Mellan min tomt och sjön ligger en allmänning på ca 100 m. Det finns gamla fallfärdiga byggor/båtplatser nere vid vattnet och några används inte idag. Direkt nedanför min tomt finns inget. Hur går man smidigast tillväga för att anlägga en båtplats? Får man? Måste man ansöka? osv osv.
 
hej!
Jag tror att det beror på vilken typ av brygga du tänker dig. En rejäl stenbrygga - absolut tillstånd. Eller en liten nätt träbrygga till ekan, där jag bor söker ingen något tillstånd för sådant, det sätter man bara upp ... av hävd och gammal vana.
mvh fiddeli
 
Jag har tänk en liten flytbrygga, men väcker man björnen (kommunen) så blir det väl stopp. Det borde, ifall det blir problem, peka på att man av gammal vana gör som alla andra :)
 
På allmänning brukar folk bara bygga på utan att fråga. Sedan kan man förstås inte hindra andra att använda en brygga som finns på en allmänning, även om det kanske i praktiken blir så att bara ni nyttjar den.

Det finns en liten sak att ta in i beräkningen också, och det är att jag tror att ifall någon skadar sig eller i värsta fall omkommer vid bad från bryggan som du byggt på allmänningen, så kan du anses skyldig till detta. Jag vill minnas att man ansvarar för säkerheten på lekplatser och liknande som allmänheten har tillgång till, men någon mer kunnig i denna fråga på forumet kanske har något att berätta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.