Har tänkt installera ett nytt värmesystem med en vedpanna som huvudsaklig värmekälla. Har läst en förfärlig massa trådar här på forumet men har fortfarande en massa frågor eftersom jag inte gjort något sånt här tidigare. Min största oro är att jag måste söka bygglov för en ny eldstad och det sedan tidigare finns en del på huset som inte har bygglov från en tidigare ägare. Så jag undrar hur noga är kommunen när dom beviljar nya bygglov? Kommer dom ut och tittar eller litar dom enbart på dom handlingar som jag tillhandahåller. Vad gäller bygglovet borde det inte vara mer än en formsak när det på fastigheten redan fins två godkända eldstäder. Har vidare läst om flera olika lösningar med panna och tankar eftersom jag kommer att ha pannan i en del av mitt garage som ligger ca 40-45 meter från bostadshuset och jag har bara plats med max 500-750 l acc i huset men kan ha nästan obegränsad volym brevid pannan i garaget. Hur gör jag för att slippa stora förluster och vänta 20min på varmvatten i köket? Vill även kunna värma garaget. Garaget är på 60m2 och sen har jag två bostadshus på 105 + 60m2 där jag vill värma det stora huset i första hand och ev det mindre i ett senare skede. Har för övrigt ingen möjlighet att ha någon tank i det mindre huset och det ligger ca 20 m från det andra huset eller lika långt från gararget som det stora. Det kommer säkert att dyka upp fler frågor under byggets gång så jag får ta dom vart efter dom poppar upp. Har inte bestämmt mig för vilken panna jag ska välja än så tipps på bra pannor mottages tacksammt.
 
Hör med kommunen där du bor. Tror det räcker med bygganmälan för ny eldstad och rökkanal. Själva pannrummet måste vara avskilt från garaget. Är pannan över 60 kW gäller väl ytterligare krav. Lättast att höra med din sotarmästare på orten och din kommun. Sotarpajasen ska slutligen besikta din anläggning innan du får tända upp.

Övrigt så gäller i ditt fall en rejält stor lätteldad vedpanna med rejält tilltagen och välisolerad acktank, eller en vettig flisanläggning med allt som medföljer det.

Vedpanna, 40-45 m kulvert och två bostadshus att värma kräver ett genomtänkt underlag för att fungera tillfredställande.
 
Tappvarmvattnet sätter du i slavtanken inne i huset så slipper du kulvertera det. Eller så kör du en helt elektrisk beredare vid sidan om, men då får du ju ingen bonus på varmvattnet när du eldar. Vi fick göra både och eftersom slavtanken hade en elpatron på hela volymen (1000 lit). Då fick det bli en eftermonterad elektrisk som tar sitt varmvatten från slavtanken. Så när vi eldar har vi 400 lit varmvatten (så slipper vi gnälla på ungdomarna att de duschar för länge) och på sommaren 200 lit elektriskt.
 
I mitt fall var kommunen inte intresserad av att komma och titta överhuvudtaget. Dom litade helt på mina dokument. Dom meddelade att om jag inte följer de byggregler som finns får jag stå för konsekvenserna om det uppdagas att jag fuskat.

Till mitt bygge behövde jag bara bygganmälan. Gjorde en enkel skiss på pannrummet och en från sidan så skorstenshöjden framgick. Bifogade en broschyr på vilken panna jag tänkte använda. Skorstenen bygger jag själv. Fick det beviljat samma vecka som jag lämnade in det. Det enda dom kommenterade var att det måste byggas enligt reglerna som gäller. D.v.s dubbelgips i tak och väggar. Ytterdörren måste vara brandklassad = vanlig ytterdörr med mineritskiva på insidan.
 
Redigerat:
Hejsan Fsund.
Sitter i samma sits som dig och skall börja installera ett vattenburet system i kåken med vedpanna i ett vidbyggt pannrum. Skulle vara väldigt intressant att höra hur det går med ditt bygge. Som jag fattat det är det viktigaste i hela systemet en stor ackvolym. Minst 1,5m3 ska det tydligen vara. Jag har mitt garage lite närmare bostaden än dig tydligen. ca 7 m. Och dit tänkte jag dra kulvert och sätta in antingen en stor ack eller en mindre för uppvärmning av garaget på 68m2.
Ska du göra hela jobbet själv eller? Vad ska du använda för ledningar? PEX eller koppar? Jag planerar att montera alla element och dra PEX till dom. Sen får rörmokarna knyta ihop alla jäkla tankar, panna och exp kärl och allt det där. Känns som det är nåt som skulle ta alldeles för lång tid för mig att göra själv.
Vad har du räknat på för slutpris för allt?
Verkar som det är otroligt mycket billigare att dra allt själv.

MVH
Patrik
 
Ja du Patrik jag har inte kommit mycket längre än att jag pratat med kommunen och fick till svar ungefär det som dzet sa, att det bara är en bygganmälan och att det bästa är att kolla med sotaren först så man får allt godkänt när man väl e färdig. Har tyvär inte hunnit så mycket med en som bara är 7 veckor hemma. Men jag har kollat runt på lite olika pannor och det verkar vara en djungel. Antingen väljer man att köpa en ganska okänd panna från utlandet för 15-20' eller som tar man en känd panna från svensk lev och betalar 35-45' instället. Sen har jag inte riktigt koll på effekten. Klararjag mig med 30kw eller behöver man en större? Hellst vill jag ju bara elda en gång om dagen vintertid men dom mindre pannorna har ju även mindre eldstadsvolym och jag tänkte nog ha 2000-2500l acc i garaget och 500-750l inne och då vet jag inte om 30kw räcker med en laddning. Kan även ta mindre tank men dom flesta verkar va av uppfattningen att ju större desto bättre. Ska förhoppningsvis träffa sotaren nästa vecka och sen måste jag nog bestäma mig snart för vilken panna jag ska ha så jag kan beställa tex skortsen. Blir bökigt innan man bestämmt panna :) Tänkte nog gör så mycket som möjligt själv men att koppla ihop panna och tankar ber jag nog någon om hjälp med. Det blir nog koppar men vet inte än. Och slutpriset hade jag hoppats skulle räcka med en dryg hundring men det blir nog dessvärre närmre 150' beror som sagt väldigt mycket på vilken panna jag bestämmer mig för.
 
Med en liten ack och en liten panna som du tänker kommer du att bli besviken, det ska till betydligt större grejer i ditt fall. Har du räknat ut vilket effektbehov du har när det är kallt väder?
 
Jag har räknat på 60w/m2 och fått det till 9900w. Är det helt fel? Vet inte hur mycket man räknar på varmvatten.
 
Låter lite för tre byggnader.

Om vi antar 15 kW betyder det att en 30-kW-panna ska brinna halva dygnet. Om du tar en panna på 60 kW så räcker det med 6 timmar. Du kanske ska jobba och sova också :)
 
Räknade på bara två hus nu till en början. När jag hyr ut det ena huset och får svårt att ta igen ivesteringskostnaden på den hyran. Som det är nu betalar hyresgästen själv el och värme. Och jag kan inte höja hyran så mycket att jag får igen den relativt stora investeringen i det huset.
 
Jag gick lite i dina tankar för ett tag sedan........kolla på flissystem!
Visst, dom är dyare. Men när du börjar värdesätta tiden du kommer lägga under kanske 20år, så är nog inte mer-kostnaden så stor igentligen.
Om du vill ha vedeldning så tänk stort: 50kw, 4m3 tank.........och det utöver!
 
Har faktiskt funderat på det och även tittat lite på hur det funkar men tyvär är det inget för mig pga jag inte har ingen plats att förvara flisen på och sen behöver jag skaffa en hugg och någon form av lastmaskin. Med ved så har jag både såg och klyv så tyvär blir det nog ved iaf. Dessutom har jag möjlighet att få en del av ved så det underlättar ytterligare. Och visst jag kan spara veden på hög och sen be någon om hjälp att flisa den åt mig men det blir mer krångel och dyrare än det är värt.
 
Har du inte möjlighet för flis utan funderar att välja ved för två eller tre hus så måste det fungera rationellt genom hela kedjan. Från kap, klyv, förvaring etc till eldandet.

http://www.hemeltron.fi/sv/vedpannor/lopper-kesselbau/view-all-products.html

http://www.stoveshoprenewables.co.uk/PDFs/Lopper_EN.pdf

Har ingen aning vad en Lopper kostar inte sett någon i drift heller. Men av det lilla man hittat på utländska sidor så fungerar de bra då man har stora ytor att värma. Fördelen är att man borde slippa en gigantiskt stor och dyr acktank som du med en "vanlig" vedpanna annars måste ha?
 
Redigerat:
Tittar du på windhager så kan du lika gärna ta en Fröling för dom verkar vara bra mycket billigare, då får du med styrning av upp till 3 radiatorkretsar(kan styra 16 kretsar, och alla med individuell värmekurva alternativt med innegivare) och 2 laddkretsar + styrning av solpaneler om du någon gång vill ha det. Det lät som allt det var tillbehör på en Windhager..

ang Lopper pannan så verkar det ju vara en kul idé som kanske funkar, undrar vad den kostar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.