårt att studera som jag ser det för lungcancer får många rökare och hur kan man veta att just dom här 450 av flera 1000 fick det av radon fast dom också röker?
Dessutom är det närmast omöjligt att veta vad en enskild individ utsatts för under 15-30 år så felkällorna är många i den typen av studier.
De studier jag fick länkar till när jag stack ut hakan i ämnet sist var inte speciellt stora och dessutom i några fall gjorda i länder som inte direkt utmärkt sej för att ha en fungerande statistik och sånt :)
Gör en sökning på nicket "daviden" så borde Du hitta den diskussionen som han och jag hade sist, han länkar till en del bra ställen om Du vill leta information.
 
Nanny Fine
Här är några länkar. Googla på radon, så hittar du hur många som helst.... Bor själv i sanerat radonhus. Vi hade 350 bq o fick ned det till 180 med lite ventilation... Är inte överdrivet orolig, varken för mig eller mina barn. Däremot har vi förmodligen radon på jobbet....

Även många som bor i lägenheter (både hyres- och bostadsrätt) har anledning att vara fundersamma, särskilt om husen är byggda på 60-talet och fram till -75. Även en del 50-talshus byggdes i blåbetong...

Länkarna ja, här kommer de;
http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_486.pdf
http://www.forskning.se/pressmeddel...erfranradon.5.1cb0f60511580453c258000682.html
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Radon/
http://www.alltomradon.se/
 
Tack för alla svar och råd. Kommer nog bli att vi köper det, För det verkar som man kan få till problemen och lägger hellre ut pengar på att fixa upp ett dröm hus mot dessa saker än att söka runt efter ett hus som är utan problemen men kanske inte lika intressant som detta hus. Ska bara se över ventilationen och försöka ta bort så mycket som går och göra andra åtgärder som kan hjälpa till :)
 
Vi köpte ett radonhus i augusti i fjol och har precis i början av januari fått testresultatet av en långtidsmätning. Mätperioden var 1/10-29/12/11. Vi fick resultatet 220 +-30 bq/kvm3. Detta med självdrag. Testningen visade också att vi inte har ngt radon alls i källaren. Där var resultatet bara +-30. Vi har i samband med en brand i huset bett att få in offerter på ftx, och det ligger omkring 120'. Detta gäller 2 plan + källare och ca 80kvm/våning. Jag tror nog att vi kan komma ner under 100 med rätt ventilation i huset.

Vid köpet så hade säljarna ingen aning om vilken nivå radonet skulle ligga på, vilket gav oss en rejäl prutmån, vilken vi definitivt utnyttjade.

Lycka till med husköpet!
 
120' efter rot ska tilläggas.
 
Det finns väldigt olika sorters blåbetong också. Vi har bara en liten mellanvägg i källaren som är radioaktiv. Enligt radonkillen som mätte gav den knappt utslag och ger ca 1 Bq tillskott till hela huset. En radon-inspektion där du får uppmätt faktiska värden på materialet kostar ca 6000:- (varav hälften betalas med ROT). En dosa ger bättre medelvärde men säger inte så mycket var radonet kommer ifrån.
 
KungAnka skrev:
En radon-inspektion där du får uppmätt faktiska värden på materialet kostar ca 6000:- (varav hälften betalas med ROT).
Obs: Inte om man inte bor där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.