Sätter takgips och när jag målade första gången så spricker det i dom korta skarvarna (dom skarvar där jag inte har glasfiber nät). Jag har gjort ett "v" med mattkniven och spacklat sen men ändå spricker det ???
Hur fasiken ska man göra ?
 
Bara spackel håller inte ihop något.

Limma dit pappersremsa (eller om man nu föredrar glasfiber) även i tvärskarvarna så blir det nog bra.
 
MathiasS skrev:
Bara spackel håller inte ihop något.

Limma dit pappersremsa (eller om man nu föredrar glasfiber) även i tvärskarvarna så blir det nog bra.
Hur mycket ska jag skära bort på varje kant innan jag sätter dit glasfiber remsan, på dom riktiga skarvarna är fördjupningen flera centimeter ?
Eller ska jag lägga remsan(har även den remsan med klister på) över skarven(gipsskivorna) och bredspackla sen över detta ? Hur fasiken gör Timell ?
 
Behöver inte skära bort mycke.
Du har väl kortlingar under gips skarven?

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Behöver inte skära bort mycke.
Du har väl kortlingar under gips skarven?

Mvh Putte
Nä, men jag har hela taket täckt med råspont,men jag ska ta en fiberremsa över och bredspackla ?
 
Pappersremsor håller bättre än glasfiber.
 
perkele skrev:
Pappersremsor håller bättre än glasfiber.
Papper eller glasfiber då, men kommer man inte att se höjdskillnader eftersom man lägger remsan ovanpå gipsskarvarna ?
 
Du får spackla brett ca: 30 cm
 
Fasa av kortkanterna typ 4-5 mm.
Spackla igen mellanrummet.
Torka
Slipa
Limma fast papperremsa ovanpå skarven med trälim.
Torka
Spacka ovanpå och slipa valfritt antal gånger och tillräcklig brett för att det inte ska bli en ås av det.
 
Toobster skrev:
Fasa av kortkanterna typ 4-5 mm.
Spackla igen mellanrummet.
Torka
Slipa
Limma fast papperremsa ovanpå skarven med trälim.
Torka
Spacka ovanpå och slipa valfritt antal gånger och tillräcklig brett för att det inte ska bli en ås av det.
Tackar nu e de glasklart !
 
Jag har alltid undrat varför det inte finns fasningar i kortändarna oxå. Nån som vet?
 
Målaren på jobbet hade
ett spackel som va speciellt för
pappremsan det va lim i det från början.

Mvh Putte
 
gunne skrev:
Jag har alltid undrat varför det inte finns fasningar i kortändarna oxå. Nån som vet?
tex vid användande av gips på väggar skulle en avfasad/sänkt nedre kant ställa till det rätt bra när listerna ska sättas på.. Det blir ju helt enkelt inte lodrätt. Rena skräcken att behöva spackla längst ner på väggen runt ett helt rum.

 
Annars är det nog mest en tillverkningsteknisk detalj. Skivorna görs på löpande bana. Formas så att säga i en lång sträng, sedan kapas strängen till skivor. Då blir det inte så lätt att fixa fördjupningar även på tvären (Fast nu har tydligen Gyproc fixat det).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.