Alfred Jonsson skrev:
Du har givetvis rätt till din åsikt och säljaren har givetvis rätt att inte behöva ha kontakt med köparen eller berätta VARFÖR man säljer.

Det jag skrev var att JAG när jag köper hus/lägenheter vilket jag gjort en hel del alltid frågar varför säljaren vill sälja och får jag inget bra svar så undrar jag lite varför och drar öronen åt mig för man undrar jag vad de har att dölja.
Jag förstår fortfarande inte varför jag ska redovisa orsaken till min försäljning....att dra öronen åt sig pga det verkar i mina öron som att du inte fullgör din undersökandeplikt och senare ska få saker till dolt fel...jag skulle aldrig sälja till en som ska vet varför.....
 
>Alfred Jonsson
Att många anser det tryggt med mäklare är ingen garanti för att det är sant, visar snarare på folks stora okunskap och rädsla för juridik-avtal och papper i största allmänhet.
Mäklarnas reklam? och Du tycker jag är naiv :rolleyes:

Jag vet inget om Kungshamn, inte mycket om ägarlägenheter heller så det avstår jag från att ha en åsikt om, det jag har erfarenhet av däremot är att sälja och köpa hus/lägenhet förutom då min säljerfarenhet professionellt så jag vidhåller nog min ståndpunkt i det fallet.
Huset jag sålde själv var ett av dom dyraste det året i den kommunen, så jo jag tror att jag kan sälja om jag bara har lite koll på marknaden som det gäller ;) fast det går inte att generalisera min förmåga rent allmänt utifrån en affär förstås.

Och jag har träffat rätt många mäklare som inte imponerar fast det kan också påverkas av marknaden i Uppsala där det mesta sålt sej självt under en lång period, då behöver man inte vara nån speciellt duktig säljare.

Fast vi är OT nu så det kanske får räcka tills vidare med detta :p
 
Nanny Fine
Det jag skrev var att JAG när jag köper hus/lägenheter vilket jag gjort en hel del alltid frågar varför säljaren vill sälja och får jag inget bra svar så undrar jag lite varför och drar öronen åt mig för man undrar jag vad de har att dölja.
[/QUOTE]

Vad är "rätt"svar enligt ditt förmenande? Om jag säljer mitt hus för att min man o jag går isär skulle jag bli helt skogstokig om mäklaren stod o deklarerade detta på visningen!

Jag skulle, i det läget, uppskattat om mäklaren värnade om min integritet, duckade o försökte glida över samtalsämnet på annat, viktigt.

Varför är det viktigt att veta? Om säljaren säljer för att grannen är dum i huvudet så kommer de aldrig att berätta det för mäklaren ändå. För övrigt är det inte säkert att du skulle tycka att grannen är dum bara för att säljaren gör det. Så varför är det viktigt att veta? Allmän nyfikenhet?
 
repsej skrev:
God morgon

Postade ett inlägg om huruvida man kunde "gå bakom mäklarens rygg" , men har efter övervägande släppt den idén!
Fallet gäller en budgivning på ett hus där säljaren kommer med ett motbud där vi idag är 250 000 ifrån varandra... Jag tycker inte att mäklaren sköter det snyggt, hon lovar att ringa, men hör inte av sig, säger saker som känns påhittade, osv...
Nu till frågan, är det fel av mig som köpare att ta kontakt direkt med säljaren och "tala vett" med honom? Hur upplever ni det?
Jag ser det som att jag inte har jätte mycket att förlora på det!

Tack och hej
// repseJ
Har en kompis som gjort det med gott resultat. Oseriös mäklare som inte ens förmedlade hans bud. Till slut efter flera veckor så ringde min kompis direkt till säljaren och frågade om budet nått fram vilket de inte gjort. Säljaren tog det direkt, tyvärr fick den kassa mäklaren sina pengar och fortsätter på samma sätt.
 
Jag tycker absolut att det kan vara läge att kontakta säljaren. Om ni ska tassa runt varandra via en ointresserad mäklare kan det ta en himla tid att ro affären i land. Via samtal med säljaren kommer ni förmodligen kunna diskutera fram ett pris som båda parter kan leva med eller så får du veta att det är kört och i så fall är det bara att gå vidare. I vilket fall så kommer ni till avslut.

Det står ibland i mäklarens annonser att säljaren önskar att ev köpare inte ska åka ut och titta på objektet. Jag känner flera personer som sålt och ingen av dem har haft någon sådan önskan utan som säljare vill man att så många som möjligt ska åka och titta. Att någon passerar med bilen 50 meter bort gör väl ingenting om det kan ge ett par hundra tusen extra i budgivningen. Jag tror att det är mäklaren som vill ha in texten i annonsen.
 
daddydj skrev:
Jag tycker absolut att det kan vara läge att kontakta säljaren. Om ni ska tassa runt varandra via en ointresserad mäklare kan det ta en himla tid att ro affären i land. Via samtal med säljaren kommer ni förmodligen kunna diskutera fram ett pris som båda parter kan leva med eller så får du veta att det är kört och i så fall är det bara att gå vidare. I vilket fall så kommer ni till avslut.

Det står ibland i mäklarens annonser att säljaren önskar att ev köpare inte ska åka ut och titta på objektet. Jag känner flera personer som sålt och ingen av dem har haft någon sådan önskan utan som säljare vill man att så många som möjligt ska åka och titta. Att någon passerar med bilen 50 meter bort gör väl ingenting om det kan ge ett par hundra tusen extra i budgivningen. Jag tror att det är mäklaren som vill ha in texten i annonsen.
Vill man ha visning är det bäst att ringa mäklaren. Åka förbi är givetvis inga problem, men gränsen för vad som för vad som är off limits är subjektiv. Bara för man sett någons sovrum i bilder på hemnet är det inte ok att trampa runt i potatislandet, kika in i fönster etc. Denna integritetsgräns är väldigt luddig. Vissa säljare kan uppleva det som kränkande att bilar sniglar förbi på vägen utanför för att titta, medans andra tycker det är fullt förståligt att folk smyger in och undersöker jordmånen i sagda potatisland. Att ringa hem till någon kan säkert vissa också uppfatta integritetskränkande. Skulle personligen nog mest bli småirriterad. Man har ju betalat mäklaren dyra pengar för att ta hand om sådana samtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.